Lok eller bröstsele?

-Catherine-

Trådstartare
Jag har en liten shettisdam som jag nu håller på att köra in. Vi har kommit så pass långt att det är dags att fundera över vilken sorts utrustning (sele) vi behöver. Men oj vad det är besvärligt :(

Jag får flera olika besked från flera olika håll, och alla är givetvis lika tvärsäkra

Vissa säger: "Absolut inte bröstsele till shetland, de har alldeles för dålig/låg halsansättning för det. Bröstan kommer trycka/skava och ponnyn kommer att få dra vikten tokigt!!"

Men så säger andra: "Du är galen om du sätter en loksele på din ponny, lokorna hamnar fruktansvärt fel pga att shetland har så "dåliga" bogblad, lokorna kommer ofelbart att skava!"

Det är inte att undra på att man blir förvirrad och börjar misströsta :(. Man vill ju givetvis inte hänga på ngt på sin ponny som kommer att skada den, men vem skall man lyssna på?

Jag känner mig själv väldigt osäker eftersom den enda erfarenhet jag har av körning är ren travsport, och den utrustningen skiljer ju sig markant från den utrustning jag nu behöver till min ponny som skall dra vanlig vagn samt arbeta en smula i skogen. Därför har jag sökt information hos andra (och även gått en kurs med min ponny), som skall vara kunniga personer, personer som arbetar med inkörning av körhästar.

Men när de alla säger olika saker, lika tvärsäkert allihop....vad gör man då?

Skitjobbigt är det verkligen :cry:

Sv: Lok eller bröstsele?

Jag vet inte om man kan dra alla shettisar över en kam och säga att de inte kan ha det ena eller det andra.

Hur ser din shettis ut vid bogen och vid lokstaden? Tror man måste titta på individen för att kunna uttala sig om vilken sele som passar bäst och vad den ska användas till för typ av körning. Sedan är det ju så att vill du tex ha en bröstsele så behöver du ju inte välja en traditionell brösta utan det finns ju mängder av alternativ som tex ergonomiska och coller bröstor. Och det finns ju de som kombinera lokor med en traditionell bröstsele för att det passar hästen bäst.
Så nu gjorde jag väl inte valet lättare för dig ;)

Haha, ja inte gjorde du det lättare nu direkt :o:d

Men du har helt klart en poäng, man borde ju se mer till individen än vad som gjorts i just de uttalanden om utrustning i mitt fall med min ponny.

Min ponny är nog mer av den lite smäckrare modellen än de shettisar som är vanligast. Visst, hon är väl inte "pecklig", men jag skulle inte heller se henne som en liten stridsvagn :p. Du hör ju, jag klarar inte ens av att bedöma exteriören på min ponny :crazy:

På kursen jag var på så hade kursledaren med sig en loksele som vi fick använda under våra två halvtimmar med läraren. Jag tyckte väl att den såg ut att sitta rätt ok (med mina relativt okunniga ögon), men samtidigt så såg det lite oproportionerligt med en sådan kraftig sele på min ganska "slanka" tös.
Jag ifrågasatte just detta och undrade om det inte kunde vara lämpligt med en bred bröstsele istället, men detta slogs omgående bort - lokor skulle det vara!

Under kursen så var det ju inte frågan om att hänga på ngn vagn, så jag lät det vara som det var, men framöver måste jag ju fatta ett beslut ändå.

Vet Du om det finns ngn motsvarighet till ridvärldens sadelutprovare? Ngn som har ett gäng selar i olika modeller som kan komma ut till hästägaren och hjälpa till med utprovning och tillpassning? Det vore ju guld värt för oss som är ovana med att välja utrustning och vill vara säker på att det blir rätt för just MIN häst :)

Jag vill rekomendera dig att kontakta en körklubb som är ansluten till Svenska Ridsportsförbundet. De har utbildade personer som genomför spannkontroller på tävling som du kan få hjälp av. De har också licensierade körtränare som kan det här med selar och selanpassning. Vet att selar.se också kan ge advekat hjälp om vad du ska köpa för typ av sele.

Vill också tipsa dig om Kuskringen som är en intresseorganisation för körfolk. De har bra info om selar och selanpassning på sin hemsida: http://www.kuskringen.nu/

Var vetgirig och fråga om varför de tycker en viss sak, inte bara att de tycker. På så sätt kan du själv bilda dig en uppfattning och ta lärdom.

Jag vill rekomendera dig att kontakta en körklubb som är ansluten till Svenska Ridsportsförbundet. De har utbildade personer som genomför spannkontroller på tävling som du kan få hjälp av. De har också licensierade körtränare som kan det här med selar och selanpassning.

Det kryllar väl inte precis av såna körklubbar eller utbildade funktionärer och tränare i norra Hälsingland... Förutom den lilla detaljen så var det en bra idé ;)

-Catherine- skrev:
Men när de alla säger olika saker, lika tvärsäkert allihop....vad gör man då?
Då frågar man "Varför då" tills man förstår logiken i deras motivering och sedan försöker man avgöra vad man själv tycker känns mest rimligt. Det kan ju hända att det finns flera "rätt", du får välja vem du litar mest på och vad som verkar passa bäst för din ponny :laugh:

Det kryllar väl inte precis av såna körklubbar eller utbildade funktionärer och tränare i norra Hälsingland... Förutom den lilla detaljen så var det en bra idé ;)

Det behöver inte krylla av dem om man hittar en person som kan det här ;)

Nej faktum är ju att har man inte kunskapen själv så är det klart inte lätt att förstå hur mycket någon annan kan. Och har man kunskapen själv så behöver man ju inte lita på någon annan. Moment 22 :D Och vissa återförsäljare vill inget hellre än att sälja oavsett vad som passar eller inte.

Jag har alltid använt bröstsele på mina shettisar (lös brösta) och det funkar utmärkt. De har varit runt 1 m i mankhöjd. Men på små standardstora och på minishettisar kan bröstan bli för "stor" mot halsen och då kan man be en sadelmakare att sy om bröstans foder lite så att det blir som ett U där bröstan tar i halsen. (Så att luftstrupe m.m. får plats.) Det kostar inte många kronor. Sen är det ju skillnad på brösta och brösta också, vissa selar har en väldigt bred och vissa har en väldigt smal. Det enklaste är att köpa en sele på öppet köp, prova den med en kunnig person vid sidan och sedan skicka tillbaka den om den inte funkar. Då vet man dessutom vad man ska titta på nästa gång, större eller mindre. Men att säga att bröstsele eller loksele inte funkar alls bara för att ponnyn är en shettis, det är riktigt okunnigt! Så ifrågasätt dina "experter" lite nästa gång de säger sånt.

Lokselar till shetland är ett helsike, eftersom lokorna ofta är för långa. Återigen särskilt till små standardstora och minisar. En vän till mig beställde lösa lokor i rätt storlek från en tillverkare och bad sin sadelmakare sy en loksele åt henne med dem, vilket blev kanonfint, i rätt storlek, för MINDRE pengar än det hade kostat att köpa en loksele i fel storlek. Ibland lönar det sig att gå den långa vägen. ;) Lokselar till shetland saknar ofta viktiga detaljer också, som fångrem, tömringar på lokorna, ställbara dragläder och så vidare. Så det kan bli en hel del pyssel för sadelmakaren att fixa dem i alla fall, även om man köper en "färdig" sele.

Varför inte en fransk brösta? :idea: Brösta och lokor kombinerat! Jag har det till mina shettisar, funkar bra.

6085.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix