Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

bigganl

Trådstartare
Hjälp! Jag försöker hjälpa en kompis med kompletterande foderstat. Hon har sin häst på lösdrift och grovfodret (silage) håller en kvot på 3,8.:cry: Det är inte lätt att hitta bra kompletteringar till det. Hästen i fråga är en stor 2,5-åring som arbetas vid hand några dagar i veckan. Ska närmast sittas in. Vi räknar med att han äter 12-13 kg silage om dagen. (ts 70 %). Jag får inte ihop det helt enkelt.
Jag misstänker att det är flera som hamnat i liknande situation i år. (Det är ju inte bästa skördeåret precis.) Så jag undrar hur andra i liknande situation har löst det?
Om denna häst äter 12 kg grovfoder per dag behöver han 1 kg lusern och 0,5 kg soja per dag för att komma upp i en kvot på 6. Så mycket soja känns inte bra att ge. Han växer ju dessutom så han skulle må bra av en lite högre kvot.
Vad kompletterar ni med? Finns potatisprotein att få tag på i Värmland?
Finns det annat är soja som ger mycket protein per MJ? Vilka alternativ finns? Jag har kört fast.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Jag hade riktigt kasst med protein i mitt hö ett år och valde att byta ut en del av höet mot lusernhack helt enkelt... Alltså t.ex. ge 9 kg hö/silage och 3 kg lusern istället för 12 kg hö/silage och lite proteinfoder. (Obs bara ett exempel, har inte räknat på det)

Just för att slippa kladda med kraftfoder, soja osv. Det blir lite dyrare förstås, men med fördelen att hästen klarar sina behov bra på bara grovfoder.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Vi har samma problem i år, kvot på 4 och rätt hög energi.
Rappe växer inte så mkt längre men har en del kvar att muskla sig så jag vill inte ligga för lågt i protein. Han kommer få begränsad mängd silage, tillgång till halm i ligghallen, och som proteinkomplement blir det soja och krafft muskel. Hade jag fått tag på potatisprotein hade jag provat det.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Min häst får krafft muskel för att komplettera det låga proteinet. Det blir lite högt MJ ändå men det är väl inte så farligt på en unghäst.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

KL
Jag har inte räknat med krafft muskel. Får räkna på det och se om det blir bättre. Hon vill inte höja MJ för mycket för hästen är väldigt energisk. Han har börjat tappa överlinjen så det är framför allt protein som ska till.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Hon har ju hästen på lösdrift så grovfodret är liksom det som är där.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

försök att få tag på rent potatisprotein, behöver bara ge små mängder för att få upp smrp mycket = tillsatt MJ blir bara lite.
Har för mig att PP ligger på 13,1 MJ och 685 smrp = kvot på 52 =)
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Med en lagom blandning av Vitafor Lucern (150 gr smb rp) och potatisprotein (672 gr smb rp) skulle det väl inte vara några större problem att få ihop det.
Kontakta säljaren i Värmland för Kvarnbyfoder om ni är intresserade ev den kombinationen!
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Men vart får man tag på potatisprotein? Undrar om Kvarnby foder har någon åf i Värmland? Får ta reda på det
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

KL

Även jag fick låg kvot i år på hösilaget, 4,4.
Protein hygglig på 45 och energin lite hög för min smak på drygt 10.
 
Sv: Lösdrift och proteinfattigt grovfoder

Hur gör du för att få balans i foderstaten? Vad lägger du till?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 220
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp