Lösdriftshage

erik

Trådstartare
Hur gör ni som har era hästar på lösdrift? Mockar ni ur hagen de har gått i hela vintern? Även om de skiter en del inne i själva lösdriften som man mockar ut så blir det ju mycket i hagen när de går ute dygnet runt. Vi flyttar våra hästar till annan hage på sommarbete men all skit hinner ju inte försvinna till hösten :)
 
Sv: Lösdriftshage

Har mina hästar på lösdrift. Lösdriften mockar vi så den alltid är ren. Hagen är så pass stort så den mockas inte under tiden hästarna går i den hagen. Så länge det inte är mycket skit där vi fodrar vill säga för då måste man ju mocka hagen. Hagen mockas ur med hjälp av traktor när hästarna flyttas till sommarhagen ! :)
 
Sv: Lösdriftshage

Ligghall + gårdsplan mockas var dag. Resten av hagen ska mockas ur nu i april innan sommarbeteshästarna kommer.
 
Sv: Lösdriftshage

Gödslar aldrig ur hagarna, de är på c:a 5 ha både vinter som sommarhagar. Sprider ut högarna efter vi bytt hage, hagen ska ju tillföras det den förlorat vid betet.
Lösdriften gödslas ut och sprids på fälten, vi har stort sett ett slutet kretssystem på gården.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Lösdriftshage

Mockar aldrig hagen om det inte blir väldigt mycket skit runt höplatsen eller precis utanför stallet! Men vi har 15ha hage på 5hästar dom går där året runt. Mockar ut lösdriften när det behövs men det brukar bli ca 1gång i månaden då tar vi traktorn o kör in o tömmer. Boxarna som dom äter kraftfoder i mockas varannan dag!
 
Sv: Lösdriftshage

Ligghallen halmas några gånger i veckan, och mockas samtidigt ovanpå bädden vid behov. Mockas ut ordentligt med traktor en gång om året.

Hårdgjord yta vid vattnet och fodret mockas varje dag.

Lösdriftshagen mockas inte, med betet putsas och skiten sprids ut över de två fälten när hästarna går över i sommarhagen.

Sommarhagen putsas och skiten sprids ut när hästarna går tillbaka till lösdriften i augusti/september.

...the circel of life... :cool:
 
Sv: Lösdriftshage

Vi plöjer ner dyngan på våren/försommaren och harvar sen. Inrådan från veterinär för att slippa parasiter...
 
Sv: Lösdriftshage

Japp vi (jag) mockar ur hagen ordentligt och försöker underhållsmocka året om så det inte blir så mkt på våren.
Koncentrerar mig på ungefär halva hagen där de skiter mest och sen har jag "stormockning" lite nu å då där jag mockar hela hagen.
Stallägaren har nu köpt en puts, så isommar behöver jag kanske inte mocka ut allt för hand utan en del kan nog putsas och spridas ut :)

Våra hagar skulle behöva plöjas och harvas å så in nytt gräs men mina hästar har peppar peppar varit parasitfria när jag mockat iaf, de andra som inte mockar sina hagar behöver avmaska varje år :(
 
Sv: Lösdriftshage

jag mockar ingenting. Mina hästar skiter inte i ligghallen och resten av hagen har dom sina "ställen" som dom byter med årstiden så det förmultnar bra :)


stort OT

Jag har varit utan internet tors-sön, vad har hänt med bukes underbara smile???!!! :eek:
 
Sv: Lösdriftshage

Vi mockar runt foderplatsen varje dag, och en gång per år mockar vi ur ligghallen. Vi mockar också de värsta skitställena en gång per år.
 
Sv: Lösdriftshage

Vi mockar hårdgjord yta vid utfodringsställe och grind flera gånger i veckan. Lösdriftshallen mockas ut med traktor efter betessläpp, där vi bara halmar på under vintern.
 
Sv: Lösdriftshage

Ligghallar och grusytor mockas varje dag hos oss(typ lika stort som en 20x40 paddock på ett ungefär). De gräsbeklädda delarna av hagarna mockas inte, men vi brukar köra över dom med harven på senvåren(harvas i två avdelningar så att den ena får vara hage medan den andra vilar). Våra hästar går ej i sommarhagar då vi vill ha ligghallarna även på sommaren! Dock får de tillgång till mer bete om behovet finns, men oftast är det tvärtom -stora hagar på vintern och mindre avgränsade hagar på sommaren. Vill inte ha feta hästar...

Gödslet plöjs ner på åkrarna.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp