S

SSBLPD

Hur en bröstsele fungerar vet jag, men lokselen då??
På vilket sätt drar hästen i den? Hur ska den sitta? Vad ska man tänka på?

Sv: Loksele?

I grundfallen sätter man skaklarna i seltungorna vilka sitter i dragringarna.
För rätt inpassning rekommenderar jag att du tar kontakt med en körkunnig. För stor risk att det blir fel om man ska göra det via tråden.

LIA

Mm.. jag har tyvärr ingen så pass körkunnig i närheten som kan hjälpa mig. Finns det några grundmått som man "bör" tänka på?
Något konkret borde man väl kunna vaska fram tycker jag?

Någon person måste det väl finnas? Sätt upp lappar i ridhus etc. Kolla med gamla bönder.

Det finns tidigare trådar där det beskrivs om lokselar. Jag vidhåller att den här vägen inte är rätt sätt att lära en okunnig hur selar ska sitta och vara justerade. Sorry!

LIA

Jag är inte okunnig, men nyfiken.
Jag söker inte absolut sanning och kunskap här, jag tror inte att jag kan läsa mig till hur jag ska göra. Men jag är nyfiken och jag behöver "input".

Jag ska rota bland tidigare trådar, men jag vill fortfarande veta hur hästen drar med den och hur den ska sitta och hur det fungerar.

Bönderna här omkring är (gamla) mjölkbönder som inte har haft hästar. Jo, en av dem som berättade för mig om hur man kör in hästar. Man spänner för den och driver på den, men först ser man till att surra den ordentligt mellan två träd, och sen får den dra och slita tills den ger upp... :o

Det är klart att du är okunnig. Dina frågor berättar det. ;)

Det är absolut inget fel i att vara okunnig i ett ämne och vilja lära sig det, tvärtom! Men med dom kunskaper och erfarenheter jag har av selning, körning kontra "undervisning" och info i ämnet på Buke, så avstår jag att försöka här. Det är för mycket man behöver se och visa irl.

Den bonden du berättar om skulle jag inte anlita som lärare eller inkörare. :(
Nog måste det finnas andra? Även gårdagens mjölkbönder använde hästar åtminstone dom på mindre gårdar. Fram till slutet på 50-talet var det vanligt, även om traktorn då hade börjat ersätta hästen.

Googla så hittar du några i Hudiktrakten att ta kontakt med.

LIA

:D jaja NÅGOT okunnig då.
20 års dokumenterad hästerfarenhet, dock inte så himla mycket på selar! :angel:

och nej, den bonden anlitar jag *inte* :o
jag ska googla och kolla..

Enligt vad det står påskogshästen
i deras utbildningskatalog där det står uppradat med folk som ubildar inom körning finns det två personer som kör... Den ena han är körinstruktör wångenutbildad... ;) :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Carolus skrev:
Enligt vad det står påskogshästen
i deras utbildningskatalog där det står uppradat med folk som ubildar inom körning finns det två personer som kör... Den ena han är körinstruktör wångenutbildad... ;) :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Vardå, i hudik? :idea:

Kan bara hålla med lia. Det går inte att sitta och skriva hur en loka skall sitta. Man måste se hästen och känna sig fram när man ställer in den rätt. Sedan så är det viktigt att följa upp med. Hästen ändrar ju sin kropp hela tiden. Ta hjälp av någon.
Vart bor du?

Mm... men jag frågade inte bara hur selen ska sitta, utan också hur hästen drar i den och hur den "fungerar" ....

Du bör kontakta någon som kan visa dig, alt att du går en kurs.

Man brukar säga att lokorna ska vara så spända att en tvärhand kan fås in mellan hals och bossa.
Dragpunkten (där ska draglädret sitta) ska vara mellan första och andra tredjedelen av bogbladet. Draglinjen ska vara rak, från dragläder, till skaklar och till skaklarnas fäste i vagnen. Har du draglinor (bekvämare för hästen, minimerar risken för skav) ska det vara en rak linje från dragläder till svängel.
Ryggstycket ska vara en tvärhand ovan ryggen/rumpan. Bukgjorden likaså, en tvärhand mellan gjord och mage. Däckelgjorden kan du spänna så att däckeln sitter stadigt.

Sök på loksele det finns fler trådar om det.

/L

Hästen ändrar ju sin kropp hela tiden. Ta hjälp av någon.

Fan Åke, det låter obehagligt tycker jag..
Att ha en häst som ändrar sin kropp hela tiden...:eek:

Så du ger dig ut med typ en ardenner men under resans gång så ändrar den sin kropp..till Vad?
Är det olika hästgestalter eller blir den även lite grisaktig eller som en storbuskig tattare med mustach..?

Läskigt i alla fall du!

Fy..

Nä..

För det första så kör jag inte så hårt att de bygger upp sig så fort.

För det andra så använder jag travselen som är mkt skonsammare;) ;) ;) ..så det blir inga belgian blue av dom, bara så otroligt vackra o musklade hästar..

Ja folk t o m stannar o applåderar när jag kör förbi.
Så vackra och slimmade blir dom..musklerna spelar i vårljuset och när de blänker till bortom..så vet alla..Nu är hon ute med nån av sina hästar igen..

ujujuj...

Ha, när vi kommer travande på vägen så får folk ta på sig solbrillor så dom inte blir bländade av våra vackra blanka, välmående hästar.Dom backar och hoppar jämnfota så fina tycker dom att våra hästar är. Till och med svalorna dyker ner och tittar på oss.Att vi kör med loksele beror helt enkelt på att vi inte vill ha "skosnören" på våra ardenner.
Ha där fick du så du fes.

:bow: :D

Folk tyckte det var underbart o grät en skvätt när jag körde min skabbiga ponny med stor o skrammlande vagn :D
Hur illa det än såg ut (vilket jag förstår nu, sisådär 10 år senare + massa kunskap :smirk: ) var grannar, släkt o bekanta riktigt förtusta och ville gärna åka med, trots att ponnyn stack i sken ibland, sele o vagn gick sönder lite då och då :crazy:

Så det spelar ingen större roll hur ekipaget ser ut, folk blir nog lika förtjusta ändå! :)

/L

Jo hästen överför kraft från bogarna när den drar med loksele.
Hästen orkar dra tyngre och jag upplever det som att en brösta trycker mer, trycker ihop bringan medan lokorna på lokselen hålls isär och trycks bakåt (ligger an mot bogbladen) vid drag.

Eftersom jag endast sett sk "fransk brösta" på bild så är jag inte säker på hur en sådan fungerar, tycker det verkar sitta över bogspetsarna på de flesta bilde rjag sett.
Nån som har eller kan berätta mer om en sådan? :)
fransgareel.jpg

/L

Senast ändrad:

Nu fattar jag Åke varför ni alltid kör med täckt vagn a´la Askungen.

Sval-skit är inte roligt att få på sig kan jag tro...

_L_..Ja du, en undersökning har visat att den största orsaken till varför folk gråter i vuxen ålder är för att de är något SORGLIGT de bevittnar...

;) ;) ;) ;) ;)

För övrigt så tycker jag också att lokan ser bekväm ut på hästar av tyngre ras!
De som har en exteriör som lämpar sig för den utrustningen.

Att se en smalhalsad arab med obefintliga bogar med loka är ingen höjdare utan där är väl i så fall collerselen ett alternativ?

Så se till vad för häst du har..vilken typ av vagn, vilka omgivningar o vägar kör du på och skaffa utrustning efter det!

Ska jag köra på de slingrande ridvägarna spänner jag för med rockarden/speedcaren o travselen. Det skulle inte funka med en annan vagn. Dels skulle den inte få plats på bredden och det är allt lite marathonkörning mellan träden stundtals..

Är det bara landsvägskörning eller körning på bredare vägar så funkar flakvagnen och lokselen perfekt..så det oftast är fler som vill åka med oxå!
men jag gillar ändå inte loksele..tycker det blir så ryckigt o oharmonsikt med den o skaklarna åker fram o tillbaka och enl mig (vet att detta är fel!) så stör det hästen..

Trygg skrev:
Nu fattar jag Åke varför ni alltid kör med täckt vagn a´la Askungen.

Sval-skit är inte roligt att få på sig kan jag tro...

_L_..Ja du, en undersökning har visat att den största orsaken till varför folk gråter i vuxen ålder är för att de är något SORGLIGT de bevittnar...

;) ;) ;) ;) ;)

För övrigt så tycker jag också att lokan ser bekväm ut på hästar av tyngre ras!
De som har en exteriör som lämpar sig för den utrustningen.

Att se en smalhalsad arab med obefintliga bogar med loka är ingen höjdare utan där är väl i så fall collerselen ett alternativ?

Så se till vad för häst du har..vilken typ av vagn, vilka omgivningar o vägar kör du på och skaffa utrustning efter det!

Ska jag köra på de slingrande ridvägarna spänner jag för med rockarden/speedcaren o travselen. Det skulle inte funka med en annan vagn. Dels skulle den inte få plats på bredden och det är allt lite marathonkörning mellan träden stundtals..

Är det bara landsvägskörning eller körning på bredare vägar så funkar flakvagnen och lokselen perfekt..så det oftast är fler som vill åka med oxå!
men jag gillar ändå inte loksele..tycker det blir så ryckigt o oharmonsikt med den o skaklarna åker fram o tillbaka och enl mig (vet att detta är fel!) så stör det hästen..

Aha !!! Så om jag kör på landet så skall jag ha en fin sele för det är ju så fint där. Och om jag kör på en smutsig gata i tex Malmö så skall jag ha en skit sele!!! Tralla lalla la va jag e smart.:idea: :idea:

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan pandemin har Peter Karlsson på Sya häst och natur tillverkat lokor – trädelen av en loksele som sätts på en häst framför en släde.
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Kajsalisa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka