Loksele-skräp?

-Catherine-

Trådstartare
Jag håller på att städa i förrådet. I flera år har jag snubblat över gammal bråte och idag fick jag nog, nu skall det slängas!

Bland annan bråte så fanns det en gammal loksele. Modell och storlek har jag inte en blekaste aning om, men den är gammal och otroligt medfaren.
Lädret är totalt bortom räddning, likaså alla spännen som har rostat.
Lokorna är spruckna nertill och bossan (heter det så det som sitter bakom lokorna?) har mössen gnagt på.

Jag tog några bilder på eländet och nu vill jag ha lite stöd, jag har nämligen en djupt rotad hamster i mig som gråter blod av att slänga grejor. Just denna sele är ju som jag kan se det, verkligen ingenting att spara på..men ändå, jisses vad svårt jag har att slänga den :o

Vad i hela friden jag skall ha skräpet till vet jag inte, den SKA väck från min gård!

Hjälp, stötta mig!

Så här ser den ut:

8271.jpg

8266.jpg

8267.jpg

8265.jpg

8268.jpg

8269.jpg

8270.jpg

Sv: Loksele-skräp?

Absolut är det skrot, inget snack om den saken :)

Det som oroar mig lite är att om jag slänger den på tippen som den är nu, så kanske ngn tar rätt på den och så hamnar den på ngn stackars hästkrake i slutändan iaf.
Bör jag hacka upp den till kaffeved innan jag slänger den? elda upp den?

Som helhet oanvändbart, men inte helt och hållet...

Bågdäckeln kan du väl skänka till någon som vill byta ut en "mjuk", sladdrig däckel. Visserligen behöver den väl stoppas om, metallen skraps och målas, men det har jag gjort/låtit göra med flera liknande "fynd". Bodde jag närmare så hade jag kommit och hämtat den på stört...

Jag brukar gå på lantbruksauktioner, loppisar och liknande och köpa lokselar/delar till lokselar. Ofta får man dom för en spottstyver (exempelvis 20 kronor för en komplett armesele, 10/paret för lokor). Oftast, men inte alltid, så är endast trä och metall återanvändningsbart. Tillsammans med diverse delar/remmar jag har hemma och en del nygjort, så blir det till slut en hel, fin och måttanpassad arbetsloksele.
Och vi är många som kör "blandad arbetskörning", huvudsakligen använder loksele, har många hästar på gång, och hellre jobbar lite med det än köper nytt.

Man skall nog vara väldigt ambitiös och envis om man skall få ngt vettigt ur denna skrothög, iaf är det under inga omständigheter ngt som jag skulle ens lägga fem minuter på. Bara att lyfta ned eländet från kroken den hängde på höll på att ge mig bråck, den väger ju ett ton! :crazy:

Nä, jag ids inte lägga energi på att försöka prångla på ngn annan den och jag har just bestämt mig för att jag inte vågar slänga den på tippen heller.
Det blir brasan för den..

Tänk på miljön! Elda inte upp den.
Om du inte vill hänga upp den som någon slags dekoration någonstans, så plocka isär metall och brännbart och lämna på återvinningen.

LIA

Ibland vill hembydsmuseér ha gamla hästsaker för att sätta upp och visa hur det såg ut förr. Och ingen risk för att någon försöker använda det ;)

Skulle det vara en miljöfara att elda upp den? :confused: Det är ju bara trä & läder, metallen samlar man ju upp när brasan svalnat.

Vad har jag missat?

Jag frågade min granne nu, han är engagerad i hembygdsgården här i byn, men de hade redan massor av såna grejor så de tackade nej till mitt "skrot" :p

Bara trä och läder kanske inte är bara det. Garvämnen i lädret t ex.
Jmfr impregnerat trä som inte ska eldas upp utan lämnas in, ofta för att eldas upp i värmecentral (= hög och reglerad värme).

Överhuvud taget så är eldande inte miljövänligt.

LIA

Åhå, så det var så du tänkte...hmm...

Ja, jag känner mig faktiskt inte det minsta intresserad av att källsortera den. Det är asbökig att hantera den då allt är stenhårt, ihoprostat och fruktansvärt tungt.

Då får jag nog bli en miljöbov då - skjut mig! :crazy:

Jag förstår precis känslan av att vilja hamstra på den! Jag var på återvinningen här i stan för ett tag sen och såg någon som var på väg att hiva en loksele i bättre skick än den där, men ändå aldeles för mycket jobb för att det ska kännas meningsfullt att fixa den. Jag var tvungen att klämma lite på den och tyckte det var jättejobbigt att han skulle slänga den :crazy: Men jag lyckades behärska mig och lät den fara ner i containern...

Kom igen, du klarar det du också :banana:

Tusen tack för ditt stöd, det betyder mer än du tror att höra att jag inte är ensam om att känna så här :)

Gubben min sa att han skulle ladda kylskåpet med choklad och mjölklitrar så att jag kunde tröstäta när jag varit duktig kicka och gjort mig av med selen, så jag håller på att samla mod nu...jag tycker väldigt mkt om choklad nämligen :p

Ge mig!!!:love:
Men bossan går att använda, lokorna var lite risiga, men dom skulle kunna räddas:idea:
Själva däckelbågen är det ju inge fel på, om man får bort skruvarna. Tror bossorna under däckeln ser bra ut? Dom skulle jag gärna villja ha då:D

Vill du komma och hämta eländet så är du välkommen, men du får skynda dig innan vi tänder brasan :)
Bossorna under däckeln såg ut att vara hela tror jag, jag tittade inte så noga..

Norra hälsingland, de blir en lite dyr sele de innan jag kommit hem...

Fan bossorna såg ju rätt bra ut ändå, att dom e lite råttätna har ju inte så mycket med hållbarheten att göra, dom sätter man ju fast i lokorna. Får sy fast lite remmar, men no problemas:D
8267.jpg

Däckel och lokor har jag ju redan:idea:
21882472.jpg

21882474.jpg

Bussgods? Schenker?;):bump:
Kolla om du rår att skruva bort bågen från bossorna, gamla muttrar kan vara knepiga. Spruta på 5-56 eller annan rostlösande olja på först å låt ligga ett dygn. Kolla noga att du försöker med rätt mått på ringnyckeln. Och dom två skulle man väl seriöst kunna skicka, lite skrymmande men inte så tunga:idea:

Ok...nu har jag lyckats med att ta lös bågen från bossorna (det tog lite mer än några timmar att lösa upp så att jag kunde skruva upp muttrarna :p). Men är du verkligen säker på att de är värd fraktkostnaden, jag tycker de ser rätt erbarmeliga ut faktiskt :crazy:

lokor1.jpg

lokor2.jpg

De är lite våta för det kom en störtskur och jag hann inte få in selen under tak, men de torkar kanske?
Jag råkade tappa en av muttrarna i gräsmattan dessutom, men det går ju att ersätta med en ny om man vill :)

Jag tycker de ser för platta ut, risk att det blir en hård kant mot hästen. Skulle nog rekommendera nya, även om jag med gärna hamstrar ;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka