Shaggy

Trådstartare
Novan är konstigt slö. När jag tog in henne från hagen så raglade hon nästan och takten i skritten var långsam (klopp...klopp...klopp mot vanliga klopp..klopp..klopp, ungefär). Hon var inte med på samma sätt som vanligt heller utan bara loj. Provade att gå lite med henne och skritten blev bättre men hästen är fortfarande extremt loj. När jag binder upp henne brukar hon flytta lite på sig idag stod hon blickstilla, hon nosade inte på saker och undersökte dom som hon brukar, reagerade inte alls på hagkompisens gnäggande vred inte ens på ett öra. Hade även en felaktig hållning i hela kroppen och stånkade nästan då hon gick.
Hon har normal puls vad jag kan se (hittade ingen puls utan försökte lyssna på hjärtat utan stetoskop), magen mullrar, temp 38 grader så den är något förhöjd, glömde kolla slemhinnorna. Hittar inget konstigt på kroppen och hon äter om än i långsammare takt än vanligt.
Stallägaren berättade att i morse hade hon fått gå in i boxen och sätta på grimman hon brukar annars alltid sticka ut huvet över dörren men som sagt förövrigt var hon normal enligt henne. Hon reagerade först när jag sa att hon var loj och konstig nu. Vid lunchen kom hon gåendes i långsammare takt än vanligt men hon var kissnödig så det reagerade jag inte på då. Igårkväll var hon extremt pigg och framåt och vi hade en busigt rolig ridtur.
Tycker inte hon borde vara så påverkad av den lätt förhöjda tempen så vad kan det vara :confused:

Sv: Loj

HEJ!

Hon är inte tjock i ganascherna? Ätit mkt gräsrötter odyl? Rasmus är lite mysko just nu, har hamsterganascher :crazy: , och är en del dagar lite loj (dock inte när vi väl kommer till galopp, då vaknar han till liv). Jag tempade idag, 37,1 (normaltemp 37,2), så idag blev det mer trav och galopp och så får jag tempa imorgon igen.

Jag slängde på lite bakteriebalans på kvällsmaten idag, om han är lite kass i magen(fortfarande mycket mage att vara kass i, j*kla väder :smirk: ), och det är det som är orsaken till "myskot".

/Trassel

Hon har inga hamsterganacher däremot är hon något lös i magen. Hon får magbalans oah magen har blivit bättre de sista dagarna. Tidigare om hon haft kolikkänning har jag knappt fått röra den och hon talade tydligt om vad hon tyckte när jag tog henne på andra ställen hon inte gillar, så jag tror inte magen är problemet.

Nu har tempen stigit till 38,5 men hon är vaknare. Hon rör sig bättre nu men äter lika långsamt. Hon har skitit helt normalt i natt men jag tycker inte magen låter riktigt som vanligt nu på morgonen och hon är dessutom irriterad då jag lägger örat mot magen men verkar inte ha ont om jag trycker eller stryker över den så det kan lika gärna vara märrfasoner.
Förstår inte vad hon skulle kunnat få för något hon har inte varit i närheten av hästar utifrån på 1 månad och hemmikring finns det inga sjukdomar just nu tror jag :crazy:. De enda hästar hon varit närmare än 10 meter är hagkompisen en annan häst på gården och en häst som stod i ett stall 1 km från gården (2 veckor sedan), sen kan ju någon ridit förbi hagen med annan häst men sanolikheten är ganska låg. Tror alltså inte det är något smittsamt hagkompisen är förövrigt helt normal.

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 296
Senast: Exile
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 160
Senast: Nominous
·
Hästvård Var ute i stallet idag, pålle kom travandes mot mig och skrittade på i rask takt in mot stallet. Väl där visiterar jag benen på honom...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.