lokal dommare?

Hallau

Trådstartare
Behövs det fler lokalklubbsdommare? Ni som är utbildade kan ni inte berätta lite om utbildningen och hur det är att vara lokal dommare?

Sv: lokal dommare?

Eller kanske någon annan som vet hur det det är med efterfrågan och tillgång blad dommare?

Eller kanske någon annan som vet hur det det är med efterfrågan och tillgång blad dommare?

Här hittar du alla krav för att söka till domarutbildning.
ja det är rätt stor efterfrågan men nu har SIF kommit med krav på att man ska döma ett visst antal tävlingar under en period för att få behålla titeln så nu går det inte att utbilda sig bara för att få en titel utan att faktiskt ställa upp som domare, ngt inte alla har lust att göra, medan det finns domare som far runt hela landet i tid & otid för att döma, tack & lov.

http://www.icelandichorse.se/

Här hittar du alla krav för att söka till domarutbildning.
ja det är rätt stor efterfrågan men nu har SIF kommit med krav på att man ska döma ett visst antal tävlingar under en period för att få behålla titeln så nu går det inte att utbilda sig bara för att få en titel utan att faktiskt ställa upp som domare, ngt inte alla har lust att göra, medan det finns domare som far runt hela landet i tid & otid för att döma, tack & lov.

http://www.icelandichorse.se/

Kraven har jag koll på....gick dommarsekreterare förra året och har för mig att kursledaren så att man skulle dömma 2-3 tävlingar om året.
Ville bara kolla om vi behöver fler dommare. Är ju tråkigt att kosta på en utbildning för att sedan inte behövas.;)

Kraven har jag koll på....gick dommarsekreterare förra året och har för mig att kursledaren så att man skulle dömma 2-3 tävlingar om året.
Ville bara kolla om vi behöver fler dommare. Är ju tråkigt att kosta på en utbildning för att sedan inte behövas.;)

Om man vill bli domare för att tjäna pengar så kan man däremot ge upp det direkt, domarna får så dåligt betalt så de som åker runt mkt & dömer gör det mest för att de gillar att engagera sig & tycker det är kul att döma.Men domare behövs som sagt.

Om man vill bli domare för att tjäna pengar så kan man däremot ge upp det direkt, domarna får så dåligt betalt så de som åker runt mkt & dömer gör det mest för att de gillar att engagera sig & tycker det är kul att döma.Men domare behövs som sagt.

Ja, rik blir man ju inte. Utan det är ju intresset som kallar...:D

Jo, precis! På stora tävlingar går en del domare nästan back eftersom de tar ledigt från sina ordinarie jobb för att kunna döma. Men visst verkar det roligt. Men det gäller att ta sig igenom utbildningen. Det brukar vara ungefär 3 av 20 som klarar examinationen har jag för mig... Tufft alltså!

Men det gäller att ta sig igenom utbildningen. Det brukar vara ungefär 3 av 20 som klarar examinationen har jag för mig... Tufft alltså!

Oj, det visste jag inte:o
Men det är ju i och för sig bra, så att inte vilket stolpskott som helst sitter och dömmer.:D

Jo, precis! På stora tävlingar går en del domare nästan back eftersom de tar ledigt från sina ordinarie jobb för att kunna döma. Men visst verkar det roligt. Men det gäller att ta sig igenom utbildningen. Det brukar vara ungefär 3 av 20 som klarar examinationen har jag för mig... Tufft alltså!

Inga siffror jag hört men kan stämma.Det krävs ju en viss tävlingspoäng innan man kan söka & det är egentligen bara det enda+ att man ska vara domarsekreterare.
Att man får en viss poäng betyder ju inte detsamma som att man är bra på att döma andra, vissa kan rida men absolut inte sätta poäng på andra ekipage, samma som vissa kan rida men inte instruera.
Många tror att en bra ryttare auomatiskt är en bra instruktör men det är ju helt fel.

Oj, det visste jag inte:o
Men det är ju i och för sig bra, så att inte vilket stolpskott som helst sitter och dömmer.:D

Finns stolpskott ändå, hört om domare som somnat mitt under pågående klass:D

dommare behövs över hela sverige,, det har blivit så att det är samma dommare på alla tävlingar innom en viss region, påföljden är att vissa ekipage får sämmre poäng pga att dommaren inte gilar dom etc. du måste ha tävlat lättklass och har fått minst 5,0 samt ha genomfört dommar sekreterarkusen. förutom det bör du ha god kunskap om tävlingsmonenten samt gångarter och hästens exteriör ett gott tips är att köpa FIPO o lusläsa den.

*kl*

Snälla - det heter lokaldomare och domare.

Utan särskrivning och med ETT "m".

Ang ämnet så FINNS det rätt många lokalklubbsdomare men de dömer inte så mycket. Det är tex svårt att kombinera med eget tävlande. Och ersättningen för domarna är symbolisk så många har inte råd att offra långa helger på att döma. Hästfolk försörjer sig ju ofta just på helgerna annars.

Så en bra fundering vore ju att innan man tar den rätt tuffa utbildningen fundera på om man verkligen har tid och lust att verkligen döma ett antal helger om året sedan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För att ta kör- eller montélicens behöver du gå en utbildning som är både praktisk och teoretisk. Den teoretiska delen är webbaserad och...
Svar
0
· Visningar
36
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra...
Svar
9
· Visningar
997
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
768
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix