H
Hippokondriker
Sv: Ljuslingsbacken
Tack! Fina bilder!
Tack! Fina bilder!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka hade ställt hästarna iordning då och vilka ryttare var väl förberedda?Skötte sig och skötte sig... han var ASSPÄND i både dressyren och hoppningen såg spöken och rev 2 hinder, dock fanns det inga som helst tendenser till att bli istadig och DET är jag väldigt nöjd med, trots att han vände mot utgången efter nr 2 istället för åt andra hållet men det var inga som helst problem att vända tillbaka.
Tack gode gud för debutantprogrammet -97 där man får rida lätt
Film kommer till dom närmsta sörjande
När jag gick terrängbanan så började jag må illa och bli helt yr och sedan fick jag värsta migränanfallet.. låg och sov i skuggan ett tag men det hjälpte tyvärr inte, jag hade aldrig kunnat sitta på något som rör sig utan att kräkas
Jag hade bara brytt mig om det om det hade inneburit att jag hade kommit en placering högre.. Hade jag varit långt utanför hade jag inte brytt mig alls, eller om personen hade legat bakom mig i resultatlistan.
Gällande kompis - svårt - kanske säga till kompisen att man tycker att den borde rätta till felet själv så fick ansvaret och skammen ligga på denne själv. Fast om det gällde att kompisen fick en placering istället för mig, så skulle det få vara en sjuhelvetes kompis för att jag inte skulle säga ifrån...
"Kändis" - absolut!
Sen behöver man ju inte orsaka ståhej och offentliga protester mm. man kan ju be den som uppdaterar tavlan att kolla upp någons hoppresultat t.ex. för man hade bestämt för sig att den rev hinder nr 2, men att man kan ha fel...
Jo fast oftast upptäcker man väl det rätt så långt innan ev prisutdelning. Har man då inte påpekat det så är det ju pinsamt att plötsligt säga det på prisutdelningen, så då tar man väl priset och får leva med sitt förhoppningsvis dåliga samvete.
Själv har jag fullt sjå att försöka hålla rätt på mina egna resultat och hinna mellan grenarna Så risken att jag skulle upptäcka någons felaktiga poäng är än så länge ganska minimal.
Men du vill väl att det ska vara rättvist för alla inte bara dig själv
Säger man till även om det är en kompis? Eller om det är en "kändis"?
Det är inte ryttarens jobb att hålla reda på som du säger, domarna finns ju där av en anledning...
Jag hade väl troligtvis inte vetat om det om det gällde någon som antingen låg bakom mig eller om jag legat långt ner i listan. Först och främst måste jag ju se det själv, förövrigt brukar jag inte ha någon som helst koll på hur det går för andra.
Dessutom är det inget som man som ryttare skall behöva kontrollera, man har ju annat att göra.
Fast ibland blir man mörkrädd.
Tidigare i år såg jag (och antagligen ett tiotal andra) ett klockrent stopp på första hindret: stanna 2 m från hindret-rygga-kasta sig åt vänster-liten volt i vänstervarv och sedan över hindret. Till och med speakern såg att det var stopp och sa det i högtalaren. När ekipaget sedan kom i mål hade speakern ändrat sig till "preliminärt 0 fel på hinder" av någon anledning. Kan bara tänka mig en.
Jag vill hävda att eftersom det uppenbarligen finns större brister hos de som är hindervakter än hos hoppdomaren har man ett större ansvar som ryttare i terrängen än i hoppningen att kontrollera sig själv och andra.
.
Nej, precis, det är inte ryttarens jobb att kontrollera.
Jag var ute efter en moral/värderings/etik-disskusion men jag ska nog ta den på ett filosofi-forum i stället
Ser jag ett fel påpekar jag till ÖD, att den kanske ska kolla upp, men oftast så "tror" jag ju bara och då kan man ju inte säga något (Men det finns ju nästan alltid dubbelfört så man kan kolla tex hinderprotokollen)
Fast om vi vet ett fel hos oss själva, så säger vi alltid till.
Likaså har vi exempel på ryttare där hinderdomarna säger att de inte hoppade ett visst hinder, eller hoppade fel hinder och ryttarna säger emot. Inte lätt alltid. då måste man lita på sina hinderdomare såklart.
Visst kan det bli fel ibland, och jag är definitivt ingen expert, men jag kan ändå tycka att det inte borde vara svårt att avgöra om det är stopp på en enkel stock.Fast jag håller definitivt inte med dej!
Visst finns det okunniga, tyvärr, eftersom många "experter" lyser med sin frånvaro när det gäller att göra insats som hinderdomare. MEN det blir fel även med kunniga, det vet vi med dyr erfarenhet.
Umm, är du säker på att du fattade vad jag menade? På denna bana hade speakern bra koll på hindret i fråga, enda anledningen att det sedan blev preliminärt 0 och sedan definitivt 0 är att hinderdomaren inte rapporterat något. Sedan var ju även ryttaren känd i byggden...Hos oss blir det fel i högtalarna ibland, sjävklart är det så, men det blir inte lika mycket fel in i datorn och de flesta felen rättas när protokollen kommer in och allt dubbelkollas MEN just denna koll sker alltid under stor tidspress, alla vill ju hem, så fel blir det, det vet jag. Den som sitter och tar emot felen via comradio har ju sådär en 12-19 personer att "lyssna av", med 3 ekipage på banan blir det många inrapporteringar. Speakern har ju också ganska många att hålla reda på så ibland blir det upprepningar, ibland felsägningar.
Vår ÖD har iallafall rättat ett "viktigt" fel i efterhand. Ryttaren protesterade inte.
Japp, men då är det väl inte fel att hjälpa dem på traven?Våra funktionärer är viktiga, utan dem ingen fälttävlan oavsett hur många ryttare som vill rida.
Och de allra flesta är både trevliga OCH duktiga