Londonderry

malinsky

Trådstartare
Någon som vet ngt om hur avkommorna blir från Londonerry. Jag har läst att han har lämnat efter sig många godkända hingstar, men hur är det med psyket, ridbarhet och gångarter osv...

Sv: Londonderry

Eftersom han har varit i svensk avel sedan -01, alltså föddes de första fölen -02 så är det lite tidigt att säga hur ridbarheten är här i Sverige i alla fall. Han har ju för övrigt bara betäckt 22 ston här (vet inte hur mycket han betäckt i år). Antar att du läst på Flyinges hemsida, där står en del om hans tidigare avkommor.

Fölet Tizian (Flyinge-ägd då i alla fall) vann nåt fölchampionat har jag för mig med 10:a på både typ och huvud/hals/bål.

Om han fått många godkända hingstar efter sig så tyder mycket på att iallafall de avkommorna haft både gångarter, psyke och ridbarhet.

Kanon :-) Tack, då vet jag.. tycker den hästen verkar spännande! (och snygg!)

hmm hittade en sekvens med honom på horse gate.. ingen imponerande bakbensaktivitet då i alla fall..

Glömde säga min gamla avelsmärr har många gemensamma nämnare med Londonderrys pappa Lauries Crusador xx och min fd pålla är det definitivt inget fel på, varken med gången eller hoppningen. :bump:
Lite humörsvängningar :devil: har hon men det har vi alltid skyllt på Bold Ruler xx blodet :D

Maskulin, högställd, något kvadratisk hingst. Vackert huvud, lång välformad hals med något bred halsansättning. Välliggande bog, något kort rygg, långt kors. Väl inskenad från sidan men något parallellförskjuten och tåtrång fram. Avspänd och rörlig skritt. Mycket luftig, bogfri välbalanserad trav med väl undersatta bakben. Poäng 88789=40
Detta som 6-åring.

Jag har sett åtminstone tre avkommor till Londonderry - två föl med svensk mamma och en 4-åring på kval till 4-årschampionat i dressyr. Den sistnämnda finns på bild på vår hemsida, Stävie 5/9, hästen heter Lady Wester.
De jag sett har varit mycket trevliga!
Nu i helgen fotade jag också en Longchamp-avkomma, Lili, i 4-åringarnas final. Fin även den, bilder kommer upp på vår hemsida inom kort!

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix