Longering/Tömkörning

C

Catrine

Jag har en häst som jag inte klarar av att longera/tömköra.
Det enda han gör är att bralla eller att springa in till mig i mitten.
Finns det någon som har några tips på hur jag kan jobba med honom så att det funkar?

Tacksam för alla svar!!

Sv: Longering/Tömkörning

hej såg att du inte fått några svar så jag tänkte bara skriva lite. Det där känns ganska jobbigt. Jag hade det också så förut med min ena häst men antingen tycker din pålle inte om det eller så förstår han inte? Kanske har han blivit rädd någon gång? Ja inte vet jag.. man får gissa....
men iaf. Jag är ingen expert och jag vet ju inte exakt hur han beter sig men jag skulle låta honom bara springa som han vill på lång lina så han inte går omkull å försöka han vända in mot dig, få han å tänka framåt igen! För att få hästen tänka framåt e ofta det bästa som hjälper..?
Försök inte få stopp på han för då kommer han antingen bara lära sig att han inte behöver lyssna på dig eller så kommer han svänga in mot dig helt plötsligt.. när han själv har lugnat ner sig(slutat kuta) då skulle man kanske kunna begära mer..?! vet inte om detta är en vettig lösning men man kan alltid prova å tro på dig själv, men ta inte till våld.
;)

hej igen.. glömde bort å skriva att det är ganska bra att använda en longerpiska bara för att hålla honom ifrån dig. :D Hej hå å lycka till :D God jul å gott nytt år förresten.=)

Att han kommer in till dig beror förmodligen på att du är otydlig med ditt kroppsspråk, istället för att driva honom framåt så står du där och bjuder in honom, vilket han så snällt tackar ja till... ;)

Du kan styra hästen genom att stå i olika positioner "på" hans kropp. När du vill att han ska röra sig framåt måste du stå vid bakdelen, vänd snett framåt och liksom fösa hästen framför dig. Du blir ändå tydligare om du går på en egen liten volt.
Om det behövs kan du förstärka genom att lyfta den bakre/yttre armen, eller -om det behövs ändå tydligare hjälper- ett spö i den handen att peka med.

För att stanna hästen flyttar du dig (genom att snedda över din volt lite) lugnt till en position vid hästens bog, och gärna lite mer vänd emot hästen. Tänk dig att du kliver ut framför hästen och blockerar vägen för honom, fast du kommer aldrig så långt, för hästen kommer att stanna långt innan du kommer ut på spåret.
Även här kan du förstärka genom att peka med armen eller ett spö, men nu med den främre/inre.
Ungefär samma manöver kan användas för att vända hästen, men jag får inte fram den exakta känslan för det just nu när jag sitter och skriver... :angel:

När du efter ett tag lärt dig att finjustera ditt kroppspråk och positioner kan du använda dem till att reglera tempot bara genom att flytta dig längs med hästens kropp. Och de allra flesta hästar förstår verkligen dessa hjälper, de som inte gör det är förmodligen de som lärt sig att strunta i människornas ständiga "babbel", de tar inte ditt kroppsspråk på allvar. :angel:

När du tömkör kan det ju vara svårt att bromsa och vända så här, men den drivande positionen är användbar, för att inte säga nödvändig.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka