Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Tabitha

Trådstartare
OK - hur skulle ni gått tillväga? Jag har tre ston som jag skulle vilja gick tillsammans. Det är dels en 18-åring (ranghög) och hennes fyraåriga dotter (de är väldigt tajta, dottern skyddas av morsan), dels en ny (ranghög) nioåring. Jag har en kuperad hage som jag provisoriskt delat av. Sedan igår går nykomlingen och 18-åringen på varsin sida staketet, och fyraåringen i en hage en bit bort. Det har gått bra, verkar rätt odramatiskt (18-åringen o nykomlingen är även boxgrannar fn). Kruxet är att jag blir tvungen att flytta upp fyraåringen till de andra på lördag och då är frågan var jag skall placera alla. Tänkte låta dem bekanta sig på var sin sida stängslet innan jag släpper ihop dem - kanske lite fegt men pga hagens lutning vore det bra om det inte blev alltför mycket spring. Lite rörigt blir det visst - men jag ska försöka förenkla lite:

Alt. 1 - försöka släppa ihop 18-åringen med nykomlingen imorgon och låta dem gå ihop ett par dagar o därefter släppa in dottern o hoppas att det går bra.

Alt. 2 - släppa ihop 18-åringen o nykomlingen imorgon och senare låta fyraåringen gå på andra sidan staketet i någon vecka innan jag släpper in henne till dem.

Alt. 3 - släppa in fyraåringen till morsan och låta dem gå på ena sidan och nykomlingen på andra sidan i någon vecka innan jag släpper ihop alla.

Alt. 4 - :confused:

Till saken hör även att 18-åringen och fyraåringen ofta går ute även om nätterna medan nykomlingen kommer stå inne. Tror ni det kan bli problem med integreringen av nykomlingen om hon dessutom tas in på kvällen och släpps ut på morgonen?

Tacksam för svar!! :bow: :bow: Vill göra vad jag kan för att undvika skador..
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Funderat på att sätta ihop 9-åringen med 4-åringen?

Dominanta och skyddande 18-åringen gå i hagen brevid någon vecka medan den nya får chansen att ens komma fram och bekanta sig med "fölet".

/P Döben
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Tack för svar - och bra att du sa det; det är nämligen så att fyraåringen kommer att säljas under hösten (dock ej klart ännu). Men det kanske inte har ngn betydelse för detta iofs. Jag har nog bara tänkt att jag måste få 18-åringen att acceptera nykomlingen eftersom det är hon som har "makten".. Men det är kanske ingen dum idé att släppa 4-åringen med nykomlingen? Då kanske jag borde ställa fyraåringen i boxen brevid nykomlingen över natten också?
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Tror det är hugget som stucket om unghästen står brevid nykomlingen i stallet.

Fördelen med att de går tillsammans på dagarna är att det inte blir en skydda-situation från gammelstoet.
När de två yngre sedan får in gammelstoet behöver inte hon skydda sitt föl eftersom rangen mellan unghästen och nykomlingen är klar och unghästen förmodligen håller sig undan.


/P Döben
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Tack igen, jag tror jag ska testa det imorgon då. Kan det bli problem om 18-åringen går på andra sidan stängslet, tro? Hon kanske blir en uppviglare.. :confused: :crazy:
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Vi har haft en nästan likadan situation.
Bara det att den som var beskyddande inte var den allra ränghögsta.

Beskyddande åkte iväg på betäckning och då släpptes de två andra ihop-
problemet var att när den beskyddande kom tillbaka ville hennes gamla kompis inte veta av henne och de var helt galna på varandra!
Tror att det kan bli ngt liknande om du först släpper ihop 9-åringen o 4-åringen.
att 4-åringen sen inte vill vara lika tajt med 18åringen.
Det blir en förrvirrad situation då de som är beskyddande inte längre får skydda den de trodde att de ´skulle få skydda...

ohh svammel:angel:

men i vilket fall. Jag tror det blir bäst om du släpper ihop 9 och 18 först så att de blir klara med rangen-
sedan in med 4 och så får det ta sin tid innan de får hälsa (9 o 4).
 
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Hej o tack för svar! Faktum är att det var det jag till sist gjorde och det har fungerat jättebra! Jag prövade först att släppa nykomlingen med 4-åringen, men 4-åringen (som ju fått en oförtjänt hög ställning i tidigare sammanhang, då hon kunnat gömma sig bakom mamma) blev nervös och elak. Hon ville absolut hävda sig och mucka, trots att nykomlingen (som är en väldigt cool och klok häst) inte gjorde någonting annat än att markera när hon tyckte ungen kom för nära. Det verkade som att 4-åringen inte ville att nykomlingen skulle få komma nära 18-åringen på andra sidan staketet, så plötsligt var det hon som blev beskyddande! Så nästa dag tog jag in 4-åringen i stallet och släppte 18-åringen med nykomlingen istället. Och det har som sagt fungerat jättebra hittills! Nykomlingen verkar tycka att gammelstoet är en värdig ledare och gnäggar t.o.m. efter henne. Och gammelstoet accepterar nykomlingen och verkar nästan tycka det är skönt med ett vuxet sällskap som omväxling.! (Min projektion.. ;) ) Efter att de gått ihop några timmar släppte jag 4-åringen på andra sidan staketet och nu får de gå så i någon vecka innan jag släpper ihop alla tre. Jag hoppas att det kommer funka bra också.
 
Senast ändrad:
Sv: Logistikproblem - släppa ihop sto med ston

Klart att det kommer att funka. Släpp ihop alla bara du skall se att det går bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp