Longering av unghäst??

J

jezzie-

Hallo.... Har hört att det är skadligt för unghästars ben att longera dom. Har har en vallack på 1 år och 5 månader. Longerar han 1-2 gånger i veckan. Inte länge, ca 10 min, kanske 15, för att han ska lyssna till min röst,och hjälper. han går på en mycket stor volt. :confused:

Sv: Longering av unghäst??

Det du bör tänka på är att hålla till på en stor volt, vilket är jättebra att du redan gör, byt varv ofta och ta det lugnt! Med tanke på åldern är det bra om du kan jobba honom i skritt så mkt som möjligt och eftersom ditt mål är att få honom att lyssna på dig så kan det ju räcka än så länge med att du övar igångsättning och avsaktning. Ännu bättre är ju om du helt enkelt är ute och går mycket med honom så han får gå rakt fram istället för på en volt. Du kan ju träna avsaktningar och igångsättningar även här samt vänja honom lite lätt med träns och tygeltag. :idea:

Longera och longera...min häst i samma ålder markjobbar jag i ca 5-10 minuter och då handlar det om att hon ska kunna gå ut runt mig i ett varv och vända snyggt och gå ett varv i nästa varv. Växlar lite så att hon får vända åt båda hållen. Jag har lärt henne att gå undan för tryck både med framdel och bakdel. Ingen trav alls utan jag går ut i skog och mark med henne så hon får lyfta benen. I höst ska hon få börja gå över bommar och emellan...göra små "trail"-banor som hon får gå ett par gånger i veckan. I övrigt är hon fortfarande bebis och får vara det tills hon är 2 år då jag ökar markjobbet. :cool:

tack för svaren. Jo jag håller ju till på en mycket stor volt. och det jag tränar mest på är facktist skritt och övergångar i de olika gångarterna. Och vissa veckor så longerar jag inte alls. Då gör jag som ovanstånde, går ut i skog och mark, lr går till banan och trampar på presseningar, går över lite bommar, och tränar på kroppsspråket, att han ska flytta för tryck osv. Träns är han van vid. Har haft vojlock med gjord på han, och även en sån där shettis sadel som mest ser ut som en liten skinnlapp. har ni några andra tips som man kan göra me unghäst? jag tränar ofta på saker som jag vet att andra hästar kan vara rädda för. Prasslande saker, presenningar,konstiga ljud bakom läktaren (har ngn med mig som går lite lr för lite väsen), har tänkt att han ska bli dressyrpolle. Detta är min andra unghäst. Gjorde samma me den andra. Hon är inte rädd för något typ :D

Jag tycker det låter som du tänkt igenom väldigt väl vad du ska göra och att det räcker vid den här åldern, möjligen att du kan börja tömköra lite istället för longera för att köra in om ett par månader. Min lilla åkte på inkörning när hon var ca 21 månader och ska förhoppningsvis åka tillbaka nu i höst för mer jobb då jag kommer att vara upptagen med flytt. Oavsett framtidsplaner tycker jag att inkörning är en väldigt bra början och komplement till ridningen. Lillan ska löshoppas mer i vinter, ridas in och förhoppningsvis gå 3-års till våren. :bow:

Tack ska du ha. Jag försöker bara att använda mig av "rent bonnförnuft", och goda råd från tränare och andra. När kan jag börja löshoppa? Vid tre?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: fixi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info