Loksele, travsele eller bröstsele

kolblakkur

Trådstartare
Jag kan inte alls bestämma mig för vilken inriktning mina ponnys ska ha :crazy: Nu närmar det sig selköp och jag vet inte alls vad jag letar efter. Jag vet ju inte ens "hur" jag ska köra :confused: Har tidigare haft bröstsele, det var bra, men om de ska starta på travet så behöver jag ju en travsele. Skulle inte tacka nej till samtliga selar, men eftersom jag vill ha kvalitétsselar så blir det för dyrt.

Tips, feedback, råd efterlyses! Bestäm åt mig! :bow:

Sv: Loksele, travsele eller bröstsele

Svårt val :crazy:.
Hade nog köpt mig en basic sele från (jag vet jag tjatar om den men en kompis ha skaffat den och den är verkligen värd pengarna säger hon :)).

Senare om du vill starta i trav hade jag hållt ögonen öppna. För ibland säljs travselar riktigt billigt :)!

Mvh
Emma

Basic Imperial från Selar.se eller vad var det jag skulle gissa mig till? ;)

Jag tycker ju inte det finns någon sele som slår en välanpassad loksele, men ska dom gå på travet så blir det ju för tungt, men även en "vanlig" bröstsele är väl för stor och tung för att tävla trav i? (rätta mig om jag har fel, har aldrig sysslat med trav) och måste du ändå ha två selar, en för vardagskörning och en för travkörning, så skulle jag satsa på en loksele och en travsele.

Man får inte tävla i en vanlig bröstsele vad jag vet :) Så travsele måste de ha om de ska starta.

Funderar mycket på en loksele... Funderar på om jag ska bita ihop och ta en Tärnsjö. Men det kanske är lite väl tungt med en loksele?

En loksele behöver ju inte vara mycket tyngre än en bröstsele, det beror ju på vilken typ av lokor man väljer, sk finnlokor är ju jätte lätta och hade jag varit häst hade jag valt dom alla gånger framför en bröstsele :) En shettis (antar att det är det du har?) har ju ofta samma problem som en fjording och får inte plats med en bred brösta, och tvingas man ha en smal brösta så är ju en loksele 100 gånger bättre att dra med för hästen. Tärnsjö har himla bra läder i sina selar, däremot har dom ganska klumpiga lokor i min smak, dom hade en modell som var lik finnlokorna förr och jag kan inte för mitt liv förstå varför dom inte tillverkar dom längre, nu tillverkar dom bara bossor för finnlokor och så får man köpa själva lokorna någon annan stans.

Edit: Finnlokor kan man köpa på http://www.valjastukku.com/tuotteet/tyovaljaat/arbetssele.htm

Senast ändrad:

Köper hellre en komplett sele än att köpa lösa delar :) Så isåfall vill jag ha lokorna Tärnsjö erbjuder.

Och ännu har jag inte bestämt mig... :crazy: Inkörningen närmar sig och jag har ingen sele! :crazy:
Funderar på en vanlig Standard från Equilex, har haft den tidigare. Skulle nog funkat bra som inkörningssele. Men då måste jag ändå köpa en ny sen :crazy:

Har du möjlighet så är det ju bättre att köpa en sele som du kan/vill använda även efter inkörningen, kanske tävla med om du har planer på det, men det beror ju lite på hur din budget ser ut, man kan ju alltid börja med en enklare sele men har man planer på att byta upp sig sen så måste man ju, som du säger, köpa en sele till...

Jag vet ju hur jag hade gjort ;)

Hej nussikan! Har du köpt finnlokor från företaget du anger??? Skicka gärna PM om hur de är, pris, leverans osv. Tack på förhand.

Hej!

Nej dom lokorna som vi kör med är SL-lokor, och han lever ju inte längre så dom är svåra att få tag på. Jag hittade bara den sidan när jag sökte lite, tyckte dom såg bra ut :)

nej det går ju inte att få tag i dem längre... tyvärr.

Nej då får man ha riktig tur, det finns ju en del begagnat men folk håller ju hårt i dom (vilket är helt förståligt)

Jag kanske kan komma med ett tips :)!

Du måste ta licens för att få köra trav och du måste vara under 15 år för att få tävla shetlandsponnys.
Och det behöver du inte i skolköring :banana:

Mvh
Emma

Liknande trådar

Körning Tanken att köra in min lille barbiehäst växer sig allt starkare:) Jag är nog dock närmast att betrakta som nybörjare inom körning... Har...
Svar
5
· Visningar
2 605
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 415
Senast: Nielaa
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 176
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka