Sv: Loksele?

_L_ skrev:
Jo hästen överför kraft från bogarna när den drar med loksele.
Hästen orkar dra tyngre och jag upplever det som att en brösta trycker mer, trycker ihop bringan medan lokorna på lokselen hålls isär och trycks bakåt (ligger an mot bogbladen) vid drag.

Eftersom jag endast sett sk "fransk brösta" på bild så är jag inte säker på hur en sådan fungerar, tycker det verkar sitta över bogspetsarna på de flesta bilde rjag sett.
Nån som har eller kan berätta mer om en sådan? :)
fransgareel.jpg

/L
Men det där är väl en fäst annordning så man kan montera dit visir när man rider snabbt va?

Skön och skön. Försöker bara lätta upp det lite här inne. Det är ju så segt och lungt här nu. Har alla bytt forum?

Ja du, en undersökning har visat att den största orsaken till varför folk gråter i vuxen ålder är för att de är något SORGLIGT de bevittnar...
När dom ser dig o din häst efter vägen eller? :D

Sen tycker jag det är konstigt att du inte fixar ekipaget så det blir bekvämt för hästen, och skyll nu inte på att du mestadels kör med travselen/rockarden!! :D
Även enstaka turer kräver bra och välsittande utrustning ;)

Inget du har att säga om det franska bröstan? :)

(Var ute idag o motionerade en utav mina tjocka ponnyer :) :D)

/L

Körning var det :p
Har du inte heller nått vettigt att tillägga om bröstan annars? :)

Sen tycker jag det är konstigt att du inte fixar ekipaget så det blir bekvämt för hästen, och skyll nu inte på att du mestadels kör med travselen/rockarden!!
Även enstaka turer kräver bra och välsittande utrustning

Inget du har att säga om det franska bröstan?

Men _L_!! Jag SKYLLER inte på travselen och rockarden!!
TACK VARE det så åker vi bekvämt allihopa! Hästar..kuskar..gårdsfarihandlare..grisar..getter..ja, kort sagt alla som vill med!

Jag går inte in på det där med bekvämlighet och selen..du vet vad jag tycker och anser!;)

Den franska bröstan...Oh la la..

Antar du syftar på den "vanliga" bröstan som tillhör travselen. Den finns i både kort och lång modell.
För vad kallas den i USA annars..så det måste va den vanliga du menar..?

I alla fall, jag har långbröstan till rockarden och den är extra bred framtill. Ungefär som en vanlig lösbrösta..lite bredare t o m.

Tänk vad lika våra hästar och kändisarna har det..

Man skaffar sig någon som utfodrar en rätt och sedan tvingar en att röra på sig i de mest skiftande piaffer..

åke skrev:
Ne, jag har inget vettigt att tillägga.Jag kör ju bara med loka.

Bra så Åke...

Det finns inget vettigt alls i att bara sitta med en loksele framför sig.

Spänn för hästen och en vagn så blir la det bra mycket vettigare..anser jag i alla fall

Snälla Trygg. Jag menar att jag "kör" med loka. Du vet sådant som man dricker. Jag bantar ju nu.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan pandemin har Peter Karlsson på Sya häst och natur tillverkat lokor – trädelen av en loksele som sätts på en häst framför en släde.
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Kajsalisa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka