longering unghäst

Balder

Trådstartare
Jag har lite "problem" med min islänning. Hon är 2,5 och jag tänkte börja med att longera henne korta korta stunder, mest för att hon ska lära sig.
När jag longerar vänder hon sig gärna mot mig. När jag smackar lite så reser hon sig även. Jag har ingen tillgång till ordentlig paddock just nu(underlaget där är dåligt) och har ingen som kan hjälpa mig heller. Någon som har ett tips? Har börjat med att gå runt med henne och sen släppt linan lite i taget men kommer aldrig så långt så hon går runt "själv"

Hästen beter sig helt normalt utifrån att den inte förstår vad du ber den om . Då vänder de sig emot dig och frågar . Hade hästen vänt sig ifrån dig hade det varit en annan sak men inga hästar gör i princip det någonsin ....

Det kan ibland vara av nytta om ägaren är lite osäker ang kropps språk som i ditt läge och hur man vänjer en unghäst att linas i kombination , att ngn annan får gå med hästen någon stund samtidigt som du "linar" den .
Jag tycker du ska ha ngn som hjälper dig för det är inget problem i sak du frågar om utan hästen beter sig helt normalt då den frågar dig om att förklara vad du ber den om och inte förstår sättet du försöker korrigera den , det är då den lättar fram som jag läser ditt inlägg .

Även om underlaget i paddocken är dåligt så hade jag varit där, satt upp en lina så den blir halv ; lite som en rundkorall. Är otroligt svårt att få unghästen att förstå om den är på "öppet fält".
Sedan är det viktigt att du är tydlig, hästen har ingen aning om vad den ska göra; så du måste visa den :)
Om hästen vill stanna och vända in brukar jag driva innan den stannar; hästen ska bjuda framåt hela tiden. Lättast är att börja longera i trav (eller tölt, galopp vad nu hästen väljer).

Ganska ofta brukar jag ha hästen lös i rundkorallen tillsammans med en annan häst (blir en trygghet & någon mer som kan visa vägen för unghästen). Där löslongeras dem och fokus ligger på att hästen ska bjuda framåt. När den förstår detta är det sedan enkelt att bara koppla på linan; då vet den sedan innan att den ska springa runt mig :)

Lättast tycker jag det är att ha upphöjda bommar, hö/halm balar eller vad man har i stallet och lägga dom där du vill att volten ska vara, lättare för både dej och hästen att göra en rund volt som inte flyttar på sig.

Gå med hästen på volt spåret och efter hand flytta dej länge och längre från hästen.
Om hästen väder sig mot dej har du gått för fort fram eller så står du i fel position mot hästen, olika hästar är olika känsliga för positionen linföraren har, lite för långt fram kan bli tvär nit och för långt bak fullt ös på känsla hästar.

Min häst har precis börjat lära sig longeras. Han är väldigt social och vänder sig gärna emot en, speciellt om kroppspråket blir minsta icke drivande eller om man t.ex. backar (då ser han det som att han ska komma in). Kroppspråk är viktigt! Speciellt en ung häst som inte är van vid longering kommer försöka läsa av dig på kroppspråket för att se vad du vill.

Sen när jag börjar longera håller jag linan relativt nära huvudet (alltså så att linan inte är så lång), sen höjer jag den handen närmast huvudet så att jag håller upp linan och pekar lite ifrån mig (svårt att förklara). I den andra handen håller jag longerings piskan och ber hästen att börja gå framåt. I början är det okej att hästen går nära dig i en liten cirkel, men sen börjar jag fråga hästen att gå ut ifrån mig genom att peta ut bogen med änden av piskan (alltså, jag håller piskan i fel ände så att den mer stabilare ändan kan putta undan hästen). Man får ta det långsamt och sakta göra ringen större. När hästen kan gå runt på en lite större cirkel och har förstått i båda varven (tänk på att man får börja om från början när man byter varv), kan man be om en snabbare gångart.

När vi började så vände han sig ofta mot mig, men jag bad honom bara flytta bakdelen och höll upp handen närmast huvudet med linan så att han förstod att han skulle gå framåt. Det vi tränade på innan vi började med longering var att han ska flytta bakdelen när jag ber honom utan att jag ska behöva röra vid hästen, röstkommandon för att gå framåt och sen hade vi tränat mycket löst innan så han kan byta varv bara jag pekar åt andra hållet. Det gjorde saken lättare, men han förstod ändå principen med longering rätt så snabbt. Han brukade förr även stanna efter knappt ett varv och fråga vad han nu skulle göra, då var det bara att driva på honom igen med mycket beröm när han gjorde rätt.

Hoppas det hjälpte något, annars kan du bara göra som jag gjorde och kolla upp några videor på youtube ;)

Om jag vore du så skulle jag vänta till underlaget blir bra och tills du har någon som kan hjälpa dig. Fortsätter du krångla nu så är risken stor att du ger dig själv framtida bekymmer.
När underlag och hjälp är ordnat så be hjälpen att leda på hästens utsida. Efterhand som hästen förstår så kan hjälpen släppa för att sedan dra sig undan mer och mer. Noga med att röstkommando ska komma ifrån dig, hjälpen är bara en vägvisare.

Jag skulle borja med att ga med henne vid hand, alltsa i trans, och se till att hon lyder forhallningar och igangsattningar och respekterar dig. Lar henne att flytta sidvartes for hand, at bada hallen, och att rygga. Nar det funkar sa kan du prova longering igen, men borja med att ga med henne langs voltsparet och gradvis slappa ut linan. Peka pisken mot bogen for att kontrollera framdelen. Hall volten ratt liten till att borja med sa att du har kontroll - och du kommer nog att behova ga "med" henne ganska lange, pa allt langre avstand, innan det funkar. Korta pass, och mycket berom nar hon gor det du ber henne om.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama