Longer och tömkörningshjälp!

Molle__

Trådstartare
Har försökt några gånger att både longera och tömköra min fjording, men han förstår inte vad jag menar och backar ifrån mig och ser rädd ut. :confused: Han är 22 år, och bör ha blivit i alla fall longerad förut, men det funkar inte... Så nu ber jag er om tips. Vad ska jag göra?

Sv: Longer och tömkörningshjälp!

Har du ingen som kan hjälpa dig att leda hästen i början? Är hästen inte van att "gå själv där framme" så kan det nog bli lite problem.

Tömkörning bör du nog börja med i en paddock eller liknande. Ha någon som leder hästen i grimskaft och du själv håller i tömmarna. Gå ganska nära där bak snett bakom så hästen ser dig. Börja med det grundläggande. Halt och skritt. När det sitter fortsätter du med lätta svängar, volter m.m. När hästen förstår vad ni vill så kan ledaren succesivt gå ifrån.

Har du ingen som kan hjälpa dig så börja med kort tygel och gå bredvid. Succesivt kan du börja använda töm och länga dom.
Huvudsaken är att hästen förstår vad du vill och inte blir skrämd av tömmarna.

Longerar i lina gör jag aldrig. Endast löslongering.

Hoppas det var till lite hjälp. Ett tips, använd hjälm och handskar. För säkerhets skull.;)

Sv: Longer och tömkörningshjälp!

ett smart tips : longera inte, det har oftast en väldigt negativ inverkan o longera en häst, tömkör bara istället!
be någon du och hästen litar på att leda hästen när du tömkör, komunicera med varandra väldigt mycket.
säkerhetstips: ha på dej hjälm och stå utanför "faro-zonen" och ha med en kniv ifall du skulle trassla in dej i tömmarna!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama