F

FridaW

Jag och min ponny ska börja tävla lokalt nu snart. har bara tävlat CR innan. Okej, nu kan jag ingenting om lokala tävlingar och sånt, så uppskattar verkligen om någon kan skriva upp alla skillnader som är mellan lokal-tävling och Clear round.

Och sen undrar jag vad
Klass 2 Lätt C bed. Två faser A:0/A:0/A (90+0/70+0)
innebär? Funderar på att anmäla mig till den klassen.

Jätte tacksam för svar :)

Sv: Lokal

Köp TR, har inte jag gjort.. men endå :D :devil:
Du måste ha: Grönt kort + ljusa ridbyxor (vete ej om måste) + nummerlapp + licens + hästen måste vara grund vaccinerad ;) vet ej om jag hoppa över nått..

Det visste jag, tänkte mer på omhoppning osv. men tack ändå :)

Men de där andra, som jag skrev där (:p) vad betydre de ? :angel:

Klass LC innebär höjden 90 cm för D-ponnyer, 80 cm för C-ponnyer, 70 cm för B-ponnyer och 60 cm för A-ponnyer. Som maxhöjd då alltså.
Bedömning två faser är med omhoppning direkt efter felfri grundomgång. Står det inget i propp eller ryttarmeddelande om att det ges extra startsignal så är det "flygande start". Ges det extra startsignal innan omhoppningen/fas två så står det i propp och/eller ryttarmeddelande.
Kostnaden för klassen är 90 kronor och det är en anmälningsavgift som ska betalas i samband med anmälan.

Bara ett påpekande till Idrus, man kan ha vilken färg på ridbyxor man vill. På alla nivåer och i alla grenar.

Okej. Så om man rider felfritt så ska man alltså bara rida banan en gång till direkt ifall det inte står nåt annat i propp eller ryttarmeddelande? Eller har jag fattat fel? :p

Nej, inte samma bana. Omhoppningsbanan, eller fas två som den väl officiellt heter, är en förkortad bana. Vanligt i LC är 7-8 hinder i fas ett och 5 hinder i fas två.

Jodå, allt i en följd. Omhoppningens hinder heter antingen i modellen 9-13 (vilket jag tycker är smidigast) eller t.ex. 1-7-3-4-9.

Men asså man hoppar på samma bana då eller? Fast man hoppar inte alla hindrena bara? Ursäkta min okunskap :o

Men asså man hoppar på samma bana då eller? Fast man hoppar inte alla hindrena bara? Ursäkta min okunskap :o

Hon menar nog att du rider en annan bana men över samma hinder bara det att du inte tar alla hinder utan bara rider dom som ingår i "omhoppningsbanan" .
Om du förstår? är usel på att förklara :)

Ingen fara, alla var vi barn i början :)
Samma ridbana, ja. Inte samma bana, om du förstår hur jag menar. Banan är ju namnet för de hinder man rider, grundomgångsbana och omhoppningsbana t.ex. Det gör att det kan bli lite förvirring.

Såhär t.ex. Fas 1 Hinder 1-8 Fas 2 Hinder 9-12 eller såhär Fas 1 Hinder 1-9 Fas 2 Hinder 1-5-3-7-8.
På vissa tävlingar har hindren dubbla namn, Hinder 1 heter alltså både 1 och 9. På andra ställen krånglar man till det och gör en omhoppningsbana som i mitt andra exempel.

Usch, så opedagogisk jag är :crazy:

Man utesluter alltså några hinder? Så dom håller inte på att flytta om hinder osv.?

Man utesluter alltså några hinder? Så dom håller inte på att flytta om hinder osv.?

Nej, man får inte flytta hinder eftersom man går omhoppningsbanan samtidigt med grundomgångsbanan.
Är bedömningen A1:a eller A1:b kan dock hinder flyttas bort. Men det är rätt ovanligt att det tas bort hinder på ponnytävlingar.

Senast ändrad:

Det ska jag göra. Gröna kort kursen börjar nästa vecka tror jag. Det är mamma som har koll på det :p

Lokal licens till dig själv, + gröntkort, ljusa ridbyxor (?)
hästen måste ha licens, mätintyg om det är en ponny, nummerlapp
hästen måste vara vaccinerad, och helst ska du väl ha kavaj/klubbtröja/klubbjacka av nått slag

Lokal licens till dig själv, + gröntkort, ljusa ridbyxor (?)
hästen måste ha licens, mätintyg om det är en ponny, nummerlapp
hästen måste vara vaccinerad, och helst ska du väl ha kavaj/klubbtröja/klubbjacka av nått slag

Som jag redan skrivit i tråden, ljusa ridbyxor är inget måste.
På överkroppen ska man ha kavaj eller fritdsjacka/tröja.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 113
Senast: fio
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar