Longering/tömkörning ????

Sv: Longering/tömkörning ????

Jag longerar på volt och när hästen tömkörs så går jag bakom
alltså säger jag bara min åsikt om longering;)

Fördelar longering:
Hästen lär sig att balansera sig själv och mjukna. Jag tycker även det är ett bra tillfälle att träna in röst och kroppskommandon:) Jag tycker att jag kan komma närmare med våran kommunikation.

Nackdelar tömkörning:
Vissa hästar tycker det är skitträligt och jag kan hålla med om att det är ensidigt för både människa och häst att springa/skritta runt runt runt. Sliter mycket på hästen om man longerar för länge och för ofta.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Blev det verkligen rätt med nackdelar tömkörning??

Till TS

Jag longerar inte öht med lina då jag inte riktigt ser nyttan med det. Vill jag träna kommandon och låta hästen gå fritt så löslongerar jag och vill jag jobba så tömkör jag. Det är ju mycket mer ensidigt att longera än tömköra. Tömkörningen kan jag variera lika mycket som ridningen och dessutom hjälpa hästen att balansera sig på volten om den hellre lägger sig inåt till en början.

Jag ser alltså fler fördelar med tömkörning än longering.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Longering tycker jag mest sliter på hästarna så det sysslar jag inte med.
Tömkörning tycker jag är skitbra. Man kommer åt hästen väldigt bra och SER verkligen vad den gör.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

jaa, det tycker jag. Jag longerar inte särskilt ofta för mina hästar tycker inte direkt det är kul, så då ser jag ingen anledning att fortsätta. Men ibland, sissodär en gång var 4 månad :smirk så longerar jag den ena hästen för han är lite halvt under utbildning.
Löslongera kan jag inte för jag har inte tillgång till paddock eller ridhus.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering/tömkörning ????

Måste nog säga att longering är bland det tråkigaste jag vet...

Tömkörning däremot är både roligt och omväxlande. Och som någon annan nämnde, du kan SE vad hästen gör så himla bra! :)

Just nu är jag väldigt inne på löslongering vilket både jag och hästen tycker är jätteroligt! Då ser du ju också hur hästen rör sig och då märker man väldigt tydligt om man har bra kommunikation med hästen eller inte. sedan vi började med löslongering har hästen lärt sig en hel del, nu kan han (förutom alla gångarterna) rygga, byta varv, "följa john" och byta galopp enbart med hjälp av min röst. Superkul! :) Så jag ser nog bara fördelar vid löslongering :)
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Jag brukar ta plaststolp och avspärrningsband (finns billigt på granngården), och då kan man ju stänga av precis så mycket man vill.
Funkar jättebra!
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Glamoroza ox skrev:
Vilka fördelar / nackdelar ser DU med att antingen longera eller tömköra på volt ?


Jag ser få fördelar med att longera på volt.
det är svårt att få hästen liksidig och uppe på ytter, dvs få den att jobba avslappnat och balanserat utan att bara snurra runt på volten.

jag ser endast fördelar med att tömköra. skapar en helt annan balans hos hästen under arbete då man har koll på yttersidan. finns egentligen inga rörelser man inte kan utföra på töm, så det blir som ett dressyr pass fast avsutten ryttare. Lika med kanon för hästen, som bara behöver balansera upp sig själv och kan maximera sin förmåga att arbeta balanserat och avvägt.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

cristobal skrev:
Jag brukar ta plaststolp och avspärrningsband (finns billigt på granngården), och då kan man ju stänga av precis så mycket man vill.
Funkar jättebra!

jo, det är ju smart:p Men då är det själva området jag saknar. all plats som verkar bra kan jag inte ta för det är betesmark. Fast jag ska snart göra paddock innanför våran travbana, för den plätten avvänder ingen:) , så då kanske jag kan testa. :D
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Swedengirl skrev:
Blev det verkligen rätt med nackdelar tömkörning??

:rofl: :rofl: :rofl: Förlåt.. nu fattar jag tror jag:D Jag undrade ett tag "vadå fel???" men nu såg jag:rofl: Förlåt igen:p

Jag menar såklart Nackdelar Longering:D
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Ja, jag blev lite fundersam men ifrågasatte inte mer då vissa här säkert skulle kunna mena det helt allvarligt =)
 
Sv: Longering/tömkörning ????

hehe, jaa. Jag skämdes lite, kan jag erkänna, när jag kom på det, Om det är till någon tröst:angel: :D Ibland är man seg alltså....:D
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Jag sätter upp så här i någon av hagarna, det går bra om det inte är för klafsigt.
Det bästa vore ju om man hade en bana här, men så kan det vara att bo off.
Fördelen är ju att man kan flytta eller ta bort detta arrangemang hur som helst...
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Tömkörning - lätt att ge en tydlig ram. Ovärderligt när man vill introducera och befästa nya saker för en outbildad häst. Bra för de hästar som behöver tydliga ramar - en tydlig yttersida på böjda spår.
Longering - mycket fria ramar, bra om man vill att hästen SKA lära sej att balansera sej själv eller om det är en häst som kräver fria ramar för att den är sån som individ. Longerar aldrig med inspänningar eller liknande, då tappar longeringen sin poäng.
På den välutbildade går det att jobba med finlir i longeringen, på ett annat sätt än med tömkörning (mer kroppsspråk, mindre "tömmar").
 
Sv: Longering/tömkörning ????

enda gången jag tycker att man ska använda sig av longering är i början av inridningen när man lär in kommando...annars ser jag inga fördelar alls med longering...
tömkörning däremot ser jag nog inga nackdelar för där kan man göra vad som helst, även samma saker som vid ridning. och man har mer koll på hästen och kan kontrollera den och ge eftergift på ett mycket bättre sätt...
 
Sv: Longering/tömkörning ????

Ser inga fördelar med longering på lina. Löslongerar hellre. Jag får bättre kontakt och en gladare häst. Tömkörning tycker både jag och min häst är jättekul. Hon bygger ryggmuskler mycket bättre på töm än när jag rider. Jag varierar med volt och rakt fram, cavalletti och allt som man kan göra uppsuttet. Galopp blir det nästan aldrig då det är en isis med ganska flack galopp. Det går för fort.:eek: Har inte tränat det så mycket ännu. Tömkör så ofta jag kan. Ca 1-2 ggr/v.
 
Sv: Longering/tömkörning ????

[/QOUTE] Galopp blir det nästan aldrig då det är en isis med ganska flack galopp. Det går för fort.:eek: .[/QUOTE]

Va ?!?
Hänger du inte med hästen i galoppen:eek:
De var dåligt gjort... Bara ut & träna mera:D :banana:
 
Sv: Longering/tömkörning ????

cristobal skrev:
Jag sätter upp så här i någon av hagarna, det går bra om det inte är för klafsigt.
Det bästa vore ju om man hade en bana här, men så kan det vara att bo off.
Fördelen är ju att man kan flytta eller ta bort detta arrangemang hur som helst...

jag har bara en väldigt stor hage som jag inte kan styra över och jag kommer få nerslag av den idén direkt eftersom det ska tillkomma di-kor där, och skulle jag försöka löslongera i hagen så skulle hästarna inte bry sig ett skit om mig. Har redan testat att bara longera men det fungerade inte. Och den ena hästen skulle då ta tillfället i akt , när han är lös, och hoppa över staketet, eftersom den andra hästen går utanför=/
men ska som sagt testa när min paddock blir klar:D
 

Liknande trådar

Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp