M

miryea

Har sökt i gamla trådar men hittar inte det jag behöver svar på.
Hur/vart mäter jag hästen för att se hur lång lokorna ska vara?
Vad gör för korta/långa lokor för skillnad på hästen?
Vad ska jag kolla efter när jag köper begagnad loksele?

Sv: Loksele

Om du tittar på tärnsjös hemsida så har de en mkt bra förklaring.

Förkorta/förlånga loker gör ju att dragläget blir fel och hästen belastar fel. Försmå kan även leda till oönskade tryckskador (misstänker jag). Jag tror det är bättre att köpa lite långa loker om man ska ha något av dem, man kan ju oftast reglera rätt bra.

När du ska köpa beg. loksele är det viktigaste att lädret är bra, det får inte vara för tort eller för fuktigt. En dålig sele = livsfara. Vår häst sprängde en däckel när vi tömkörde, jag vågar inte tänka på om det hade varit när han var i vagnen :crazy:

Du måste även titta så att draglädren är i rätt längd, gärna att de ska vara ställbara. Det är viktigt att selen sitter bra för annars finns det risk att hästen belastar fel.

Sv: Loksele

Som fjordtokan skriver skicket ,Sen mäts lokor jite hur som helst men det viktigaste måttet är från övre lokremmen till draglädret centrum.

Liknande trådar

Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 995
Senast: ptr
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 145
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 068
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar