Loksele shettis?

Mia_R

Trådstartare
Jag kommer ev att köpa mig en liten shettis som jag bl a ska köra med, men jag funderar även på att harva grönsakslandet och kanske köra lite ved, men finns det lokselar till shettisar eller säljs det bara bröstselar? :confused:

Sv: Loksele shettis?

Jo, det finns det. Men mät hästens hals innan du börjar leta, en shettis kan ju ha ganska varierande dimensioner...
Vanliga storlekar är 24 tums lokor (60 cm) eller 26 tum (65 cm) till dom maffigare. Tror att det ligger en storlekstabell från föreningen Skogshästen på Tärnsjö garveris hemsida, men man vet ju inte om den aktuella selen är tillverkad efter dessa standardmått. Av och till finns det beg selar till salu, ca 2000 verkar man få en ganska fin shettisloksele för. Lycka till!

Tack för svar, vi får se om det blir ngt köp av men jag ska åka och titta på henne i morgon. :)

Jag köpte en hyfsad loksele på hästnet till min shettis. Det svåra var inte att få tag på lokor som passade, utan att få tag på tillräckligt korta dragläder. Höjden på lokorna går ju ofta att ställa in, och man kan använda olika tjocka nackputor, men dragringen ska ju inte räcka ända fram till bukgjorden. Gör den det så är ju draglädret för långt, så försök få tag i en sele och prova "på plats" så du vet vilka mått som gäller. Lycka till med ev hästköp...

Ja klart du ska ha en loksele:idea:
24 tums lokor e väll de minsta man kan få tag på, på rak arm, sen blir det att måttbeställa, man kan sätta dit egna ögglor (som jag gjort på mina shettislokor) men oftast är det inte längden utan snarate att lokorna kan vara något klumpiga för en shettis...

Nu finns det ju många varianter av lokselar och för att inte tala om shettisar:D
Jag har 4 shettisar som oxå är släkt med varandra men ändå så olika byggda!
Så det gäller att hitta rätt sele, inte säkert vilken "loksele till shettis" som helst passar, fast man har en shettis:cool:
Lycka till!:D

Tack för svaren, vet att jag får köpa henne och har godkänt från sambon, nu måste jag bara försöka fundera lite på om jag ska skaffa ytterligare en häst/ponny eller vara förnuftig ... :angel: Mitt skämt att låta henne gå på gräsmattan och jaga runt med hundarna mottogs inte särskilt väl dock. Han såg en nerbetad gräsmatta framför sig, inte helt fel egentligen ;), och inte ett äpple kvar från något av alla träden. :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka