Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej!Min arbetsgivare har dragit av ca 15 kr mer per timme än vad min timlön är på. Är det okej?
Vad kan jag göra åt det? Och var hittar jag reglerna?Nej!
Det finns standardformler för beräkningen av avdraget, men det får aldrig bli mer per timme än din ordinarie timlön. Om du inte har andra ersättningar som ligger fasta så att beräkningen är gjord på högre belopp än din ordinarie lön.
Vad kan jag göra åt det? Och var hittar jag reglerna?
Jag får inte summan att stämma oavsett hur jag räknar. Jag får månadslön men jobbar bara ca 45 %. Avdraget är angivet som en summa per timme, och det är ca 15 kr mer än vad jag får betalt per timme.Däremot måste jag nog modifiera mitt svar. Får du månadslön kan avdraget per timme för VAB bli något högre än vad som anges av din arbetsgivare. Detta då avdrager per VAB sätts på standardiserad årsarbetstid och inte per aktuelll arbetstid i de flesta lönesystem.
15 kr låter mycket. När jag kollade min egen lön så skiljde det drygt en krona i timmen. Dock faktiskt i högre avdragJag får inte summan att stämma oavsett hur jag räknar. Jag får månadslön men jobbar bara ca 45 %. Avdraget är angivet som en summa per timme, och det är ca 15 kr mer än vad jag får betalt per timme.