Longering/tömkörning ????

Sv: Longering/tömkörning ????

evis skrev:
På den välutbildade går det att jobba med finlir i longeringen, på ett annat sätt än med tömkörning (mer kroppsspråk, mindre "tömmar").

Ja det är då jag använder longering, en välbalanserad välutbildad häst kan gå på röstkommandon, avslappnat och egentligen utan inverkan av linan, i båda varven. Det blir något helt annat än tömkörning (Som jag ändå använder mest)
Linan hänger mest lös och hästen arbetar själv.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Jag har faktiskt svårt att se fördelar med något av dom, speciellt longering.
Jag tycker det finns bättre och roligare saker att göra med hästen :p
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Longering använder jag mig utav när jag håller på att rida in häst, för att t ex låta denne springa runt i sadel för första gången, och för att lära kommandon.
Använder mig också utav det om hästen gått orent på ett ridpass för att kolla om han/hon haltar.

Annars brukar jag inte longera. Ibland kanske, om jag inte ska rida, så lite motionslongering.

Tömkörning använder jag ofta när vi har problem i sadlen, för att jobba lite på marken istället, där det är lättare att se hur hästen går ju. T ex min ex-galoppör som inte vet vad trampa under sig och söka sig framåt-nedåt är, så brukar vi jobba i linan och där är det annorlunda än att sitta i sadlen, man ''kommer åt'' på ett annat sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp