Longering med kapson - hur sätter man fast linan?

S

stommen

Jag tänkte börja med longering så smått för att lära in röstkommandon på min åring, men vill inte göra det med träns och bett, så jag tänkte prova med kapson. Men hur sätter man fast linan egentligen? Blir inte klok på ringarna där uppe på nosryggen.

Med tidigare unghästar har jag inte börjat longera förrän senare och har då haft träns på dem. Men ofta har de så fullt upp med bettet att det liksom blir för mycket med longeringen, så jag tänkte att kapson nog vore att föredra. Hur gör ni?

Sv: Longering med kapson - hur sätter man fast linan?

Jag brukar fästa linan i mittenringen för att så naturligt som möjligt få hästens huvud att följa voltspåret. Det är även väldigt smidigt vid varvbyte eftersom linan inte måste fästas om. Sätter sedan inspänningstyglar på sidoringarna när jag kommit så långt utbildningsmässigt.

Noa

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar