På klubbtävlingar har vi i många år haft regeln att man måste ha med sig en funktionär eller själv vara funktionär för att få starta.
Visst vore det bra att kunna visa uppskattning - men på något sätt landar det där i att om dom borde göra något för oss som jobbar på tävlingen, vilka är då dom och oss? Och varför ska dom ordna allt?
Jag tror det stora problemet är hela samhällssynen nuförtiden. Man har inte tid och ork och lust att vara med i en förening och tillsammans göra saker för klubben, för sig själva och för andra; man vill betala för en tjänst (.
Klippt lite.
1. Ingen jättebra plan om man vill behålla medlemmar.
Det finns ju fler personer än jag i denna värld som faktiskt inte har anhöriga som kan ställa upp. Det systemet bygger på att alla som vill tävla, har en familj (eller goda vänner som ställer upp).
2. Jag har "jobbat" lite för min ena klubb. Bland annat lagt en hel dag på att köra omkring med barn med häst och vagn. Vår ordförande, som är en vänlig person, tackade för insatsen.
Det tycker jag är trevligt och egentligen självklart.
Alla i klubben KAN inte köra häst och vagn (för de har inte körbar häst, exempelvis) och jo, jag tycker att den som lägger en hel dag på att jobba och inte få något betalt, förtjänar ett TACK. Och fri mat, vilket vi som körde, inte fick.
3. Jag vet inte jag om det "bara" är samhällssynen. Jag utgår förstås från mig själv i mitt resonemang. Men om man är ensamstående, jobbar heltid i ett relativt krävande jobb och har fler än en häst - tja, då är det svårt att ha tid att jobba gratis som funktionär på en tävling. Om man ska hinna med resten av livet.
Ja, jag betalar hellre.
Eftersom jag faktiskt har svårt att lägga en heldag på att vara funktionär på tävling. En sådan heldag innebär 8-10 hästar jag inte hinner träna den dagen. Och så hinner jag inte städa huset eller klippa gräset eller laga staket eller byta slitna bräder i boxväggarna och allt det där andra.
Men jo, jag tycker att det är trevligt att kunna komma ut på tävling och inser att jag bör vara tacksam över att det finns personer som ställer upp och faktiskt tycker att det är roligt.