Long reining, hur gör ni?

Sv: Long reining, hur gör ni?

Halta hästar? Var förvisso ett tag sedan jag såg den så kan ha missat något.
JAG lärde mig en del av den i alla fall och tycker att Ellen är bra.

kan inte heller säga att jag minns halta hästar :)

hålelr emd om att den är en bra start om man inte har instruktör på nära håll. Om alla gör på sitt vis som de tror det ska vara tenderar allt att bli nån sorts avvart på LT. Piet är duktig på att förklara andemeningen med LT i filmen iaf.

Ellen har en massa filmer upplagda på en sida som heter Barnmice, bland annat den om long reining.

jo, en variant av tömkörning där man går bredvid hästen istället för bakom, sedan går det väl ut på att hästen ska kunna visa upp sig lite extra utan att tömföraren lägger sig i mer än nödvändigt, det ska vara som fri dressyr helt enkelt :)

Alltså vanlig tömkörning! ;)

/Lizzie

Jag har en remont som jag sätter "tyglarna" i (enbart remont alltså, och så har jag satt en rem som käkrem på den så den ska sitta stilla).
Långa tyglar har jag gjort själv av "band" från bauhaus (liknande som Ellen brukar ha tex). Vill ha stumma, lätta tyglar.
Jag tycker att det är en hel del skillnad mellan longreining och tömkörning :)

ändå inte riktigt, eftersom long reining strävar mot minimal kontakt och "kontroll" över hästen, den ska arbeta helt fritt utan varken stöd i munnen eller av tömmarna
sedan arbetar man ju närmare hästen och vad jag förstår använder man mycket kroppsspråk, så mer att likna vid renodlad fri dressyr än vid tömkörning

delvis KL

nu använder man vid korrekt tömkörning även där mycket kroppspråk :)

Arbete på lång tygel är en teknik från den klassiska dressyren och kan bl a ses på Spanska ridskolan i Wien. Jag tycker det kan liknas vid ridning från marken och kan se lite olika ut beroende på vilken skola man tillhör. Tömkörning blir ju lite mer att man kör hästen. Vid Lt går man typ vid hästens kruppa, vid tömkörning bakom hästen.en skillnad mellan tömkörning och LT är även att vid tömkörning avnänder man däckel.det gör att tygeltagen kommer från samma ställe via gjorden och går alltid bakåt.
Vid LT i och med att man bara har huvudlaget och tyglarna blir hjälpgivningen mer som vid ridning. Tyglarna verkar direkt i hästens mun eller på huvudet
beroende på vilket huvudlag man har.

Long rening på engelska betyder både tömkörning och LT så där måste man specifisera sig lite mer :)

delvis KL

nu använder man vid korrekt tömkörning även där mycket kroppspråk :)

Arbete på lång tygel är en teknik från den klassiska dressyren och kan bl a ses på Spanska ridskolan i Wien. Jag tycker det kan liknas vid ridning från marken och kan se lite olika ut beroende på vilken skola man tillhör. Tömkörning blir ju lite mer att man kör hästen. Vid Lt går man typ vid hästens kruppa, vid tömkörning bakom hästen.en skillnad mellan tömkörning och LT är även att vid tömkörning avnänder man däckel.det gör att tygeltagen kommer från samma ställe via gjorden och går alltid bakåt.
Vid LT i och med att man bara har huvudlaget och tyglarna blir hjälpgivningen mer som vid ridning. Tyglarna verkar direkt i hästens mun eller på huvudet
beroende på vilket huvudlag man har.

Long rening på engelska betyder både tömkörning och LT så där måste man specifisera sig lite mer :)

Nu tömkör jag för att träna på dressyr - inte för att träna till vanlig körning.

Precis som du skriver är det mycket kroppsspråk som gäller. Var på tömkörningskurs i måndags och då gick vi också nära hästen, i höjd med hästens bäcken. Övningarna var sidvärtsrörelser och visst, helt slappa tömmer är det inte. Min häst kräver stöd på yttertömmen för att inte förböja sig. Har tömkörningsgjord, men hade olika fastsättningar beroende på vad vi skulle göra.

Hur som helst - det är hur kul som helst och väldigt bra träning för hästen :laugh:

/Lizzie

nej nej! grimma i början innan den som "kör" vet vad man håller på med. grimman akn bli lika tydlig som vilket annan bara man gör rätt och tränar in hjälperna! En bra lädergrimma funkar toppen! risken är att mest blir slitandes i tyglarna innan man fått ordning på allt och hästen blir lyhörd för hjälperna.

Det kanske är en smaksak men jag tycker att grimma är för sladdrigt att jobba med. Det är snällare mot hästen att ha något stadigare som t ex kapson, bett är ju inte nödvändigt. Jag upplever att det är enklare för en själv också, och faktiskt minskar risken för slit och sladder med tömmarna.

Det kanske är en smaksak men jag tycker att grimma är för sladdrigt att jobba med. Det är snällare mot hästen att ha något stadigare som t ex kapson, bett är ju inte nödvändigt. Jag upplever att det är enklare för en själv också, och faktiskt minskar risken för slit och sladder med tömmarna.

ja smaken är som baken :) tycker inte som du. en korrekt tillpassad lädergrimma är absolut inte sladdrig. min grimma glider mindre än vad sidepulls gör. Kapson kan bli himla skarpt om man inte sköter sig. Har sett hästar stegra sig och gå över för att människan inte varit känslig nog i händerna.

enklast är ju att se vad hästen säger, det är ju dom som sitter inne med facit dock :)

Nu tömkör jag för att träna på dressyr - inte för att träna till vanlig körning.

Precis som du skriver är det mycket kroppsspråk som gäller. Var på tömkörningskurs i måndags och då gick vi också nära hästen, i höjd med hästens bäcken. Övningarna var sidvärtsrörelser och visst, helt slappa tömmer är det inte. Min häst kräver stöd på yttertömmen för att inte förböja sig. Har tömkörningsgjord, men hade olika fastsättningar beroende på vad vi skulle göra.

Hur som helst - det är hur kul som helst och väldigt bra träning för hästen :laugh:

/Lizzie

ja nu generaliserade jag lite :) som sagt, gränserna blir lite flytande, båda två är ju inom samma helhet.

hej allesammans, nu drar jag igång tråden igen. hur går de för alla med träningen hur långt har ni kommit? Jag och mitt sto kan bara grunderna än så länge och de går jätte bra, hon tycker de e jätte kul och är väldigt lättlärd. De som ska bli spännande sen och se hur hon klarar galoppen just nu är hon dåligt musklad men vi jobbar på. Har ni nå filmer eller bilder att dela med er av?

här kommer en film från oss. formatet blev lite fel i överförning men har inte orkar ändra det. Ylse är 4 år,vi har precis börjat med öppna utan stöd. Använder inlärd förstärkare (braaaaaaa) för att visa vart det blev rätt. (klickerträning)

http://www.youtube.com/watch?v=iukrFUMo46k

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka