Löneavdrag vid vab

Min arbetsgivare har dragit av ca 15 kr mer per timme än vad min timlön är på. Är det okej?
Nej!

Det finns standardformler för beräkningen av avdraget, men det får aldrig bli mer per timme än din ordinarie timlön. Om du inte har andra ersättningar som ligger fasta så att beräkningen är gjord på högre belopp än din ordinarie lön.

Nej!

Det finns standardformler för beräkningen av avdraget, men det får aldrig bli mer per timme än din ordinarie timlön. Om du inte har andra ersättningar som ligger fasta så att beräkningen är gjord på högre belopp än din ordinarie lön.
Vad kan jag göra åt det? Och var hittar jag reglerna?

Däremot måste jag nog modifiera mitt svar. Får du månadslön kan avdraget per timme för VAB bli något högre än vad som anges av din arbetsgivare. Detta då avdrager per VAB sätts på standardiserad årsarbetstid och inte per aktuelll arbetstid i de flesta lönesystem.

Däremot måste jag nog modifiera mitt svar. Får du månadslön kan avdraget per timme för VAB bli något högre än vad som anges av din arbetsgivare. Detta då avdrager per VAB sätts på standardiserad årsarbetstid och inte per aktuelll arbetstid i de flesta lönesystem.
Jag får inte summan att stämma oavsett hur jag räknar. Jag får månadslön men jobbar bara ca 45 %. Avdraget är angivet som en summa per timme, och det är ca 15 kr mer än vad jag får betalt per timme.

Jag får inte summan att stämma oavsett hur jag räknar. Jag får månadslön men jobbar bara ca 45 %. Avdraget är angivet som en summa per timme, och det är ca 15 kr mer än vad jag får betalt per timme.
15 kr låter mycket. När jag kollade min egen lön så skiljde det drygt en krona i timmen. Dock faktiskt i högre avdrag

Kan du inte kontakta din löneavdelning och fråga hur de har räknat? Det bör de kunna redogöra för.

Har du månadslön så behöver det inte vara fel. Du jämför med din timlön, men hur räknar du ut den? Eftersom antal arbetade timmar per månad varierar mellan månader och år, så får man räkna ut vad en månadslön blir per timme genom att göra antaganden om årsarbetstid, som inte stämmer med verklig arbetstid. Detta kan räknas på olika sätt, har ni kollektivavtal brukar det anges där.

Allt jag skriver här under är med reservation för att det inte nödvändigtvis stämmer med ev kollektivavtal.
När det gäller vab så beräknas det på två sätt:
-vid upp till 5 dagar i rad görs arbetsdagsavdrag/avdrag per timme. Hur beräkningen ser ut kan variera med avtal, men jag har för mig att det ofta är månadslön/avtalstid. Avtalstiden är ofta 172 på heltid.
- vid mer än 5 dagar i rad görs kalenderdagsavdrag. Detta brukar beräknas som månadslön*12/365.

Arbetsdagsavdraget har ett högre belopp per dag än kalenderdagsavdraget. Arbetsdagsavdraget görs på enstaka arbetsdagar (dvs vabbar du fre och mån så får du två dagars avdrag). Kalenderdagsavdraget har ett lägre värde, men avdrag görs per kalenderdag utan hänsyn till vad som är arbetsdag och ledig dag (dvs vabbar du mån-mån så får du 8 dagars avdrag).
Räknar man på det så blir det ungefär samma totalsumma oavsett vilken metod man använder om det gäller en längre period, men för kortare perioder kan det slå konstigt, åt båda håll beroende på när lediga dagar inträffar. Ibland tjänar arbetsgivaren på det, ibland den anställde.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: Mirre
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
835
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 337
Senast: enough
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
905
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama