Sv: Longera..

Jag har aldrig longerat med det så som du beskrev :). Men det är säkert ett bra sätt precis som du skriver. Oftast dom få gångerna som jag longerar använder jag mig av kapsonen.

Hoppas det är oki att jag frågar, sitter inte denna kapsonen lång ner? ag tycker den ska sitta högre upp. Men detta är storlek cob och ponny går inte att ha på honom :(.
http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/?action=view&current=DSCN0768.jpg

Senast ändrad:

Om hästen spretar med ytter bak (som är svårast att kontrollera vid longering) så faller bogen in.

Om man har en bra pisk med släng som når fram till hästen så kan man toucha den i skänkelläget eller på innerbogen och få den att lyfta bogen. Det kan hjälpa till att korrigera även ytter bak.

Mm, jag köper detta. Om man tänker sig, som någon antydde, att man inte bara jobbar runt, utan även på raka spår, är det fortfarande så att man inte kan arbeta hästen på ett bra vis? Jag ser ju nackdelarna med longering, men jag tycker det kan vara värdefullt att träna kommandon tex.
Men det kan man ju också göra vid tömkörning. Nackdelen med tömkörning är för mig att det är mer att hålla reda på, svårare att hålla fokus på vad som eg är viktigt.
Svea - om man wigglar eller skakar till linan - kan det funka på samma sätt? Alltså att få ut bogen?

Det kan få hästen att gå utåt, men det är inte någon smart hjälp att ge eftersom den påverkar huvudet mest och inte bogen. Pisken är ett användbart precisionsinstrument, jag har ALLTID pisk när jag longerar.

Det går att longera hästen i en användbar form i alla gångarter utan inspänningstyglar, men det tar en stund (läs: månader och år) att träna fram detta. Min häst går oftast i en halvöppen rund form och säker framåt-neråt på "stora volten". När han jobbar närmare mig kan jag få honom att samla dig mer, och tar jag honom riktigt nära och går bredvid honom kan jag piaffera och galoppera i piruettgalopp, har börjat med lite byten.

Det handlar mycketom förarens position, samt förmågan att lägga hästen i exakt rätt tempo.

Om du har kommit så långt med longeringsarbetet, så kan du ju "jobba" hästen i din longering, och då börjar det låta intressantare att utveckla detta. Jag har också pisk, men måste nog raffinera min hantering av den. Skulle nog vilja ha en lika lång, men mycket lättare pisk än den jag nu har - man blir trött i handlederna av den tunga pisken. Har en till, men den är för kort på stora volten.
Intressant det här!

Piskmakarn i Lund, som brukar vara på Globen och Scandinavium, har jättfina lätta piskor med lädersläng. Rekommenderas varmt!

Jag spänner in något på innersidan, så det blir en ställning och hästen lättare kommer igenom för ytter/tar stöd.

Jag har lärt mig att det är jätteviktigt att ha exakt samma längd på inspänningstyglarna....:confused: :confused:

Men det menar du alltså inte stämmer?? Eller är det jag som inte fattar vad du menar?:crazy:

Det är mycket möjligt att du hört ngt annat och att det är en bättre lösning.
Jag longerar aldrig min häst punkt slut. utom om jag ska kolla om den är halt.
jag tömkör istället för longering då jag tycker detta är betydligt effektivare, ger mer, och sliter mindre.

de hästar jag HAR longerat (andras), har haft inspänning så. Men återigen - det är kanske inte det optimala, isåfall vet jag inte tillräckligt om det. vi pratar om milimeter skillnad dock i fråga om graden skillnad på spänningen.....

Om du bara ska longera hästen några varv skadar det inte.

Om du däremot vill JOBBA hästen, dvs vill att det ska ge något arbetsmässigt, och att hästen jobbar i en ändamålsenlig form under longeringen, är det bäst med inspänningstyglar. detta för att det ger hästen ett visst stöd, och hjälper den att balansera upp sig..

Jag tycker inspänningstyglar är helt värdelösa och jag har aldrig träffat på en häst som tar stöd på inspänningstyglar utan att hänga i bettet. effekten blir ju bara att hur mycket man än spänner så går hästen "bakom hand" och får spänningar i nacke och rygg. inte så konstigt eftersom dom fästs över bogen vilket resulterar i att det rycker i bettet när hästen går.

Hur ska du ha det? Hänger sig hästen på eller kryper den bakom?

Jag ser nästan dagligen hästar som trivs med sin inspänningstyglar och hitter en lagom kontakt med dem.

Till Ray-of-Light m fl:
Man kan antingen spänna innersidan lite kortare, eller ha båda sidorna lika långa och ta igenom ställningen med linan. Jag har oftast lika långt och ställer själv. Undantag är om jag men en speciell häst instruerats att göra på annat sätt förstås.

Linan fästar jag i inner bettring. Det fungerar bra eftersom den yttre inspänningstygeln har samma begränsande funktion som yttertyglen vid ridning.

fast du får en ännu spändare häst att longera på volt utan inspänning tycker jag. den ligger bara inåt och skjuter lätt ut med bogen, ingen form alls, sliter bara.
en riktig inspänningstygel har en gummiring som avlastar "ryck" i bettet.......dessutom skall den inte vara särskilt hårt inspänd, så bakom hand eller indragen blir det då aldrig frågan om. det hänger mycket på linföraren - man måste ha en framåtdrivande hjälp och ordentlig koll på hur hästen jobbar för att det ska blir rätt. svårt med andra ord.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 415
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka