Longera på framridningsbanan?

JoCfin

Trådstartare
Det är ok enlig TR att longera på framridningsbanan eller hur? Det är tävlingsarrangörerna som brukar förbjuda det eller? Och informerar dom om det i t.ex. ryttarmeddelande eller måste man fråga?

Antar att de inte är möjligt när man rider fram inomhus men utomhus borde det ju kunna funka? Någon som tävlar mycket?

Senast ändrad:
Sv: Longera på framridningsbanan?

Man får det om inte annat har framkommit och man måste fråga alla andra som är på framridningsbanan om det är okej.

Thanx!

Då kanske vi vågar tävla dressyr någon gång i framtiden...

fast man tar ju upp rätt mkt plats på en framridningsbana om man ska longera, tror inte dom andra uppskattar det alls!?

Fasst ofta har dom ju STOR framridning (absolut inte alltid) och annars kanske det finns någon annan stans man kan vara. bara att fråga i sekreteriatet!:idea:

Tänk bara på att man inte få använda två linor!

Jo jag har gjort det med flera av minaunghästar och det bruksar aldrig vara några problem, fråga dom andra snällt och se till att få det gjort hyffsat snabbt:smirk:

Om man ber snällt och det inte är extremt liten framridning brukar det nog inte vara några problem. Annars kanske man helt enkelt får välja tävlingsplatser som man vet med sig har stora framridningsbanor.

eller så kan man kanske longera av hästen innan man åker till tävlingsplatsen? Jag vet inte, har aldrig träffat på ngn som har longerat på tävlingsplats. själv skulle jag nog inte bry mig så mkt, såvida hästen som longeras inte är sjövild, då är det ju inte så kul o komma i närheten :crazy:

Om man har långt kanske det inte hjälper...Jag har faktiskt bara sett det en gång och då var hästen helt störd, fick riktiga sadeltvångsbockserier flera gånger, slog mot de andra hästarna, slet sig två gånger så den kom lös etc! Då har man inte ens på en tävlingsplats att göra tycker jag...

Jag skulle nog störas av det, OM det är liten framridning. Bara man får det avklarat fort så...

...Precis min mening också. vissa unghästar blir spända på nya platser de första gångerna. Bättre att ta något varv på lina och sen är det bra. Istället för att den för panik och brallar av ryttaren och kommer lös.

Nej kan man inte hålla sin häst på lina heller så bör man nog fundera på att vänta ett tag.-:smirk:

Mina unghästar kan man rida utanför utan att dom slår! Har man en häst som sparkar när det kommer andra nära så ska man nog oxå :cool: ta det lungt...

Grejen är den, att när jag tänker på hästar som longeras innan ridning är det unghästar som longeras i full fart utan inspänning för att dom ska bli ridbara tills tävlingen :angel: . Självklart stämmer det in på alla hästar. Så, ifall man har kontroll på hästen och får det avklarat snabbt så.
Jag tror att även om man frågar så kan det finns folk som retar sig på detta, men inte säger något, ifall hästen brallar/busar/far runt. :).

Annars kanske man kan leta upp nån liten gräsplätt i närheten och longera där?
Varför har du behov av att longera innan? Har du en sprallig häst?
Du kan ju rida fram ordentligt annars?!:p

*kl* Här har du en som inte uppskattar longering på framridningsbanan. Har själv en häst som spänner sig jättelätt och tar allt som en ursäkt för att braka lös och inte bruka allvar. Var på en pay and ride och någon satte igång och longera sin spralliga unghäst och jag fick större delen av min framridning förstörd.
Tycker att man ska longera av hemma eller en bit bort ifrån framridningen. annars får man glatt acceptera att man sitter lika löst i sadeln som alla vi andra med spralliga hästar. Jag hade undanbett longering om du hade frågat mig och det är i rent egoistiskt syfte:cool:

Apo

Sa du att du inte ville att personen skulle longera då? För det räcker med att en på framridningen misstycker, men då måste man ju säga till också.

Jag frågade om hon tyckte det var lämpligt att longera mitt bland alla framf´ridande ekipage och talade om att jag tyckte det var betydligt lämpligare att hon använde en bana längre bort som inte användes eftersom hennes häst störde för oss andra. Den pep iväg i linan och bockade och brallade och allt sådant tolkar min häst om tillåtelse att gör lika dant och då sitter man väldigt väldigt löst:mad:

Fick ett svar som var något i stil med kan du inte rida din häst så är det inte mitt problem. Eftersom det var den första pay and ride jag var på så hade jag slarvigt nog inte läst in mig på regelverket och trodde att det var tillåtet att longera då det trots allt inte är en "riktig" tävling. Nåja, jag och pållan kom runt vår bana i alla fall men det hade ju varit trevligt att ha en något mindre uppspelt häst med sig in:(

Jag får väl vara lite tuffare om det händer fler gånger:devil:

Det blir ju lite mer dressyr nu när det närmar sig att pållan ska komma tillbaka till mig:D

Apo

Ja, det är ju inte så lätt när man inte är säker på regeln, det förstår jag. Men i fortsättningen så stå på dig och brjar folk tjaffsa emot så "skvallra" för överdomaren! haha

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 611
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 051
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka