J

jossehanna

Jag har nydligen börjat praktiserat hos en god bekant till mig som startat en turistverksamhet. Hon vill egentligen anställa mig men vet ej hur hon ska kunna finansiera mig med lön. Finns det någe bidrag för henne att få eller hur går man tillväga? Är det någon som kan detta så vore jag jätte tackam om ni kunde svara mig via mail. dinkie_dino12@yahoo.com.
Mvh Johanna Ljungquist

Sv: Lön

Antar att detta handlar om någon form av hästverksamhet inom turistnäringen.
Starta eget i hästbranschen lektion ett.
Har man inte råd att anställa nödvändig arbetskraft så ska man inte heller starta någon form av verksamhet :devil: :devil: :devil: :devil:
Hästnäringen svämmar över av alla dessa så kallade företagare som startar eget men inte har råd att anställa vit arbetskraft för att utföra nödvändiga uppgifter. I olika tidningar och på andra platser får man sedan läsa alla annonser där "kost, logi och fickpengar eventuellt stallplats" erbjuds istället för lön, pensions och sjukpenninggrundade inkomster. :eek: :eek: :eek:

roslagen skrev:
Antar att detta handlar om någon form av hästverksamhet inom turistnäringen.
Starta eget i hästbranschen lektion ett.
Har man inte råd att anställa nödvändig arbetskraft så ska man inte heller starta någon form av verksamhet :devil: :devil: :devil: :devil:
Hästnäringen svämmar över av alla dessa så kallade företagare som startar eget men inte har råd att anställa vit arbetskraft för att utföra nödvändiga uppgifter. I olika tidningar och på andra platser får man sedan läsa alla annonser där "kost, logi och fickpengar eventuellt stallplats" erbjuds istället för lön, pensions och sjukpenninggrundade inkomster. :eek: :eek: :eek:

Amen! :bow:

Man får inget anställnings stöd om man känner den som arbetar, så eftersom de är bekanta kan man nog skippa det på en gång.

Enligt kommunal ska en hästskötare tjäna 15.000:-/månaden före skatt om man jobbar 40h/veckan. Dubbla det + lägg på en del tusingar får du fram den kostnaden din "goda bekanta" får betala i t.ex. arbetsgivaravgift.

Man brukar få gångra lönen med 3 , därefter får man fram de ungefärliga uppgifterna av vad en anställd skulle kosta i sociala avgifter :angel:

Varifrån får du dessa uppgifter som levereras med sådan tvärsäkerhet?

Värst vilka fantasinivåer lönekostnadspåslagen verkar ha nått!
När jag gör budget så är det +ung 50% som gäller.
PL

Senast ändrad:

chrysler skrev:
Man får inget anställnings stöd om man känner den som arbetar, så eftersom de är bekanta kan man nog skippa det på en gång.
Om de vore så skulle det inte gå att få anställningsstöd på mindre orter där alla känner alla.
PL

peter_lundin skrev:
Värst vilka fantasinivåer lönekostnadspåslagen verkar ha nått!

Håller helt med Peter_L för 2005 gäller att socialavgifterna är 32.89% .
Det brukar vara sunt att budgetera för en lönsekostnad per anställd om lön *1,5

Om dessa villfarelser far omkring så här förstår jag att folk är rädda att anställa :crazy:

Ja det stämmer bättre med min uppfattning. Man brukar säga att man får räkna med att få ut ungefär hälften efter skatt jämfört med vad som står på fakturan. Dvs 1000 spänn + moms ger en dryg femhundring i näven på den som ska ha lönen utbetald. Jag tycker iofs även det är illa nog.

Chrysler, varför inte vara lite försiktigare med vad man påstår?

Då vet alltså inte de företagare jag pratat med, vad de betalar i sociala avgifter å löner?Eller har allt sänkts helt plötsligt?Enda företagen jag vet som bara har lite mer än dubbla kostnaden(lön + lika mkt i avgifter) är egna företagare som betalar ut lön till sig själv.Där kostar det inte lika mkt i arbetsgivar avgift bla även om de då istället måste betala en extra avgift för att de är egna företagare :smirk:

Att det kostar mer för en egen företagare än en som är anställd.Nu menade jag att arbetsgivar avgiften inte försvinner för att man bara ar sig själv som anställd inom företaget utan att man ändå måste betala en sorts avgift för att man är anställd i sitt eget företag.

Egenavgifterna är i princip samma som arbetsgivaravgifterna (1,57% lägre) den här extra avgiften känner jag inte till. Vad kallas den o hur stor är den?
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ I mars-april jobbade jag i Norge. Duktig arbetstagare som jag var så åkte jag raka vägen till skattmasen och registrerade norskt...
Svar
19
· Visningar
2 064
Senast: Inglorion
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 718
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama