Lokal Dressyr?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Skogstrollet_1

Jag har en fråga,

vad krävs för att få tävla lokal dressyr, tex. grönt kort o Licens?
Vilken klädsel skall användas?!

Tack på förhand.. :bow:

Sv: Lokal Dressyr?!

grönt kort och gällande lokallicens för ryttaren... klädsel är väl förslagsvis vita ridbyxor, stövlar och kavaj (och hjälm såklart), men tror klubbjacka är tillåtet och jodpursh med "hårda" chaps.. handskar "bör" bäras enl. TR men är som sagt inget krav.

Sedan finns ju vissa bestämmelser på sporrlängd och spölängd (vilket förstås endast får användas vid framridning) beroende på om det gäller ponny eller häst.

Så, letade reda på ett gammalt TR. Jag citerar:

"Mom 217 TR II

Klädsel är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Som huvudbonad gäller av Konsumentverket godkänd hjälm med hakbandet i funktion, vilken är obligatorisk tom lätt klass och i alla ponnyklasser. I medelsvår och högre klasser får annan hjälm, kubb el. hatt bäras. Bestämmelserna för huvudbonad gäller vid ridning inom tävlingsområdet. Riddräkt består av ridjacka, ridbyxor och stövlar sam ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong. Ridjacka är en figursydd jacka av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridjacka
...
Handskar bör bäras.
---
Sporrar behöver ej bäras vid lokal tävling.

"HK" Ridstövel får bytas ut mot så kallad shortchaps med läderutseende som liknar ridstövel. Fransar får ej finnas."

Glöm inte heller bort att du måste visa gällande vaccinationsintyg för hästen då du visar dina licenser.

Lägger till:

Maximal spölängd: 110 cm inkl "flärpen".
Maxiaml sporrlängd junior: 15 mm. Sporrarna ska vara rundade/ej kunna skada hästen och skall bäras vända nedåt.

Du hittar mer info på ridförbundets hemsida där TR ligger ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 653
Senast: Badger
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka