Ljuvlig hund - Shiba!

Lena Furberg

Trådstartare
Träffade en absolut underbar hund i Falsterbo förra veckan, en Shiba Inu-tik, bland det vackraste jag sett! Egentligen gillar jag mest bara större hundraser, men denna lilla tik var bara så ... perfekt! Ska jag nånsin skaffa mig en mindre hund ska jag definitivt ha den i åtanke. Fast jag är ju inte den som köper hund enbart efter utseendet (även om det faktiskt var just det fina utseendet som fick mig att kolla in Beauceronen, som nu är "min" ras!:love:), så nu undrar jag om det finns någon här på Buke som äger en Shiba Inu och som vill berätta om hur de är i psyket? Tack! :laugh:

Sv: Ljuvlig hund - Shiba!

Örebro verkar vara värsta Shiba området. Flera kompisar har dem och de är underbart söta. MEN.... jag avskyr allihopa. De är helknasiga. De har ju mycket jakt i sig och behöver en massa stimulans. De är skälliga och mycket vassa i huvudet (de jag har träffat).

:laugh:

åh, shiban :love: Jag är shibaägd ;)

Vår tott Zumi (nedan) är tre månader gammal och världens absolut lättaste valp tror jag. Lättlärd, positiv, har varit i princip rumsren sen dag ett (och jag lovar, hon kan hålla sig utan problem om hon inte hittar någon bra ställe att bajsa på... :crazy: ), tuggar lite på mattorna men har inte rört några kablar.

main.php

Shiban i allmänhet är en mentalt lite blandad kompott numera, och sträcker sig från hög integritet till låg eller ingen integritet, från svårmotiverad till lättmotiverad och från orädd via reserverad till en viss grad av rädslor. I mina ögon bör en shiba ha halvhög integritet och inte vara särskilt intresserad av främmande människor eller hundar, vara intelligent och lättlärd, men inte alltid lättmotiverad och den lyder inte alltid om den har någonting bättre att göra. Den bör dock inte vara rädd.

En shiba påminner i mycket om en katt i mentalitet och sätt - lite majestätiska och eleganta, inte lika gåpåiga och klumpiga som många storhundar och inte ett bjäbbnystan.

Och vem kan motstå en shiba, egentligen? :love: (Zumis farmors mormor)

main.php

Jag har haft ett par stycken. De är trevliga men kräver en fast hand under sin uppväxt. Att de ska vara vassa har jag i alla fall inte märkt. Ingen av de som jag träffat har varit vassa. Jag har då träffat säkert 100 shibor. Inte mer skälliga än andra spetsar. Jakten tycker jag bara att enstaka individer haft problem med. Jag ägde en av de första shiborna som kom in i Sverige. En underbar hanne vid namn Wakatake allmänt kallad Mikko :love:. En mycket liten men naggande go herre. Han lämnade inga fina hannar men väldigt fina tikar.

Akitan och shiban är tämligen lika vad jag har förstått, det som mest skiljer är storleken. De har ungefär samma historia och samma ursprungsland.

Jag skulle nog inte gämnföra en Akitka och en shiba...

Mina sambo hitade en jätte fin Aktia tik som skulle ha valpar..
Vi var väl inte 100 på rasen och efter 1 tim med uppfödaren i telefon och med samtal med andra så är deta inte VÅR ras.

Vi vill ha många hundar eftersom vi ska börja tävla till hösten med våra siberian husky.
Akitan är en ras som enbart älskar sig själv och har mycket svårt att låta sig levas med andra hundar.
Aktian är tuff mycket tuffare än Shiban.

Intresserad av bådda raserna? så skulle jag rekomendera dig gå in på www.novens-kennel.com/ och läs fråga gärna henne hon kan ALLT om raserna

*kl*

Min mamma hade en shiba förut. Han var första generationen tam och var tydligen både fantastiskt snygg utställningmässigt och mycket trevlig.

Det är vackra hundar i perfekt storlek.

...och det var ungeför det jag visste om dom;)

Gilly

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min sambo har börjat prata om att skaffa hund. Inte direkt nu, men inom något år. Det vi då tänker på är vilken ras vi ska köpa...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 712
Senast: DizAngel
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 507
Senast: Hjalti
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 136
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka