Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på mitt första jobb hade jag en ingångslön som ligger 15 000 under vad jag tjänar nu. Samma yrkestitel och samma arbetsuppgifter, om än med betydligt mindre omfattning än nu. Om man tittar på lönestatistik för min bransch så ligger projektledarlönerna mellan 25 000 - 80 000, en föga hjälp med andra ord. Allting handlar om projektets omfattning, och/eller antal projekt, personalansvar eller inte, budgetomfattning mm. Jag tycker därför det är svårt att veta vilket löneanspråk jag ska ha när jag söker ett jobb, eftersom jag inte vet om det är ett företag som betalar sina projektledare 30 000 och mitt anspråk kommer att låta orimligt högt, eller de betalar sina projektledare 50 000 och mitt anspråk ligger lågt. Jag kan givetvis genom arbetsbeskrivningen och beskrivningen av vilken person de söker för tjänsten få en uppfattning om hur avancerad rollen är, men jag tycker ÄNDÅ att det är svårt. På den senaste intervjun så var rollen dessutom formbar efter vilken person de hittar, och ingen arbetsbeskrivning att tillgå ännu, så supersvårt med anspråk.
Hur hade ni gjort när ni lämnar löneanspråk i detta fall? Bara sagt vad ni anser är rimligt och hoppats på det bästa? Fråga företaget vilket spann de tänker sig innan ni lämnar anspråk? Basera anspråket på er nuvarande tjänst och lön? Några tips?
En till fråga. Jag har en känsla av att jag kommer att få två jobberbjudanden framöver. Det ena verkar ha en snabbare rekryteringsprocess och kan komma till beslut redan under nästa vecka. Det andra har en längre process och jag tror att de kan lämna besked först om tre veckor. Jag vill helst få besked av dem båda innan jag bestämmer mig. Hur länge kan man fördröja ett svar på ett jobberbjudande, och är det okej att säga att man väntar svar från en annan arbetsplats och vill avvakta besked tills dess? Hur sköter jag detta på snyggast sätt?
Hur hade ni gjort när ni lämnar löneanspråk i detta fall? Bara sagt vad ni anser är rimligt och hoppats på det bästa? Fråga företaget vilket spann de tänker sig innan ni lämnar anspråk? Basera anspråket på er nuvarande tjänst och lön? Några tips?
En till fråga. Jag har en känsla av att jag kommer att få två jobberbjudanden framöver. Det ena verkar ha en snabbare rekryteringsprocess och kan komma till beslut redan under nästa vecka. Det andra har en längre process och jag tror att de kan lämna besked först om tre veckor. Jag vill helst få besked av dem båda innan jag bestämmer mig. Hur länge kan man fördröja ett svar på ett jobberbjudande, och är det okej att säga att man väntar svar från en annan arbetsplats och vill avvakta besked tills dess? Hur sköter jag detta på snyggast sätt?