Lonering och ytterbogen

majola

Trådstartare
Fick idag i uppdrag av min ridlärare att longera en av skolhästarna eftersom han själv var sjuk och inte kunde. Han förklarade ganska precist vad han ville att jag skulle göra och arbeta med, men när jag tänkte igenom det igen när jag tog ut hästen uppstod ett litet frågetecken. "Se till att han inte flyter ut över ytterbog!" sa han.

Hur skulle ni ha sett till det?
 
Sv: Lonering och ytterbogen

Nu är inte jag en hejjare på longering, och vet heller inte om jag får rätt bild...

..men den bild jag får är att han inte vill att hästen skall vika sig i halsen, gå för rak, med bogen utåt och bakbenen innanför.


För att få till det, dvs korrekt böjning så måste man ju få hästen i ett lagom tempo för balans och _vända hästen med longerlinan_ men inte hänga i den så hästen förböjer halsen och flyter ut med högerbogen

Men jag vet inte ens om jag fattat rätt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Lonering och ytterbogen

Lite bakgrund (ville inte skriva för mycket från början för då blir diskussionen så lätt låst, men det blev ju ingen större diskussion ändå, så vad sjutton!):

Hästen är sex år, sisådär 1,75 m stor och ganska lite riden. Han är fortfarande rätt gänglig i kroppen och har lite svårt för vändningar och sånt. Till råga på allt är han rätt outbildad. Han har med ridskoleryttarna börjat bryta sig ur volterna - en kombination av bristande styrka, ouppfostran och att hjälpgivningen inte sitter riktigt vare sig hos hästen eller hos ryttarna. Nu skulle den under ordinarie ridlärares semester (dvs lågsäsong) tas ur verksamheten och ridas till lite. Men så fick ridläraren lunginflammation eller något så nu ska jag motionera den utan att ställa till alltför mycket så att säga. :crazy:

Ett ytterligare problem är att han behöver gå på rätt ordentligt för att hitta sin takt där han börjar lossa och kliva på ordentligt bak - och i den gången kan ingen av skolryttarna rida honom. :smirk: För att kunna manövrera honom måste de rida i för låg takt - och där kommer han inte till arbete. En ond cirkel med andra ord.

Den ska - enligt uppdrag - spännas in med näsan strax framför lodlinjen (med wienertygel) och så ska jag hela tiden öka och minska volten och få honom att träda framför och förbi med sitt inre bakben. Därvid får han inte falla ut över ytterbogen.

Jag gjorde så att jag koncentrerade mig på att han skulle följa voltspåret utan att hänga i linan. Dvs jag arbetade med att ta och ge efter på linan och var noga med att han skulle spåra och gå med ordentligt driv i steget. När det funkade var ytterbogen med. Men jag vet ju inte om det var rätt enligt ridläran, eller "longeringsläran"... :confused:
 
Sv: Lonering och ytterbogen

inte jag heller - men jag hade gjort likadant :D

Föredrar att tömköra - kan då göra volten till en 16 hörning bättre

vad är en wienertygel?
 
Sv: Lonering och ytterbogen

Tänk dig den delen av en martingal som sitter mellan frambenen. Mitt vid bringan sitter en ring och i den två långa remmar. De löper genom bettringarna till sadelgjorden (som en graman).

Den är en löpande inspänningstygel som hästarna inte så lätt hänger sig på som en vanlig enkel inspänningstygel. Dessutom ger den lite mer frihet för huvudställningen än de enkla.

Här kan man se en.
 
Sv: Lonering och ytterbogen

Aha. Jag hade inte hört talas om Wienertygel innan. Den verkar ju rätt bra eftersom den måste hänga slappt när hästen inte går emot.
Mycket bättre än de traditionella inspänningstyglarna.
 
Sv: Lonering och ytterbogen

Jag skulle ha logerat med chambon, wienertygeln hänger ju enbart i munnen på hästen medans chambonen även påverkar nacken.

Fick jag bestämma så skulle man ha en hjälptygel som enbart påverkar nacken, som jag just nu inte kan komma på vad den heter.

I övrigt tyckte jag att du tänkte helt rätt, vad det gällde bogen.

Nu kom jag på: Backlift som förbinder hästens bröst, manke och nacke med en gjord, men utan att fästas i bettet, den påverkar hästen ung. som en chambon utan att hänga i truten på hästen.

Tips: Longera i ett hörn, bra för ungdjur som kan få ta väggarna som stöd och då inte behöver flyta ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp