longering i backe

SiZo

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden. Men det är iaf så här, min 4 åring behöver backtränas, och är gärna avsutten då hon inte är så välmusklad än, men mina knän pallar inte att gå upp och ner "tusen" ggr.

Så jag funderade på om jag kunde ställa mig mitt i backen och longera henne, dock absolut bara i skritt, men funderar på om det sliter på hästen när den vänder? alltså när den går snett längst upp och längst ner liksom... vad tror ni? Tänkte göra volten kraftigt äggformad så att det blir så mkt rakt upp och rakt ner som det bara går.

Jag vet att min tränare gärna tömkör i alla gångarter med sina hästar på detta sättet i backar, men då har hon välmusklade quarters, och ni vet ju hur deras arslen brukar se ut :p... så de kan nog bära upp sig betydligt bättre än min märr.

så vad tror ni? tuta o köra eller ska jag proppa i mig "knark" varje gång hästen ska backtränas? (och med andra ord gå upp och ner med henne)

Sv: longering i backe

Hur är terrängen där backen är. Kan du inte göra som en gång med elband så hästen måste gå upp eller ner. blir lite som löshoppningsbana. Men de kanske inte funkar. Jag har longerat i backe dock inte brant kanske lutning 5% och bara i skritt. det gav resultat även om de tog tid. Lycka till.

sätta upp band på annans mark, nej tack hehe!

det är väldigt sandigt på båda ställena jag brukar backträna. rätt mkt lutning, men inte extremt liksom

du vet ju vad jag tycker sen gammalt om snedbelastning i backar : )

kan du inte bygga upp henne på annat sätt - bomarbete tex?

med vilka bommar? ;)

grejjen är att jag måste träna backar, har inga direkt backar här och ska jag rida 5 milare med henne nästa år så måste jag bara träna backar, för det är få banor som har det lika platt som det är här!

du får gärna påminna mig om vad du tycker om snedbelastning i backar, jag har minne som en guldfisk!

äh du har väl en karl som kan fälla lite trästockar :devil:

skämt åsido: klättring i backe skall alltid ske med en rakriktad häst. slitaget på leder, senor och ligament blir stort annars, särskilt i en sandbacke. blir att de bara "kastar" sig upp och ner och spänner sig, istället för att jobba genom kroppen vilket är det som bygger muskulatur.

nåt kastande ska det banne mig inte bli! Jag galopperar tex aldrig uppför backar när jag tränar!

Det hela går mkt lugnt till, ett steg i taget :p Pselma lyssnar mkt bra från marken så jag är väldigt säker på att det absolut inte skulle vara något "kastande"

stockar har jag... de är dock lite tjocka för att användas som bommar :angel: sisodär 50 + cm i diameter :p

det var ju bra, men för att den ska bygga muskler krävs ju ett visst påskjut, så jag tycker steg för steg blir mindre effektivt uppför än att den får knalla på (aldrig galopp för min del heller), och är det då inte rakt upp så blir det ju att den snedställer sig och snedbelastar och jag tycker inte effekten blir optimal på det sättet.

nedför är det en annan sak med steg för steg, även om den behöver komma genom kroppen och skjuta på där med. Ännu viktigare att den är rak nedför.....

50 cm stockar. jävlar vad muskler hon kan bygga genom att stega över dom : )

jag tror inte det blir steg över sånna stockar, jag tror det blir skutt skutt skutt :p

jo visst krävs påskjut, men det är fortfarande ENDAST skritt i backarna.

jag kan galoppera nerför ibland bara för att prova om hästen är tillräckligt stark för att bära sig ändå, och det är därmed en mkt samlad galopp, på pselma dröjer det nog några år innan jag ens funderar på att testa det dock.

vad tror du om att få hästen att gå rakt upp och bara be den komma ner igen då? hon måste ju vända i backen då, för snöret är inte så långt, men hon snedbelastar ju inte på samma sätt iaf.

jag skojar bara ang. stockarna :D

om du kan få henne att vända och sen gå rakt ner utan att tvära så funkar det ju. trixet du får är väl att hindra henne från att snedda och böja sig snett på väg nedför, vilket de gärna gör om de får välja själva. Men det är helt klart ett bättre alternativ än att longera henne på oval om man säger så, i backen tycker jag.

haha ja jag fattade det, men tänk om jag fick henne att bara trava fint över dem? tänka dig vilka fina muskler hon skulle få

(och kanske förslitningar pga det extrema lyftet)

jag kan ju styra henne rätt bra med kroppspråket, och jag har hittills inte sett att hon har velat tvära på vägen ner, så brant är det inte...

backen mittemot är dock brant, där vågar jag bara rida upp i galopp, känns som om man ska välta annars (ja jag var ju tvungen att prova en gång!) provade först på marken för att se att hästen klarade det :p

då e det säkert helt okej att köra enligt förslaget.

ta kort om du lyckas med stockarna :p

haha, jag har ingen fotograf juh! Men jag ringer dig då om jag lyckas så får du ta kort?

Med pselma är det ingen omöjlighet om jag bara fick henne att fatta att hon bara skulle lyfta på fötterna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar