longering, springer!

S

Silly

det händer (sällan dock) att jag longerar min häst. ibland är hon jättesnäll o avslappnad och skrittar och travar avspänd med sänkt huvud och de händer att hon börjar tugga o ha sej när hon är riktigt avslappnad. men så har hon vissa dagar, eller bara nåt ryck under ett longerpass då hon börjar trava runt som en galning med högt huvud, vänd ifrån men med uppmärksamheten på mej o vägrar sakta av. ja försöker att lugna henne med kroppspråket men de är inte alltid de funkar. vill jag sakta av vänder jag mej så att jag lixom hamnar lite framför henne o "sänker" rumpan (som en häst som saktar av tänker jag då..) eftersom hon inte är hundra på att lyda rösten. är hon på bra humör funkar det, men i ena varvet o på dåliga dagar går de inte. nån som har ett bra tips på hur ja kan komme tillrätta med det?? hoppas de inte blev för kludrigt att förstå...

Sv: longering, springer!

du kanske ska försöka lite tömkörning tills hon har lärt sig röst kommandona? longera annars med någon i sadeln, efter att du har sagt kommandot så kan ryttaren förklara för henne att hon ska stanna med ett lätt tag i tygeln.

Nyfiken på fortsättning, lycka till!

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 431
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 871
Senast: Amk
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 453
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar