Long reining, hur gör ni?

salladfinger

Trådstartare
Trillade in i en gammal long reining tråd från 08 och blev helt såld efter att ha sett filmklipp:love:

Så, ni som pysslar med long reining, hur började ni? och framför allt ni som är självlärda? har kollat på första klippen, och tänkte börja med enkel promenad rakt fram i skog och mark (undviker ridbanan pga. ett ömt bakknä). Eftersom damen är fd. travare och blivit tömkörd endel tror jag inte att vi kommer stöta på några större problem i de "enklare" övningarna, eller vad tror ni?

och sedan en fråga som gnager, är det någon av er som tränar detta utan spö?:crazy: Går det?
Jag får inte så mycket som bära på någonting spö-liknande utan att hon får panik, så att försöka vänja henne vid spö är så gott som lönlöst..
ev. att jag kan ha ett kortare hoppspö att "klappa på rumpan" med, men inte mer än så:confused:

Vanlig grimma och gramantyglar till skritten vore väl funka bra? vi har en lång väg framför oss innan trav blir ett alternativ ändå så;)

Tacksam för ALLA svar :bow:

Sv: Long reining, hur gör ni?

börja med att få hästen att gå, det kan bli lite snurr i början :) håll fast vid din position. sen är träningen att gå rakt fram, vilken kan vara svårare än vad man tror :) bestäm ett spår och följ det. var noga med din position och spåret.

utan spö tror jag akn bli svårt, men är ingen djup expert, men du måste ju kunna påverka hästen, dock tror jag det är helt möjligt, det handlar ju om hjälpsignaler. du får väl helt enkelt använda andra hjälpsignaler :)

underbar träningsform! jag började för ca 3 år sedan på min unghäst. jag lär av min kollega som går utbildning för Piet Bakker.

Jag tränar longreiningen utan spö, men det kan nog vara bra att ha ibland.

okej, tack för tipsen!

Jag provade igårkväll då vi lika bara skulle promenera, jag fick backa med henne en gång, och vända ut henne en gång, sen var det som att lampan gick upp för henne :idea:
Hon tyckt det var skitkul att ta täten och gå i sin egen takt (jobbigare för mig att hänga med):D

höll på max 20 min, och hon var så nöjd när vi kom hem igen
insåg dessutom att spö nog blir överflödigt såhär i början eftersom man snarare får hålla tillbaka henne emellanåt :p

Vill gärna ha fler tips om fortsättningen, vilka övningar tyckte ni var lättare/svårare att träna? hur ofta tränar ni? vad tänker ni på osv?

Nja grimma blir för sladdrigt och otydligt. Bättre med bett eller kapson.

nej nej! grimma i början innan den som "kör" vet vad man håller på med. grimman akn bli lika tydlig som vilket annan bara man gör rätt och tränar in hjälperna! En bra lädergrimma funkar toppen! risken är att mest blir slitandes i tyglarna innan man fått ordning på allt och hästen blir lyhörd för hjälperna.

kan säga att ajg har jobbat långa tyglar i grimma på min unghäst i tre år nu och det är inga problem, rider henne i grimman oxå, lika tydligt som dagen för vi har tränat in hjälperna. Provade sidepull men kan säga att grimman funkar bättre och det tycker jag genrellt på flera hästar när det gäller LT. Kapson och bett akn bli superskarpt, speciellt när man inte vet vad man gör och hästen är ny, bett likaså. Min gamla travare jobbar jag med bett men innan dess med grimma. Målet med LT är ju att få en självbärig häst.

nu var det här även en fd travare? och då är det super att gå ifrån bett en stund.

övningar:
1. gå
2 gå rakt spår
3. start, stopp, lär in kommandona
4. byt spår tydligt, ex sväng över till andra sidan vägen om du är ute i skogen (lära in tygeltagen)
5. förvänd öppna

Ellen Ofstad har en bra DVD som jag köpte, jättetydlig och bra tips :) Det är väldigt skoj med long reining!

Jag har gått kurs för Piet Bakker med helt grön unghäst och grimma (läder) dög alldeles utmärkt i början.

Hade tömmar i lite tyngre rep för att få rätt känsla/tyngd.

nej nej! grimma i början innan den som "kör" vet vad man håller på med. grimman akn bli lika tydlig som vilket annan bara man gör rätt och tränar in hjälperna...

Provade sidepull men kan säga att grimman funkar bättre och det tycker jag genrellt på flera hästar när det gäller LT. Kapson och bett akn bli superskarpt, speciellt när man inte vet vad man gör och hästen är ny, bett likaså. Min gamla travare jobbar jag med bett men innan dess med grimma. Målet med LT är ju att få en självbärig häst.

nu var det här även en fd travare? och då är det super att gå ifrån bett en stund.

övningar:
1. gå
2 gå rakt spår
3. start, stopp, lär in kommandona
4. byt spår tydligt, ex sväng över till andra sidan vägen om du är ute i skogen (lära in tygeltagen)
5. förvänd öppna

:bow: Har som måtto att inte ha mer utrustning/skärpa än vad som är nödvändigt och brukligt, det inkluderar benskydd, lindor, pisk och typ av huvudlag också :)

tränade idag igen, eftersom det gick så klockrent igår, så idag startade jag från stallplanen, då blev det tydligare vad hon egentligen förstod och vad hon bara gjorde på eget bevåg, vi backade omkring utanför stallet i säkert fem minuter innan det kopplade att det var okej att kliva på framåt trots att matte inte visade vägen :idea:

att stoppa på whoa sitter som gjutet från western-träningen, att gå framåt krävde däremot lite mer, fick börja med att peta till henne bakom rumpan tillsammans med "kluckandet" och i slutet räckte det med att jag lade armbågen mot virveln och "kluckade" så ett litet steg i taget tar vi :)

Däremot blev jag fundersam över en sak, att få henne rakriktad genom att lägga över armen och sedan släppa vid rätt, det funkade, men jag kan inte få henne att vända ifrån mig när jag går så pass nära :confused:
hon ger ett passivt motstånd genom att vända huvudet en aning men inte ta med sig resten av kroppen, och fortsätter jag då hålla så förstår hon inte alls vad jag menar och börjar stressa istället?

Hon har i övrigt lätt för att brusa upp när det blir fel eller hon inte förstår, och det resulterar i ökat tempo och spänd ovillig häst, hur tycker ni är bästa sättet att bemöta det? genom att låta henne traska iväg en bit och sedan återuppta arbetet när hon lugnat sig eller att försöka bromsa upp henne och börja om med något enkelt?

jag blev såld på detta:D

du kan ju börja att stillastående och be henne vända huvudet för yttre tygeltag och inre tygeltag ,och sedan när det funkar be henne vända. det är svårt med det yttre och det tar ett tag att få det rätt. Jag upplever att det kan hjälpa att lära hästen gå undan för tryck på bogen innan man påbörjar yttre tygeltag. då kan man ge tygeltaget och sedan påverka bogen en aning för att hjälpa hästen över. ta tygeltaget över ryggen till att börja med och se till att du tar det så ledande på sidan som möjligt och inte bakåt.

bemöt stress, ilska, frustration och annat med lugn. fokusera på uppgiften och inget annat. LÄgg ingen värdening och perosnliga känslor i det. Min unghäst sparkade som bara den när jag tog i yttertygel :rofl: det är bara att korrigera och flyta med vidare så ger det sig.

Nu har ju du en travare, de har en tendens att lätt bli frustrerade när de inte förstår uppgiften så det är väldigt vikitgt för dig att alltid vara lugn och konsekvent och är övertydlig och tar små steg i taget. Målet är att hästen inte ska bli frustrerad men kommer du dit så gå tillbaka till en övning där hästen är trygg och börja därifrån igen när hästen är lugn. Det är toppen att lära in en trygghetsövning på travare! I know exactly how they work! :idea:

när du jobbar LT, ta många pauser där du slänger tyglarna över huvudet på hästen och leder en stund. då får hästen en micropaus att processa lärdomarna. ta pausen ex när du tycker det går superbra, aldrig i ett dålig läge.

tack för tipsen :)

jo, nog är hon travare ut i hovspetsarna allt, allting går på en halv sekund när man ska lära in nya saker, och när det går så snabbt så går det snabbt fel också:p
Vet inte hur många gånger hon stått och stampat vid diverse ridövningar och tyckt att "hallå, vakna! jag kan dethär nu, så vad är nästa grej? kom igeen"

vårat safezone ligger vid stanna,backa,flytta utan fysisk kontakt, så det ska jag börja tänka på att använda mig av:idea:

funderar över andra övningar som man kan relatera till long reining?

känns onödigt att traggla på med detta vareviga dag när det är så nytt, och som läget är nu vågar jag inte sitta upp på henne och knappast ta ut henne på någon promenad längre än 20 min..

Allt som du gör när du rider eller tömkör kan du göra när du jobbar med långa tyglar.

Får jag fråga vad long reinong är för något? :D

Försökte söka på youtube men fick upp massa klipp där det ser ut som att de tömkör, fast detta kanske är en variant av tömkörning? Någon som orkar förklara lite?

jo, en variant av tömkörning där man går bredvid hästen istället för bakom, sedan går det väl ut på att hästen ska kunna visa upp sig lite extra utan att tömföraren lägger sig i mer än nödvändigt, det ska vara som fri dressyr helt enkelt :)

javisst jättenyttigt:D

men vad kan jag annars göra utöver long reining som ändå har något samband?

du kan lösjobba henne. alltså ha henne lös på bana eller inhängnad och träna på att få henne att följa och sedan leka vidare. tryck och eftergift. Men var försiktig med trycket. börja med eftergift, dvs få henne att följa dig. när hon följer kan du lägga upp små banor o grejer.

du kan markjobba med att be henne flytta bogen/rumpan för tryck åt båda hållen, när det sitter kna du sedan be henne göra skänkelvikning :)

du kan även i den övningen börja flytta trycken på rumpan innåt och vips så har du lärt in skänkelns inverkan från marken! :)

du kan börja skola om bettet från marken genom att stå framför henne och be henne följa bettets inverkan, nedåt, uppåt, sidled mm, stå vid sidan och be henne böja för bettets inverkan åt båda hållen från båda sidor (svårt att förklara)

du kan ta helt vanliga promendader i skog o mark och låta henne lyfta benen och tänka efter vart hon sätter dom. sväng mellan träd och sten och över stockar mm. supernyttigt för travare och stoppar upp dom lite i tankarna och gör dom medvetna om bakbenen.

har mer, bara o PM:a om du vill ha mer tips :)

tack för tipsen! :)

känner att vi behöver ha något positivt att fokusera på för att stå ut med alla problem som det är nu..

Sådär jättebra är den väl inte... halta hästar och hon har krånglat till det onödigt mycket...

Halta hästar? Var förvisso ett tag sedan jag såg den så kan ha missat något.
JAG lärde mig en del av den i alla fall och tycker att Ellen är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka