Bamse

Trådstartare
är inne på att köpa en loksele. Men hur mäter man så man vet att den passar. De går väl att mäta på hästens hals så man vet hur långa skaklorna ska vara?

Sv: loksele

Mät längden från mankam till undersidan av halsen där den möter bogen,dvs lokstaden. I Sverige brukar man fortfarande ange detta mått i tum. Det är alltså inte lokans längd vi talar om utan innermåttet, det på din hästs hals (i genomskärning för att vara helt korrekt). VI är i en övergångsperiod så ibland har man hört om kommunikationsmissar och sagt att man vill ha 22tums långa lokor istället för storlek 22tum. Det är rätt stor skillnad..

Liknande trådar

Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: ptr
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 255
Senast: soom
·
Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett flugtäcke till shettisen och undrar om det öht finns något som kan fungera? Hon är grov och har en grov...
Svar
19
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka