Lösdriftsfölningar? + foder

T

Tiagirl

Hej!
Nu är min älskling hemma igen, "nästan" lättlastad; tog bara en kvart! Måste va hormonerna!! Och inte fullt lika skärrad och svettig som hon brukar.
Fick stå inne över natten för säkerhetsskull men hon var lugn och fin och klarade av flocken igår på ett rätt bra sätt.
Min tråd som jag fick bra med stöd och hjälp ifrån! Tack för all den hjälpen!!!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=632526

Min fråga nu så här är lite hur jag ska fodra henne? Så här när det är tre månader kvar så har jag läst på att hon ska ju ha en ökad dos.
Hon har så gott som alltid ätit ca 8 dl Krafft Grund för minsta korn över slår det över i huvet på henne.
Har köpt Krafft Groov och Betfor men det står på paketet att hon ska ha 3-5 KILO krafft??? Kan det stämma?? Eller är jag och cyklar helt??

När jag hämtade henne visade sig att dom fick kraftfodret på kvällen och i hennes krubba fanns det ca 4 dl Groov, 4 dl havre, kanske lika mkt blöt betfor förutom vitlök. Det såg väldigt lite ut? Även om hon inte var dräktig hade jag tyckt det var rätt lite, hon går ju dessutom ute dygnet runt och ska hålla värmen.

Kan tillägga att hon är 150 cm och ganska grov får jag väl säga. Inte sådär Arab"tunn" men inte heller som en "stabbig" New Forest.
Lugn ridning i skogen några gånger i veckan har jag tänkt mig.

Någon/några som HAR erfarenhet av lösdriftsfölning? Där hon står nu är det ett gäng islänningar som ska föla ute för stallägaren tycker det är helt ok och hon säger att statistiskt så har fölningarna gått bättre i det fria än i boxarna.
Men jag vill ha fler åsikter än bara en ang det. Nu är det 3 månader kvar så jag vill gärna få lite kött på benen innan dess.
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

Ett dräktigt sto kräver MYCKET protein, och har du inte supervärden på ert grovfoder kommer du inte långt med Grund, har du analys? Om inte bör du fodra henne med några kilon Lucern och gärna Pluss Grön, de innehåller bra protein. Det är lika viktigt att fodra den blivande mamman med protein som med unghästar.
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

Hon äter inte Grund, hon äter Groov som är för fölston...
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

För det första så tycker jag att man inte ska tänka på vad som "far -i-huvudet" på dräktiga ston. Vd som hettar upp dem när de rids ska inte ha nån betyelse för utfodringen vid därktighet. De måste äta och det rejält. Nästan all tilväxt på fölet sker de sista tre månaderna och det behövs massor av mat.

får jag tipsa om Hippocampus sida? gå in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

och lägg in dina värden i foderstatsprogrammet och se vad din häst behöver. Behöverjag säga att du måste ha en hum om vad ditt grovfoder innehåller?

3-4 kg Krafft Groov är väl inga mängder på ett dräktigt sto?

Jag är skeptiskt till lösdriftsfölning - men det är jag det. De flesta större ställen jag känner till har stona på lösdrift under dräktigheten men tar in dem i box sista månaden. Mycket kan gå fel och stoförlossningar måste enl djurskyddslagen övervakas. Att övervaka ett sto i lösdrift är inte helt enkelt.

Lycka till i vilket fall, det är härligt med föl!
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

illmyra skrev:
För det första så tycker jag att man inte ska tänka på vad som "far -i-huvudet" på dräktiga ston. Vd som hettar upp dem när de rids ska inte ha nån betyelse för utfodringen vid därktighet. De måste äta och det rejält. Nästan all tilväxt på fölet sker de sista tre månaderna och det behövs massor av mat.

får jag tipsa om Hippocampus sida? gå in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

och lägg in dina värden i foderstatsprogrammet och se vad din häst behöver. Behöverjag säga att du måste ha en hum om vad ditt grovfoder innehåller?

3-4 kg Krafft Groov är väl inga mängder på ett dräktigt sto?

Jag är skeptiskt till lösdriftsfölning - men det är jag det. De flesta större ställen jag känner till har stona på lösdrift under dräktigheten men tar in dem i box sista månaden. Mycket kan gå fel och stoförlossningar måste enl djurskyddslagen övervakas. Att övervaka ett sto i lösdrift är inte helt enkelt.

Lycka till i vilket fall, det är härligt med föl!

Jamenvisst kommer hon få äta så mkt som hon ska ha!! Men jämfört med "svagare" Krafft innan till dom här mängderna kändes som ett enormt steg. Så därför var jag lite orolig att jag fattade fel på det som stod på säcken. Och jag kan hålla mig kvar om hon skulle bli hyss:ig.... :)

Ska kolla den sidan, sökte lite igårkväll på foderstatsprogram men hittade inget, mer än nåt som hette Fatima och det funkade iaf inte. Men vad hösilagen innehåller kan jag inte svara på. Undrar om dom har gjort nån analys på det...stallägarna alltså. Men jag ska fråga henne när jag ser henne.

Visste inte faktiskt att det var lag på övervakning. :( Men jag "får" ha henne inne om jag nu "måste". Men även om hon är inne så vet jag inte hur jag ska kunna få henne övervakad... Usch så krångligt allt är.

Och visst, det är säkert mysigt med föl. Om dom är planerade och man vill ha dom. *suckar* Det här ställer bara till men jag får göra det bästa av situationen och jag kommer väl va exalterad när det väl är dags!
 
andaaaaas!

Ja jisses så lätt det är att skrämma upp sig själv. Kom bara ihåg att de allra allra flesta fölningar går som en dans!

Att övervaka stoet är ett bekymmer och har man inte möjlighet att ha t.ex. kamera - dvs bor nära stallet - så är det bara till att campa i stallet..:-) Har du hästen hos kunnigt folk bör de kunna hjälpa dig med att se när det börjar dra ihop sig.

lustigdetta....Du skriver att du FÅR ha henne inne om du MÅSTE?? Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att få fölning i lösdrift. Däremot har några ston fölat dagtid ute i beteshagen. Det är ett trevlig alternativ om allt går bra. Hygieniskt bättre framförallt.

Däremot är det inte så kul om stoet inte går att få tag på eller det uppstår andra problem. I en box är de instängda och kommer ingen vart.

Vi hade ett sto som oförhappandes fölade mitt på dagen. Där gick den mkt rangstarka flockledaren in och stal fölet och sparkade undan mamman när hon reste sig. Hade vi inte sett fölningen hade stoet blivit skiljt från fölet och inte kunnat ge råmjölk samt missat prägligen.

Hrm.. Du får göra som känns bäst och som dina stallägare rekommenderar. Detär din häst.

Visst hör man skräckhistorier och det bästa är att ta dem till sig och veta att "detta kan hända". Ha beredskap för det värsta och förvänta det bästa! Det är mitt råd.
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

Hej

Innan du börjar räkna på kraftfoder. Kolla upp grovfodret med en analys. Annars går det inte att räkna vad som bör tillsättas foderstaten.
Förra året var vårt hösilage lite lägre. Då fodrade jag med Krafft Pluss Grön och havre/korn-kross till mitt sto.
I år var analycen mkt bra med mkt högt proteinvärde. Taget på samma mark som förra året. Enligt både min och Kraffts foderrådgivare behöver mitt sto inget extra kraftfoder förrän kanske sista månaden.
Och det stämmer bra. Hon är nästan lite för rund.
Hon får fri tillgång på hösilage inne och ute. På natten står hon på box.
Hon får utöver det mineraler och Tokosel. Kommer nu att ge lite extra vitaminer under våren också.
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

Hej, lycka till med din fölning. Har läst din andra tråd också, men förstod aldrig riktigt vem som var pappa, var hingsten godkänd?

Våra dräktiga ston går på lösdrift nästan hela året, men ca. 3 månader före fölning börjar vi ta in dem på stall för mer individuell foderstat och för att de skall få mer vila. Jag tycker mig se att de högdräktiga stona har det jobbigt med att hela tiden "hävda" sig i flocken, och de sista månaderna är det skönt för dem med nattvila på box (på dagarna är de ute i flocken som vanligt).

Jag personligen skulle inte våga låta mina ston föla ute på lösdriften, jag vill ha bättre koll på dem och det har jag i stallet. Det är för stor risk för skador av andra hästar, och att fölen kan bli "stulna" av ranghöga ston precis som det skrivits om i den här tråden.

Vi har haft några fölningar i hagarna dagtid, det har alltid gått bra, men har ibland varit lite turbulent med tex. förstföderskor som springer ifrån sina föl osv. Då är det bättre att de är i en box så de inte kommer så långt. Modersintinkterna kommer ju efter ett tag, men ute i hagen kan de där första minuterna för ett föl utan en vakande mamma betyda att de tex. går igenom staketet eller försöker dia på en helt fel mamma, och det kan i värsta fall sluta illa.
 
Sv: Lösdriftsfölningar? + foder

stormy skrev:
Hej, lycka till med din fölning. Har läst din andra tråd också, men förstod aldrig riktigt vem som var pappa, var hingsten godkänd?

Våra dräktiga ston går på lösdrift nästan hela året, men ca. 3 månader före fölning börjar vi ta in dem på stall för mer individuell foderstat och för att de skall få mer vila. Jag tycker mig se att de högdräktiga stona har det jobbigt med att hela tiden "hävda" sig i flocken, och de sista månaderna är det skönt för dem med nattvila på box (på dagarna är de ute i flocken som vanligt).

Jag personligen skulle inte våga låta mina ston föla ute på lösdriften, jag vill ha bättre koll på dem och det har jag i stallet. Det är för stor risk för skador av andra hästar, och att fölen kan bli "stulna" av ranghöga ston precis som det skrivits om i den här tråden.

Vi har haft några fölningar i hagarna dagtid, det har alltid gått bra, men har ibland varit lite turbulent med tex. förstföderskor som springer ifrån sina föl osv. Då är det bättre att de är i en box så de inte kommer så långt. Modersintinkterna kommer ju efter ett tag, men ute i hagen kan de där första minuterna för ett föl utan en vakande mamma betyda att de tex. går igenom staketet eller försöker dia på en helt fel mamma, och det kan i värsta fall sluta illa.

Försökte prata lite med hon som äger hingsten men allt är lite ansträngt om man säger så. Vad jag fattade det som så antingen var han godkänd eller så fick han betäcka welsh-ston bara? Nä, jag vet faktiskt inte. Hade rätt brått att komma därifrån. http://hem.passagen.se/bostorp.bravad/avkommor/smirnoff_afolandia.html Så ser han ut iaf! En liten rackare...

Jag blir mer och mer osäker hur jag ska göra för när jag pratar med stallägaren här nu då så säger hon att fölstona flyttas till en mindre hage bredvid huset(alltid nåt)men allt är bättre och hygieniskare om dom fölar ute. Dom har tydligen bara förlorat islandsfölen som är födda inne(dom som det hänt nåt med alltså.), aldrig något som är fött ute. Så det är ju hennes erfarenhet. Och nu läser jag alldeles för mkt här på Buke...både rosenhistorier och rena skräckfilmerna. :crazy:

Det här är fasen värre än att bära och föda mina egna tre barn. :(
 
Sv: andaaaaas!

illmyra skrev:
lustigdetta....Du skriver att du FÅR ha henne inne om du MÅSTE?? Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att få fölning i lösdrift. Däremot har några ston fölat dagtid ute i beteshagen. Det är ett trevlig alternativ om allt går bra. Hygieniskt bättre framförallt.

Däremot är det inte så kul om stoet inte går att få tag på eller det uppstår andra problem. I en box är de instängda och kommer ingen vart.

Hm...ja alltså. Jag får låna en box att ha henne i om jag inte vill göra som hon gör och säger. Det var liksom inga problem. Mer än att det kändes som om att går det nu fel *peppar peppar* så får jag skylla mig själv som inte gjorde som hon sa...
Men hon är verkligen jättetrevlig osv men jag är ju så jäkla osäker i allt det här!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 905
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp