Lös i magen

silverblom

Trådstartare
Men häst har vart lös i magen i ca en månad och men jag har trott att det beror på flytten och det kommer gå över när han känner sig mer "hemma" i nya stallet. Det är ju inga koskitar men lite löst är det.

Hur orolig behöver jag vara? Kan jag avvakta lite till?
Eller behöver jag köpa något tillskott och ge honom?
Vad i så fall?
 
Men häst har vart lös i magen i ca en månad och men jag har trott att det beror på flytten och det kommer gå över när han känner sig mer "hemma" i nya stallet. Det är ju inga koskitar men lite löst är det.

Hur orolig behöver jag vara? Kan jag avvakta lite till?
Eller behöver jag köpa något tillskott och ge honom?
Vad i så fall?

Jag hade provat att ge Yea-Sacc och se om det blev bättre av det!
 
Men häst har vart lös i magen i ca en månad och men jag har trott att det beror på flytten och det kommer gå över när han känner sig mer "hemma" i nya stallet. Det är ju inga koskitar men lite löst är det.

Hur orolig behöver jag vara? Kan jag avvakta lite till?
Eller behöver jag köpa något tillskott och ge honom?
Vad i så fall?
Prova med vanlig bakjäst, den med den blås texten. Helt ofarligt om det inte skulle hjälpa, billigt och enligt forskningen bra för alla hästmagar.
 
Ja du bör vara orolig. Man ska inte låta hästen vara dålig i magen alls utan genast göra något åt det. Första steget är att ge yea-sacc som hjälper tarmarna att återfå och bibehålla en god tarmflora, att se till att hästen får tillräckligt med torrsubstans och att hästen aldrig är utan grovfoder längre tid än max 6 timmar. Hjälper inte det så bör man konsultera veterinär. Kolikrisken är mycket stor för en häst som får gå omkring med magproblem. Din häst har gissningsvis fått en mag/tarmstörning av foderbytet och/eller stressen vid flytten och behöver hjälp med att få tillbaka en bra tarmflora.
 

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 997
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp