mirage

Trådstartare
Läste i ett inlägg att en loksele inte är byggd på samma sätt som en bröstsele och att bogarna därför blir friare, stämmer det? Jag är på jakt efter vagn + sele till mitt kraftiga hbl men vill helst ha en liten vagn, typ en rockard. Ev kommer vi att köra lite amatörbruks med honom också och i det fallet är ju loksele överlägset (för att inte säga enda alternativet).

Nu finns det ju inte rockarder med svängel till ett rimligt pris så vad ska jag köpa för sele för att maximera rörligheten i bogarna? Lok, bröst eller travsele? (Vi kan bortse från "bruks"körningen.)

Det är inte så svårt att sätta på en svängel själv.Tycker nog att du bör pröva det.Det är ju med draglinorna som hästen ska dra vagnen.
Lycka till!

Hej!

Jag tycker du ska köpa en loksele. Det finns ju mycket fina och lätta varianter. En loksele kan man ställa in så att den passar till en rockard.

Lokselar och kollerselar överför dragkraften från hästens bogar. Den bästa selen sägs vara en korrekt tillpassad kollersele, men få har tillgång till en sådan. Dessa passar inte alla hästar eftersom kollret ("halsringen") inte går att ställa in, om det är en helkollersele.
En loksele finns i många utföranden, det finns från ardenner till ponny, till arbete eller till finkörning.

En bröstsele överför dragkraften får hästens bringa men pga sitt utförande verkar de något hämmande på bogbladets rörelser och bör därför användas till lättare körslor. Bröstselar passar inte bra på en häst som har lågt ansatt och grov hals som slutar vid bogspetsarna. Då kommer bröstan att klämma på luftstrupen och/eller trycka på bogspetsarna hur man än gör, och detta är obehagligt för hästen..

Om man ska köra i högt tempo, ha stor rörelsefrihet för hästen och det hästen drar är obetydligt (mkt lätt vagn men ofta tvåhjuligt) passar ju en bröstsele bättre.
En loksele passar däremot bra till all slags körning, men de riktigt tunga varianterna (runt 20 kg) är ju arbetslokselar och kan vara i grövsta laget om man inte ska ha hästen i t.ex. skogsarbete.

En travsele är gjord för hög hastighet, stor rörelsefrihet och mycket låg dragkraft. Den "drar" sulkyn eller den lätta rockarden med däckel+gjord! Man har ju en brösta till men den är mest för säkerheten! Och alldels för smal för att dra med. Men jag skulle kunna tänka mig att om man använder en lös brösta som sitter ihop med draglinor (naturligtvis har man då svängel) kan en travsele ändå fungera efter en tyngre rockard eller t.o.m. en lätt vagn.

En loksele är betydligt dyrare att köpa ny än en bröstsele, därför kanske många hellre köper en bröstsele även om de inte vet hur mycket eller vad de tänker köra.
Många köper en liten bröstsele till shettisen/ponnyn fast ponnyer ofta har en lågt ansatt hals, men "selen var ju inte så dyr"!!

Utan svängel blir rörligheten i bogarna låg, oavsett sele! Skav kan lätt uppstå då hästen rör sig men inte selen då den sitter fast i skaklarna!
Det går lätt att fixa en svängel på en rockard, hur man exakt gör blir beroende på rockardens utsenende. Om det finns en mkt stadig plåt eller träskiva kan man borra två hål och sätta dit svängeln med hjälp av en grov skruv som liknar ett U. Eller svetsa dit en krok. Men det bör göras ordenligt och bli starkt för hästan ska dra all vikt på just den annordningen!!!

Det bästa är ju att "tänka efter före", hur har man tänkt köra, vilka vagnar och kärror man tänkt använda och hur kommer selen att passa för hästen.
Men det viktiga är att selen är rätt anpassad!
En dyr sele är ju inte alltid bra sele, och en begagnad sele som är mkt bra blir också dyr då värdet inte sjunker i första taget. Begagnat ska man i selväg passa sig noga för! Dåligt läder är inte lätt att se, speciellt om man inte har stor erfarenhet! Säkerheten får absolut inte ignoreras!
Prata men kunnigt folk där du bor som kan hjälpa dig!

M. v. h. Lisa

Lite funderingar..
Är en loksele verkligen bra att dra rockard med?
De lokselar jag har sett har inget järn i däckeln och är väl egentligen till för att dra tvåaxlade vagnar (och redskap) med?
Med en rockard hamnar ju hela rockardens tyngd på däckeln.

Tack för alla svar! :bow: Nu har jag lite att fundera på! Om det är någon mer som har synpunkter är det bara att klämma fram! ;) :D

Jo, om man använder sig av en s k "komplett" bröstsele.
Men de duger möjligtvis till tömkörning och tolkning, inte att dra vagnar med.

Jag hade tänkt mig ungefär en sån här bröstsele [bild]http://www.equilex.se/admin/shoppen_fil.php?showSID=37[/bild] är det en bra eller dålig variant? Lite billigare, i paket med töm osv. Tittade på en dyr från Tärnsjö (tror jag att det var) och den var ju nästan utformad på samma sätt dvs däckeln ser ut att bära upp tyngden från vagnen. Är det korrekt eller missar jag viktiga detaljer för att mitt köröga inte är speciellt vältränat?

Hej!

En loksele är gjord så att draglinjen ska vara rak men luta ned mot marken. En bröstsele är gjord för rakare draglinje. Men om man ser till att dragfästet på rockarden, lämpligtvis en svängel, är lågt och att det blir en rak linje från bogblad (där draglädret ligger) till svängeln går det utmärkt. Bågdäckel (järn mellan däckelkuddarna ("putor")) är till för att lämmna ryggraden fri, så att tyngden tas upp av musklerna. Men kuddarna är i regel lite små, så en dyna eller liknande under skadar inte, speciellt om det är en tvåhjulig vagn. Men en väl balanserad rockard har inte mer än 4-6 kg på hästen om personer sitter i. Om hela tyngden ligger på hästen är den felbalanserad och borde balanseras om!

M. v. h. Lisa

Den på bilden är en giggsele!
Jag gillar giggselen bättre än bröstselen eftersom den separerar dragpunkten och skackelfästet. Till en giggele måste du ha svängel.
Där drar hästen hela vagnen i draglinorna(dvs. svängeln) och bromsar/svänger enbart med skacklarna som du fäster högre upp. Bakselen fäster man i skackeln.

Oftast när man kör med lok och bröstselar så fäster man draglinorna och skacklarna så nära varandra att rörligheten ändå blir begränsad.

Jag har en bröstsele från stenbergsläder men har nu inhandlat en giggsele (hööks finsele, kostar 6800kr komplet).

Jag tänker propagera lite för begagnat. Blir mycket billigare och man kan få bra grejer till ett bra pris. Men då ska man kanske ha lite koll....
Men om selen är av ett hyffsat märke, inte så gammal och ser välskött ut så kan man spara en hel del pengar :).

Om du kör utan svängel och draglinor, kommer vagnen att slå i sidled när du kör. Det är obekvämt för hästen och även om man har en loksele så rör sig ju den också fram och tillbaka i takt med hästens steg.
Om jag var som du skulle jag spara pengar tills jag har råd med något lite bättre än billigast möjliga sele och antingen satsa på en bra begagnad sele eller en ny. Vad gäller vagn är det samma sak där - en dålig rockard är inte bara obekväm för hästen utan den kan vara farlig också. Tyvärr är det ju ofta så att kvalitét kostar och körning är tyvärr en dyr sport - det är bara att inse!
Man är väldigt beroende av bra grejor när man kör, för det är enorma krafter som frigörs - så tänk dig för och köp riktigt bra grejor - oavsett om du köper begagnat eller nytt!
Å andra sidan är det lite konstigt att många resonerar som så att tex ett vintertäcke gärna får kosta 2000 kronor eller till och med mer, samtidigt som man ser annonser här på Buke om "sele och vagn önskas köpa för max 1000 kronor" ...

:banana:

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 766
Senast: agtatoon
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 920
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama