Cilva

Trådstartare
Har funderat lite på att skaffa en loksele till vbl:et för att kunna köra med timmerkälken jag skaffat. Har en Värmlandssele från Hööks som inte funkar på henne pga den "mjuka" däckeln. Hon är såpass smal över ryggen att den klämmer åt om ryggraden. Tokbreda ponnyn kan däremot ha den.

Så var får man tag i en bra sele, el kanske en lös däckel med båge? Har kollat lite på beg.annonser och de flesta har likadan däckel som min sele el så är de för stora/dyra.

Hööks har ju en Tranemosele som har bågdäckel och verkar hyffsat ställbar (vilket Värmlandsselen inte är), nån som har erfarenhet av den?

Hur mäter jag tumstl på selen, det måste väl vara lokorna man mäter men hur?

Kör annars med travsele och rockard men känner mig lite låst med den selen.

Tacksam för svar.

Sv: Loksele

Hej!

Jag tycker du ska fortsätta leta eller sätta ut en annons om en bågdäckel, det måste ju finas bara sådana att köpa.
Att köpa en helt ny sele är kanske lite tokigt när lokorna passar?
Men vad gör man om det inte går på nått annat vis då...

Men jag har för mig att Hööks inte har de bästa grejerna för det priset, liksom. Man kan köpa samma kvalite fast mycket billigare på andra ställen.

Om hästen ifråga är väldigt smal kanske inte en bågdäckel passar heller? Men en sådan ger ju rycker mycket mer frihet är en läderdäckel.

Storleken är hur långa lokorna är helt enkelt. Längst upp till längst ned på "träet". :D

O du skrev att du annars kör med travsele och rockard. Jag har sett och nu förstått att travselar (iallafall på tävlinar) inte alltid kompletteras med brösta eller förbygel. Och de är egentligen överflödiga då hästen drar med travselen/däckeln. Men en sulky+kusk är ju mycket lätt. På träningar har man ju ofta brösta. Det är ju behagligare för hästen om den drar med en brösta. Men det kör ju du med. Antar jag.

Du tror inte du kan passa ihop lokorna/draglädren med travselen?
Jag köpte en liten loksele till mina shettisar och efter ett år blev jag sugen på en förändring (till det bättre) och plockade isär selen så mycket det bara gick. Jag satte fast draglinorna direkt i dragläder ögglorna (där dragringen suttit) så nu blev dessa "lösa" som på en bröstsele med lös brösta! På däckeln satte jag travskakelremmar så högt det gick på var sida och satte fast ringläder under. I skakelremmen satt jag fast en ring. På skaklarna har jag en en stor karbinhake som jag bara sätter fast i ringen. Har även karbinhakar på bakselen och på draglinora - spänn rätt hål en gång sedan bara att haka fast! Man kollar ju så att allt sitter rätt men vad enkelt och snabbt! Ponnyn jag har, är kolugn och står och vilar ena bakbenet när hon ställs framför vagnen, förr tog det ju så lång tid :crazy: .

Jo men detta var ju en kul och bra grej det kanske går att få ihop lokorna med travdäckeln? Vore ju en fiffig lösning!

Har kollat mer annonser och det verkar finnas få lokselar till salu och ingen enstaka däckel. Men det kan ju tänkas att folk inte sätter ut sånt på annons och jag kanske får napp om jag själv sätter ut en köpesannons.

Min värmlandssele är i bra läderkvalitet. Däremot saknade den däckelgjord som jag fick be en sadelmakare sy åt mig. Skulle inte köpt den selen som ny pga det, nu köpte jag den begagnad och då tyckte jag det var ok att komplettera den.

Har aldrig provat en bågdäckel på vbl:et men det borde passa bättre än den jag har iaf. Och så kan det ju funka att fylla ut en sån med ett underlägg. Hon är eg inte så smal men i jämförelse med ponnyn så är alla andra smala :)

I Sverige måste man alltid ha brösta/förbygel på trav, ev kan man söka dispens för att tävla utan. I Frankrike däremot är det ok att tävla utan, vilket jag inte skulle vilja. Jag använder en bredbrösta som fästs i en sorts draglinor som träningsvagnar ofta är utrustade med.

Det tål ju att fundera på om det skulle gå att få ihop travdäckeln med lokorna. Har du nån bild på hur du gjort, jag hänger inte riktigt med i förklaringen nämligen :)

Hej!

Nu vet jag ju inte hur din "varmis" ser ut men det finns ju hästar som är i lagom hull men har hög/uppstickande manke och då kan jag tänka mig att det blir krångel med däckeln!

Du får sätta ut en köpeannons får se om nån nappar. Det finns ju många sidor både som är gratis och som kostar, men det kanske är ett bra sätt.
Du har inte någon i närheten som har någon loksele? För om du ska prova räcker det ju med "farfarfars" gammla seldon, så ser man ju hur en sådan däckel sitter...
Hur är det med sadelmakaren då? Teroetiskt sett skulle väl han kunna göra om den däckel du har, sätta dit en båge...?

Jo när jag skrev ner hur jag gjort med min sele och sedan läste det jag skrivit begärde jag inte att någon skulle fatta! Det var svårt att skriva ner det och jag krånglade inte till det mer än så! :D :crazy:
Och jag har varit så lat på höst/vintersidan, har tänkt miljoner gånger att jag skulle ta kort! Men det är ju så mörkt och digitalkameran jag har klarar inget annat än klart soljus :( .
Men jag ska försöka i morron får se hur det blir!

Man kan ju studera hur draglädret sitter fast i dragringen; om man kan skruva isär där kan det gå att få till det liksom! Sen är ju grejen med skaklarna. Men det går väl att sätta fast dom i travdäckeln?

M. v. h. Lisa

Jag har faktiskt funderat på att göra nån sorts hemmakonstruktion med däckeln och sätta dit nån form av järn. Det behöver kanske inte vara en båge som sitter ovanför ryggen, travdäckeln har ju järnet inuti sas. Vbl:et har hög manke vilket ju gör att den mjuka däckeln inte funkar. Jag kanske kan våga mig ut nån enstaka gång med ett tjockt underlägg bara för att prova på att köra kälken med henne.

Ska på tisdag iväg och kolla på skacklar till kälken (fick inte med några på köpet) och ska nog fråga om de har nån sele att sälja, el en lös däckel. Vet att de har grejer men är inte helt säker på om de vill sälja, fast de inte längre har hästar.

Sådana skacklar som ska vara till kälken funkar det inte att linda skalmremmarna på travdäckeln på. Till en standard travsele behövs det böjda skacklar och det har ju inte en släde/kälke. De har ju bara ett hål för seltunga och selpinne.

Hej!

3479506.jpg

Jo här syns en bild på hur jag gjort med min lilla loksele.
Eftersom dragläderhjärtat (tror det heter så, iaf enligt en bok jag kollat i) inte var fast nitat, kunde jag skruva bort dragringen. Sedan skruvade jag tillbaka dragläderhjärtat och där hakar jag i draglinorna nu.
På däckeln, i "däckelstroppen" (kommer inte på nått bättre namn just nu :) ), satte jag dit en skakelrem och i den satte jag en ring. På skaklarna har jag en stor karninhake som jag sätter fast i ringen vid körning. Under "stroppen" satte jag fast ett stort ringläder (fuskade och använde ”buntband” till det, men det går ju att fixa till, nu när jag vet att det fungerar).
Har kommit på att jag satte lite ”fel” eftersom jag lät däckelgjorden ligga ovanpå istället för under ringlädret. Men det ska jag ändra.
Har inte hittat någon bra läderrem att använda som bukgjord men jag kommer nog på nått.
Och denna anordning är det bästa jag kört med :D !!!

Nu står shettiskörningen helt stilla :crazy: p.g.a. att jag sålt/säljer de två shettisar jag kört in, och den shettis jag har kvar är högdräktig :D ! (Kände på magen när hon drack vatten o oj vad det sparkade där inne! :love: )
Men jag får fixa till allt nästa år. Va kul det ska bli o börja köra lite kommande höst, för då ska jag ha fixat allt med vagn och sele! :D

Det går säkert bra med ett underlägg under däckeln om du tar en liten sväng, annars märks det ju på hästen om det blir för tokigt. Vad är det för kälke du har då? *nyfiken*
Jag fick inte heller skaklar till en släde jag köpte. Har inte hittat några som passar, för jag förstår inte hur de ska sitta! En öggla i fram och två krokar lite längra bak på sidorna, va e det för annordning? Men om man hittar fler skaklar ser man väl hur det ska vara. har en komplett släde jag köpte lite senare och oj va kul det är att åka släde! har ju en fjording jag kör lite med. Bäst fungerar det med släden, alla andra "kördon" jag har är lite för bökiga och tunga tycker jag.

Du tror inte det går att göra nån annordning med travdäckeln? Byta nån rem eller så? Har inte så stor koll på travselar men du vet ju. Men annars är det ju "bara" att byta däckel, får se om du hittar nån som passar!

M. v. h. Lisa

var bor du?? vi har två trä däcklar med båge, de kan man nog lätt sätta fast nån stoppning på så de blir mjuka.

/jenny

_L_ skrev:
Jag fick inte heller skaklar till en släde jag köpte. Har inte hittat några som passar, för jag förstår inte hur de ska sitta! En öggla i fram och två krokar lite längra bak på sidorna, va e det för annordning?

Skulle gissa att ringen i mitten är till svängeln och att det ska vara lösa skacklar på sidorna. Fost man vet ju aldrig, det finns ju så många olika konstruktioner. Är det en stor släde kanske den är för par?

Kan inte se din bild. :cry:

Jag har en timmerkälke i två delar. Har tänkt köra med bara den ena delen först och sen när hästarna är vana så kopplar jag på den andra. Har ordnat skacklar till den idag :bump: Det blev ett par i järnrör istf trä. 500kr vill de ha för dem, dyrt?

Hittade även en däckel på samma ställe. Tyvärr helt utan remmar men den ser ut att kunna passa, har inte hunnit prova än. Har skickat iväg ett litet mejl till den sadelmakare jag brukat använda för att kolla vad nya remmar och gjordar kan kosta och om det går att få ihop med mina lokor. Annars hade de lokor oxå att sälja. De flesta dock till rankbåge men det fanns ett par med fäste för dragläder.

Funderade lite och kom på att det ju kan vara så som min kompis har på sin timmerkälke. En ögla i mitten där man fäster skacklarna och från skacklarna går det kedjor som man fäster i sidorna på kälken.

En ögla i fram och två krokar på sidorna säger du? Det kan inte vara så att det är en parstång du har? Din släde kanske inte passar till enbet?

Hej!

Hoppas bilden syns nu!
3526570.jpg

Har varit jättemycket krångel med att ladda upp den.
Tror det syns lite dåligt, på med förstorningsglasen! :D

Ja men så här har jag gjort nu iaf; det gick ju att skruva bort dragläderringen, och i öglan (ringen) sätter jag fast karbinhaken och draglinan. På däckeln har jag satt fast en ring i en skakelrem som jag sedan satt på däckelremmen. Under skakelremmen har jag satt dit ett ringläder (eller som det kallades förr; selpung). Eftersom däckelgjorden var på tok för lång köpte jag en (trav)bukgjord och har då spännen på båda sidor! Det finns ju en bygel över spännet på bukgjorden och mellan den och skakelremmen har jag satt en smal rem (så att skakeln ligger stilla).
Jag tycker jag det blev en bättre sele nu då skakelfäste och draglinefäste inte behöver vara i samma ring. En annan fördel är att skaklarna sitter högre och att draglinjen alltid är rak.
Och enkelt med att bara haka fast allt!

M. v. h. Lisa

Ring Hööks och kolla om dom säljer lösa delar.
Annars finns det ett överskottsbolag i Floby och han sätter ihop selar och bör ha lösa delar.

Liknande trådar

Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 218
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 206
Körning Fick igår en hel hög med gamla selar, bland annat dessa lokor som ser ut att vara finnlokor, eller åtminstone något liknande. Det var en...
Svar
4
· Visningar
2 225
Senast: Egonson_
·
F
Körning Jag har en häst som är väääldigt bred och hon kan helt enkelt inte ha vanliga däcklar utan måste ha en bra bågdäckel.. Dock vill jag...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.