Loksele till rockard och gigg?

K

Körfrälst

Jag kör mitt kallblod (d-ponny) med loksele (självklart även med baksele) och kör en rockard med bilhjul. Jag har dock flera gånger fått höra att en loksele inte riktigt lämpar sig för körning med rockard. Varför? Jag tycker det fungerar utmärkt... Och måste man ha dradlinor samt svängel på en loksele? Varför? Lokorna hindrar ju inte hästen så som en brösta (fast) gör...?

Vi har en gammal gigg stående hos min morfar, mkt fin med den behöver renoveras. Har tänkt ha den inne under vinter och med hjälp av någon kunnig renovera den. Det jag undrar är då, kan jag dra gigg med min loksele?

Sv: Loksele till rockard och gigg?

Jag vet att många här säger att man inte ska köra tvåhjuligt med loksele, men det ska iallafall jag också fortsätta göra. Jag har en fjording utan något läge för brösta och då passar det bättre med en loksele. Jag vet många som tävlar i körning med fjording som har loksele och rockard så det ska nog funka för oss också. Däremot är det ju jättesnyggt med en fin giggsele! men som sagt, man ska ju använda det som passar bäst för ens egen häst.
Draglinor och svängel ska man använda ändå, men det överlåter jag till någon annan att svara på varför! Jag är själv så ny på körning att jag nog inte kan förklara det så bra. ;)

Draglinor och svängel bör man ha så att hästen kan dra jämt och inte drar på bara en sida i taget, den uppfattningen har jag fått.

Tror det blir svårt att fästa en gigg på lokselen, ska inte skaklarna på giggen fästas nästan uppe på ryggen på hästen?

Älskar mina lokselar och tänker då aldrig ge mig på att använda bröstsele annat än till tömkörning. Men skulle jag använda en finare vagn än min flakvagn så skulle jag nog försöka hitta en mer passande sele, men det kostar ju förstås.

Du får svar på dina frågor, om du läser i tidigare trådar i ämnet. Vi är många som diskuterat och informerat ganska ingående.

LIA

Liknande trådar

Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka