Lösdrift eller ej!

Mysaan

Trådstartare
OM man nu skulle få till det så man kan bygga själv så är jag nu lite tveksam hur jag skulle göra. Lösdrift är jag inne på men då måste man bygga stall oxå. Men om man bygger uteboxar kan man då använda dem som lösdrift? Eller blir det konstigt tror ni?

Har för mig att någon här på buke (AnnakarinA?) hade typ uteboxar men nyttja dem som lösdrift. Fungerar det även om man har fler än två tre stycken?

Om man har uteboxar måste man då ändå har uppvärmningsmöjligheter om hästen får boxvila? För det blir ju som ett kallstall nästan.

Behöver man ha gjutet golv? Både när det gäller uteboxar och lösdrift? Eller kan man ha annat underlag då tror ni? Eftersom gjuten platta i stall åtminstone blir ganska hal på vintern fundera jag på två olika varianter.

1. Stampat jordgolv med gummimatta. Funderar på om dte fungerar vid uteboxar tex när hovis kommer.

2. Stenplattor som är lite mönstrade typ sådana man har på altanen. Fast snön kanske fastnar för bra i småstenen som är ingjuten.


Så lite reflextioner tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller ej!

Du har rätt, jag har mina boxar i hagen, som lösdrift. Funkar hur bra som helst!
Jag har som mest haft tre hästar här, då har jag gjort om halmförrådet till en box också. Fast jag skulle lika gärna kunna haft en bara, Amorina stod knappt aldrig inne och gjorde hon det stod hon och Rex ofta i samma box :D

Hur det är med uppvärmning och sjuka hästar har jag ingen koll på, då jag har boxar att låna i varmstall med. (glömmer aldrig natten då Amorina kastade sitt föl, -10,3 grader :crazy: )

Man behöver inte gjuta golv! Däremot OM man ska gjuta, kan man ta lite grövre betong. Det har jag gjort, och det blir inte det minsta halt. :)

Ditt alt 2 tror jag däremot inte på, om du inte har hästar som är försiktiga. Med den lösningen i mitt stall skulle det ligga stenplattor över hela nejden till slut :D
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Jag har sett flera som har boxar som lösdrift och det verkar ju fungera jättebra, men jag funderar på hur lagligt det är. I Jordbruksverkets/Miljö & Hälsas regler för hästhållning står det ju att om flera hästar ska vara på lösdrift ska man ha en ligghall som måste vara av visst mått per häst, och ska de gå i gruppbox ska den också vara av visst mått per häst. Så om flera hästar går i samma hage och har tillgång till X antal boxar, då kan ju i teorin flera hästar tränga in sig i samma box, som då bara är gjord för en häst. Jag tror inte att ovan nämnd myndighet går med på det, med tanke på hur reglerna är skrivna. Men ni som har hästar så kanske har frågat? Vill gärna veta! :)

Det där med uppvärmd box undrar jag över. Har hittills aldrig beträtt ett stall som haft tillgång till uppvärmd box, alltså typ solarium i boxform, så jag hajar inte vad det betyder. Ska man ha ett speciellt litet stall med en box som är dubbelisolerad med flera värmelampor i taket eller? Annars kan man ju inte säga att boxen är uppvärmd. Om det som står i reglerna betyder att boxen ska finnas i en isolerad del av stallet, då är det ju en annan sak - men så står det ju inte. Det står uttryckligen "uppvärmd".

Du får ha jordgolv eller grusgolv om du vill, det finns det ingen lag för. Däremot gödselplattan ska vara gjuten. Och när du tar emot hovslagaren så lär han inte vilja sko på grus. (Ingen jag haft i alla fall, en har till och med sagt "aldrig på grus") Det bästa är väl att gjuta en del av ligghallen, där du kan ställa upp hästarna vid skoning (glöm inte bra belysning just där!) och ha resten som den är naturligt (jord?) med en ströbädd över. Jag har inte upplevt att betonggolv är halare på vintern, men tycker du det så kan du ju alltid strö spån över betongen då, så är problemet löst.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Jag hade för mig det att det var du. Funderar på om det egentligen är det bästa alternativet.:confused: Fick inte Rex boxvila näre han hade korsförlamning?
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift eller ej!

Gisburne skrev:
Jag har sett flera som har boxar som lösdrift och det verkar ju fungera jättebra, men jag funderar på hur lagligt det är. I Jordbruksverkets/Miljö & Hälsas regler för hästhållning står det ju att om flera hästar ska vara på lösdrift ska man ha en ligghall som måste vara av visst mått per häst, och ska de gå i gruppbox ska den också vara av visst mått per häst. Så om flera hästar går i samma hage och har tillgång till X antal boxar, då kan ju i teorin flera hästar tränga in sig i samma box, som då bara är gjord för en häst. Jag tror inte att ovan nämnd myndighet går med på det, med tanke på hur reglerna är skrivna. Men ni som har hästar så kanske har frågat? Vill gärna veta! :).
Fast man kan faktiskt ha boxarna i hagen men ändå inte ha det som lösdrift iom att man kan välja att stänga in dem eller stänga boxdörren så de inte kan gå in. Förstår du hur jag menar?
Gisburne skrev:
Det där med uppvärmd box undrar jag över. Har hittills aldrig beträtt ett stall som haft tillgång till uppvärmd box, alltså typ solarium i boxform, så jag hajar inte vad det betyder. Ska man ha ett speciellt litet stall med en box som är dubbelisolerad med flera värmelampor i taket eller? Annars kan man ju inte säga att boxen är uppvärmd. Om det som står i reglerna betyder att boxen ska finnas i en isolerad del av stallet, då är det ju en annan sak - men så står det ju inte. Det står uttryckligen "uppvärmd".
Har för mig att jag läst att boxen ändå inte ska vara så mycket värmare än hästen är van vid så det blir jättekonstigt. Men man kan faktiskt lägga täcken på dem om de skulle få boxvila.
Gisburne skrev:
Du får ha jordgolv eller grusgolv om du vill, det finns det ingen lag för. Däremot gödselplattan ska vara gjuten. Och när du tar emot hovslagaren så lär han inte vilja sko på grus. (Ingen jag haft i alla fall, en har till och med sagt "aldrig på grus") Det bästa är väl att gjuta en del av ligghallen, där du kan ställa upp hästarna vid skoning (glöm inte bra belysning just där!) och ha resten som den är naturligt (jord?) med en ströbädd över. Jag har inte upplevt att betonggolv är halare på vintern, men tycker du det så kan du ju alltid strö spån över betongen då, så är problemet löst.
Att man får vet jag men frågar är en stampat jordgolv är funktionibelt eller om det är smartast att gjuta i alla fall.
Golvet i vårt stall är helt slätt och blir svinhalt på vintern och hästarna som kommer in från hagen med styltor under hovarna halkar omkring.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Jag ska bygga stall/ligghall i sommar. Och tänkte då göra boxarna den storleken som ska vara. Men ska sedan ha väggar som man kan ta bort alt fälla ut. Så det blir som ett vanligt stall innifrån med stallgång, o boxar.Men på andra sidan boxarna ska det vara dörrar som man kan ställa upp så det blir en ligghall istället. Herregud...är det någon som möjligtvis förstår hur jag menar? :confused:
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Häng en hammare innanför dörren till stallet och slå försiktigt ut isen ur hovarna på dem precis när de kommer in! :idea: Då slipper dem halka.

Jag tycker att det är smartast att gjuta hela golvet, men man KAN ha grus eller jord. Nackdelen är då att man får grusa om och ha sig ett par gånger om året, eftersom hästarna dels trampar runt golvet, kanske gräver ibland, samt att lite jord/grus kommer med ut på gödselstacken när man mockar. Men det borde ju vara bättre för bädden med jordgolv, för då rinner ju urin m.m. bort från bädden ner i marken, istället för att det lägger sig längst ner i bädden mot golvet och surnar.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Men om du ska ha lösdriftshall, då är ju hela golvet ströat ändå, väl? Då kan de ju inte halka.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

QUOTE]OM man nu skulle få till det så man kan bygga själv så är jag nu lite tveksam hur jag skulle göra. Lösdrift är jag inne på men då måste man bygga stall oxå. Men om man bygger uteboxar kan man då använda dem som lösdrift? Eller blir det konstigt tror ni?
[/QUOTE]

Jag ser ju skräckscenariot att 3 hästar tränger sig in i en 1 häst box, råkar i panik och skadar sig när de ska ut:eek: , men det är ju jag det.... Själv har jag ligghall på 4 x 9 m åt två hästar + 1 skötselbox som går att värma upp på några timmar om det skulle behövas. Det är också den de står i om de skulle vara svettiga och behöva torka. Ena hästen stod i den när han hade boxvila pga hovböld.
Om du vill kunna skilja åt hästarna i lösdriften, skulle jag istället fundera på lösning typ gummigrindar eller andra flexibla avbalkningar.

Om man har uteboxar måste man då ändå har uppvärmningsmöjligheter om hästen får boxvila? För det blir ju som ett kallstall nästan.

Om hästen är van att gå ute i -10 är det väl mindre smart att sätta in den i +15, skulle hellre lägga på ett täcke då...

Behöver man ha gjutet golv? Både när det gäller uteboxar och lösdrift? Eller kan man ha annat underlag då tror ni? Eftersom gjuten platta i stall åtminstone blir ganska hal på vintern fundera jag på två olika varianter.

Gjutet golv är enklare och fräschare att hålla rent tycker jag, t.ex. om du vill köra ut djupströbädd med traktor.
Förstår inte riktigt frågan att det blir halt, golvet ska ju vara ströat om hästarna ska kunna ligga där? Själv har jag gjuten platta med permanentbädd av spån med kalk underst.

1. Stampat jordgolv med gummimatta. Funderar på om dte fungerar vid uteboxar tex när hovis kommer.

Hovslagare och veterinärer brukar föredra utrymme med gjutet golv, bra belysning och plusgrader när de jobbar. Då hovslagaren är hos oss, brukar vi hålla till i garaget (OBS! Kör ut bilen först!:p ) - jämnt gjutet golv, bra belysning och möjlighet att värma upp med värmefläkt om det behövs.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Gisburne skrev:
Men om du ska ha lösdriftshall, då är ju hela golvet ströat ändå, väl? Då kan de ju inte halka.
Jo men om jag har lösdrift så måste jag ha en stallbit om hästarna behöver boxvila eller när den ska skötas. Tror inte hovis tycker det är kul att stå och sko i halm upp till knäna. :crazy:
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Luna10 skrev:
Jag ser ju skräckscenariot att 3 hästar tränger sig in i en 1 häst box, råkar i panik och skadar sig när de ska ut:eek: , men det är ju jag det.... Själv har jag ligghall på 4 x 9 m åt två hästar + 1 skötselbox som går att värma upp på några timmar om det skulle behövas. Det är också den de står i om de skulle vara svettiga och behöva torka. Ena hästen stod i den när han hade boxvila pga hovböld.
Om du vill kunna skilja åt hästarna i lösdriften, skulle jag istället fundera på lösning typ gummigrindar eller andra flexibla avbalkningar.
Nu har jag iofs bara 2 hästar men det där har jag inte tänkt på. :crazy: Kanske ska spåna på att göra 1 lösdrift och sedan kanske en skötseldel i anslutning till lösdriften.


Luna10 skrev:
Om hästen är van att gå ute i -10 är det väl mindre smart att sätta in den i +15, skulle hellre lägga på ett täcke då....
Jo det var det jag menade. Usch vad svårt allt är. :crazy:


Luna10 skrev:
Gjutet golv är enklare och fräschare att hålla rent tycker jag, t.ex. om du vill köra ut djupströbädd med traktor.
Förstår inte riktigt frågan att det blir halt, golvet ska ju vara ströat om hästarna ska kunna ligga där? Själv har jag gjuten platta med permanentbädd av spån med kalk underst.
Jo men om man har uteboxar så har du ju som en stallgång framför den. Där kan det ju bli halt och där ströar man inte. Likadant om du har lösdrift då vill man ha någonstans att binda upp och sköta hästen och när hovis kommer osv och där kan det bli halt då.


Luna10 skrev:
Hovslagare och veterinärer brukar föredra utrymme med gjutet golv, bra belysning och plusgrader när de jobbar. Då hovslagaren är hos oss, brukar vi hålla till i garaget (OBS! Kör ut bilen först!:p ) - jämnt gjutet golv, bra belysning och möjlighet att värma upp med värmefläkt om det behövs.
Smart att använda garaget men vi har inte tillgång till garage i närheten av lösdriften i så fall. Får se hur det blir.:crazy:

Det är mycket att fundera på och räkna på.
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Kanske bygga lösdriftstall med mellanväggar som man kan hissa upp i taket :cool: Hissa ned dem så blir det boxar av det...
 
Sv: Lösdrift eller ej!

Mysaan skrev:
Jag hade för mig det att det var du. Funderar på om det egentligen är det bästa alternativet.:confused: Fick inte Rex boxvila näre han hade korsförlamning?
För mig har det funkat skitbra, men sen har jag ju inte haft mer än tre hästar i hagen (och då har jag öppnat halmförrådet å att en av dem kan gå in där). Alla har valt varsin box som de är mer i än de andra, men ibland har de även ställt sig två i en box och myst :D

Jo, jag har ju skjutdörrar på boxarna så man kan stänga in häst om man vill.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 359
Senast: Angel
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 480
Senast: majha
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 444
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 571
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Mörka fläckar på magen
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp