Lösdrift, fri tillgång och låg kvot

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen går sen början på december på lösdrift med fri tillgång i nät. Hon äter som hon hade ackord och det mer än räcker till för hullet...

Men hur räknar ni andra med proteinet? Silaget är proteinsvagt och har en låg kvot. Jag har ingen aning om hur mycket hon äter per dag mer än att det nog är en hel del.

Har inga problem justera kvoten på sidan av med proteintillskott. Men jag vet ju eg inte om hon har en proteinbrist eller ej. Ska räkna på var break even ligger i kg silage för att täcka proteinbehov men kvoten är då ändå galen.

Hur resonerar ni andra?
 
Hade gett proteintillskott dvs soja/potatis. Så du inte späder på obalansen ang kvoten. Om du slår in ”schablonsiffror” som att den tex äter x kg hö så har du ju utifrån det en generell våg att mäta utifrån . Det är ju inte exakta kilona grovfoder det hänger på oavsett vilken foderstat man än har utan just generella obalansen/balansen att förhålla sig utifrån .
 
Ja det är så jag tänkte/tänkt. Balansera upp kvoten med potatisprotein. Samtidigt så vet jag andra som tycker "strunt i kvoten om behovet är fyllt".

Och aldrig haft fritt på ett grovfoder inte lämpligt för det - dvs med låg kvot.
 
@Alexandra_W alltså behovet är ju inte fyllt så att argumentet då ”strunta i kvoten” som några säger fattar jag inte riktigt ?

Jag antog att du utifrån det du skrev hade lågt med protein i grovfodret, och ”dålig kvot” utifrån det pga MJ . Då funkar det ju inte att strunta i kvoten för att ”behovet är uppfyllt” .
Det jag menade som du tänkt också är ju att ska du fodra på och bättra kvoten så måste det ju då ske med ett rent proteintillskott . Annars sticker ju obalansen iväg ännu mer eller blir likvärdig som i ditt utgångsläge om du ger ngt med MJ i dessutom . Samtidigt som hästen då i sak får mer MJ än den behöver .
 
Min upplevelse är att även om behoven är täckta men att det är så stort energipåslag att kvoten är låg så blir de inget fina i kroppen. Då kommer buken som ett bre på posten och överlinjen håller sig inte lika fin. Om en däremot drar på proteinet så det blir ett överslag och hög kvot håller en undan både buke och behåller överlinje. Gylle som huserade här på buke för om åren hade en teori om att proteinet "åt upp energin" för att kunna brytas ner och därför blev hästen finare i kroppen. Ingen aning om det är så det funkar, men i praktiken har det varit så med mina.
 
@Alexandra_W alltså behovet är ju inte fyllt så att argumentet då ”strunta i kvoten” som några säger fattar jag inte riktigt ?

Jag antog att du utifrån det du skrev hade lågt med protein i grovfodret, och ”dålig kvot” utifrån det pga MJ . Då funkar det ju inte att strunta i kvoten för att ”behovet är uppfyllt” .
Det jag menade som du tänkt också är ju att ska du fodra på och bättra kvoten så måste det ju då ske med ett rent proteintillskott . Annars sticker ju obalansen iväg ännu mer eller blir likvärdig som i ditt utgångsläge om du ger ngt med MJ i dessutom . Samtidigt som hästen då i sak får mer MJ än den behöver .

Alltså. Säg att - påhittade siffror - grovfodret innehåller 10 MJ och 40 gram srp per kilo. Det ger en kvot på 4.
Säg att hästen behöver 80 MJ för att hålla hullet, dvs 8 kg foder. Den behöver också 480 gram protein.

Hästen äter på fri tillgång 15 kilo. Får i sig 150 MJ (dvs kommer bli en tjockis), och 600 gram protein. Dvs dess proteinbehov är med råge täckt. Dess energibehov är med ännu mer råge täckt. Kvoten är fortfarande 4.

I det läget finns två "läror". Den ena är att fixa kvoten. Dvs ge mer protein så överskottet på protein är i balans med överskottet av energi. Kvoten bli korrekt.

Den andra är att strunta i kvoten och se om behovet av protein är täckt, vilket det är redan av grovfoder.

Jag vill spontant fixa kvoten, samtidigt trycker jag då proteinkoncentrat i en häst som redan har ett överskott att ta hand om. Men min känsla är den som @Fiorano beskriver. Jag har dock haft eget stall så länge att jag aldrig suttit i situationen. Jag skulle aldrig själv ge fritt av ett lågkvotsgrovfoder.

Går i dagsläget inte riktigt titta på hästen och bestämma. Hon ser inte vacker ut (tjock och tunn överlinje), men hon har stått. Tycker dock hon sett bättre ut förut när hon stått, dvs det som Fiorano är inne på. Men å andra sidan har jag respekt för att lägga överskott på högkoncentrat protein (potatisprotein). Veligt...
 
@Alexandra_W vad är det du undrar över ? Jag fattar inte riktigt? Jag kan nog inte bidra mer än tidigare bidrag i sammanhanget . Som du svarat på och verkar ha tänkt samma generellt ?

Du har ju basal kunskap om hur det funkar ang smrp/MJ och balans ?

Jag förstår nog som sagt inte nu vad problemet är när du själv redan svarat att du är inne på detsamma ?
 
Senast ändrad:
på Min lättfödda fungerar det inte att fixa kvoten i ett sånt läge utan att se till att behovet av protein är tillgodosett. Hon gick upp för mycket om jag endast såg till kvoten.
 
@Alexandra_W Jag tror det är svårt att svara bu eller bä på det. Du får nog testa dig fram och se vad som fungerar på din häst. Det kan ju ligga något i det som Fiorano säger, att högt protein till viss del äter upp en del energi, men det finns ju även risker med att överutfodra både protein och energi.
Förhoppningsvis så lugnar hon sig med ätandet efter ett tag, om hon inte gått på fri tillgång tidigare så kan de ju gärna bli lite hagalna i början. Gör hon det så blir det lättare att justera upp proteinet utan att det drar iväg alldeles för mycket.
 
Hon har gått på fritt innan. Då låg hon nog sämre till i rang/trivdes sämre. För då var hon för tunn. (Stod på fritt på lösdrift när jag köpte).

Nu trivs hon som fisken i vattnet, är väl med i flocken och den är liten (fem ston) och tja... jag vet ju inte mängden men de drar i sig en storbal på fyra dygn just nu (inte kallt) och nästan varenda en i både stohage och valackhage är för rund. En hel del är feta.

Hon varvar äta med att vila osv, så inte manisk. Men hennes största intresse i livet är mat... Så äta "lagomt" för hullet tror jag inte hon kommer att göra. Får sikta på att motionera mer.
 
Jag funderar också en del på det där, vad som är "rätt" att göra när kvoten är låg..

Om behovet är tillgodosett i gram, och man tillför tex potatisprotein för att fixa kvoten, så överfodrar man ju protein. Och det sägs ju inte vara något problem "om överskottet i huvudsak kommer från grovfoder"... och det gör det ju inte då, om man "överfodrar" med potatisprotein..

Samtidigt har jag läst att hästar "svälter" på protein om kvoten är för låg, även om de får i sig behovet i gram sett..

Blä, jäkla djungel..
 
@skuggi nej du överutfodrar inte med proteinkoncentrat utifrån givna scenario .
Och nej - det är inte någon ljungel faktiskt ang basal kunskap ang fodring av häst .
 
@skuggi nej du överutfodrar inte med proteinkoncentrat utifrån givna scenario .
Och nej - det är inte någon ljungel faktiskt ang basal kunskap ang fodring av häst .
..djungel.. om vi nu ska skriva varann på näsan..

Jag tycker att jag har basal kunskap, och jag tycker att det är lite oklart.
Om hästen får sitt behov av protein, räknat i gram, och så lägger jag till ett koncentrat. Då tycker jag att det kvalificerar sig som "överfodring".
Hur skulle du definiera det då?
 
..djungel.. om vi nu ska skriva varann på näsan..

Jag tycker att jag har basal kunskap, och jag tycker att det är lite oklart.
Om hästen får sitt behov av protein, räknat i gram, och så lägger jag till ett koncentrat. Då tycker jag att det kvalificerar sig som "överfodring".
Hur skulle du definiera det då?

Hur menar du att en häst ska fodras ang exakt antal gram ?
 
Hur menar du att en häst ska fodras ang exakt antal gram ?
Öhm, om man räknar ut en hästs behov av protein, så får man det i antal gram per kg TS.
Kvoten är ju en balans, ingen siffra som anger i gram hur mycket de behöver.
Har man en dålig kvot i höet men ger massor av det så kan man ju täcka hästens behov av protein, om man bara ser till gram.
Men då kvarstår frågan hur viktig kvoten faktiskt är, om hästen har fått sitt behov tillgodosett i gram.
 
Öhm, om man räknar ut en hästs behov av protein, så får man det i antal gram per kg TS.
Kvoten är ju en balans, ingen siffra som anger i gram hur mycket de behöver.
Har man en dålig kvot i höet men ger massor av det så kan man ju täcka hästens behov av protein, om man bara ser till gram.
Men då kvarstår frågan hur viktig kvoten faktiskt är, om hästen har fått sitt behov tillgodosett i gram.

Fattar som sagt inte fokuset på gram exakt .
 
Jag funderar också en del på det där, vad som är "rätt" att göra när kvoten är låg..

Om behovet är tillgodosett i gram, och man tillför tex potatisprotein för att fixa kvoten, så överfodrar man ju protein. Och det sägs ju inte vara något problem "om överskottet i huvudsak kommer från grovfoder"... och det gör det ju inte då, om man "överfodrar" med potatisprotein..

Samtidigt har jag läst att hästar "svälter" på protein om kvoten är för låg, även om de får i sig behovet i gram sett..

Blä, jäkla djungel..
Om behovet av protein är fyllt skulle jag inte tillföra mer. Men problemet om man ger hö med (mycket) låg kvot är ju att hästen för att fylla proteinbehovet får i sig massor med energi och jag har då aldrig lyckats motionera en häst så att den hållit sig snygg på den typen av grovfoder. Dessutom drar ju motionen i sig upp proteinbehovet en del om vi förutsätter att hästen musklas.

Så vitt jag förstår är det därför kvoten är viktig. Men om man inte vet hur mycket hästen äter gör man ju i praktien en uppskattning av totalbehovet och kompenserar det protein man tror fattas.

Sen tror jag också att proteinet i en extra giva bidrar till att hästen äter lite mindre vid fri tillgång, men det är min egen teori.
 
Jag personligen skulle balansera med extra protein så att kvoten i alla fall närmade sig 6.
Jag har gjort så i alla år på min kuse som gått på fri tillgång och det fungerar bra för oss. Jag räknar även så kvoterna på Ca/P och Ca/Mg stämmer (men det kanske dom redan gör i ditt foder)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
1 001
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Foder & Strö Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 865
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp