lös i magen??

L

lady_corvette

hej! min häst,en 13 årig halvblodsval i tävlingskondis, blir väldigt lätt lös i magen. först kommer det ut bruna "vatten droppar" sedan bajset som i bland är fast och i bland är "geggit". jag har provat med foderjäst sedan i julas men det hjälper inte helt. har provat att dra ner på betforn men har inte märkt någon skillnad.Han vill inte äta A-fil eller liknande. Vad ska jag göra?? någon som han ett bra förslag så är jag jätte om jag skulle få ta del av det.
 
Låter ju inget vidare. Du kanske ska fundera på om det är något du ger din häst som den inte tål. En del hästar klarar ju t.ex. inte att äta ensilage.
Det finns väl dessutom något särskilt preparat som heter mag- tarmbalans eller något liknande. Har aldrig kommit i kontakt med det så jag vet inte mycket mer än att det finns tyvärr.
 
Låter som min häst. Han fick en störning i sin tarmflora redan vid installningen i höstas. Under vintern blev han sämre o sämre.
Efter att ha provat div krafft magtarm, bakjäst, mm så fick jag tipset av en distriktveterinär att ge protexin (lite osäker på stavningen, burken finns i stallet). Det har hjälpt men han är fortfarande inte helt bra.
När hästen får en störning så tar det tid innan balansen i magtarmkanalen blir helt bra igen.
Mitt tips är att prata med en veterinär.
// Linda
 
Var får man tag på det där protexin då? Är det receptbelagt eller? :)
 
vad ger du för foder då?
silage och betfor är juh blött foder..
laktos hjälper inte till att få hästen fast i magen, det löser upp allt och tar ut skräpet om det skulle va nått som ligger där.. hästar är nämligen laktoskänsliga..

prova med att bara köra på torrt hö och kraffts pellets och mineraler (om det behövs) tills det att din häst är bra i magen igen.. det kan ta någon månad men det fungerar :)
 
Nej, det är inte recepbelagt. Jag köpte mitt hos distriktveterinärerna i Flyinge. Tror inte det finns att få tag på i "vanliga" affärer.
Ring o hör med din veterinär.
// Linda
 
en sak du bör kolla upp är hästens parasitstatus. det är inte ovanligt att mask är orsaken till lös mage. ta ett träckprov och skicka till SVA.
lycka till!
 
Åhh, vilket elände.. Min häst blev dålig i vintras av ensilage. Provade massor av varianter. Magtarm, kli, avmaskning. Tog tid innan det hjälpte men kli samt ett preparat som liknar foderjäst fast starkare hjälpte. Var en ny amerikansk variant som var skitdyr. Tror det hette equiament eller nåt, ska kolla..
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 654
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 296
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 852
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp