Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

Sv: Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

På samma sätt som att barn och ungdomar under 18 år inte får spela på spel, så ska väl inte en idrott heller sponsras av prispengar. Jag kan inte förstå varför en ungdomsidrott på klubbnivå skulle generera i pengar vid vinst och eller placering???

Föräldrarna vill väl ha avkastning på sin investering.
PL

Vinst och vinst... Lite bensinpengar som aldrig täcker totalkostnaden för något.

Är det bättre med alla dessa presentkort etc?

Det finns ju inget tvång att åka och tävla, så varför bensinpengar. Sorry, men det var en ihålig förklaring. Har man dessutom skådat myntets baksida när det gäller vinstpengar, hur barn blir utskällda av sina föräldrar därför att de inte vann så tycker jag för min del att pengar behöver inte finnas med i bilden ännu.
Då finns det liksom inget att skälla om.

Ja, man får ju anpassa antalet tävlingar efter sin ekonomi. Man kan ju inte bygga tävlingsekonomin på att få visntpengar. Vilken press för barnen! Men däremot kan det ju vara lite roligare hederspriser än vad det är hos vissa. Och mina barn tycker om att få presentkort. ;)

"På min tid" var det väldigt mkt utskällningar/överdrivna pådrivningar från föräldrar trots att prispengarna i de fallen ofta bara rörde sig om någon hundralapp. Så jag tror inte att pengar har betydelse i alla fall av sådant beteende. Jag upplevde det snarare som så att föräldrarna var mest drivna av att ha ett framgångsrikt barn som visade sig i placeringstoppen (status), än att tjäna pengar på tävlandet. Detta har jag även sett förekomma på storhäst då ryttarnas karriärer till stor del bygger på familjens engagemang.

Jag vet iofs inte vilka summor som diskuteras här, det är säkert mkt högre belopp än jag refererar till.

heja Ljungby!!!!
det med prispengarna är ju inte det att det är barnen som skall ha pengarna dom vinner ,utan det är VI föräldrar som faktiskt lägger ut lika mycket pengar som Ni som tävar stor häst(tänk på att det även finns "barn" som tävlar häst som vinner pengar)
sen var det sagt att ponnytävingarna skulle bli billigare pga att prispengarna togs bort men det har dom inte blivit utan tvärtom.
det med föräldrar som skäller på barnen gör ingen skillnad tyvärr . det skälls lika mycket nu som innan prispengarna togs bort.! och det kan dom inte komma åt på detta sättet.

och sen dessa hederspriser som man många gånger kan vara utan , grimmor,borstar,grimskaft.tyvärr har man ju en hel del sånt hemma redan. jo anmäningsavgiften oc presentkort är ju bra men oftast är det bara skit eller endast rosett och plakett.
nä inför prispengar igen!!!

På samma sätt som att barn och ungdomar under 18 år inte får spela på spel, så ska väl inte en idrott heller sponsras av prispengar. Jag kan inte förstå varför en ungdomsidrott på klubbnivå skulle generera i pengar vid vinst och eller placering???

Upplysningsvis bara: Ungdomar kan vinna pengar i andra idrotter. Tennis, bowling, schack, golf osv har mycket större prissummor än vad som tidigare förekom i ridsporten. Kanske en bättre jämförelse än hasardspel?

Prispengar var de nu än handla om för sport, så är min personliga åsikt NEJ till prispengar. Varför? Det är en sport, inget som någon varken barn/ungfomar eller föräldrar företrädesvis ska slå mynt av.

Nu har vi varit ute på minst 4 st tävlingar i år där alla placerade fått anmälningsavgiften tillbaka. Personligen i egenskap av ponnymamma tycker jag också det är mkt bättre än dessa vaser, muggar, borstar osv som bara blir liggande i byrålådan hemma. Några hundralappar som det kan bli tycker jag är betydligt trevligare att få. Fast nu gick dom till dottern och inte till mig, eftersom hon faktiskt kämpat sig till placering själv.
Jag har bara varit i ponnytävlingssvängen i 1 1/2 år så jag vet inte hur mkt prispengar det handlade om tidigare, men jag antar att det inte var några svindlande summor. Tror inte föräldrarna eventuellt skäller pga av pengarna utan det är nog annat som spelar in, nerver och stress. För övrigt har jag inte mött en enda skällande förälder ute på tävling under 1 1/2 år, nåt enstaka skällande barn endast. Vill man att ens barn ska vinna stora pengar är det nog annan sport man bör satsa på.

Ja, vi skulle ha satt dem på golf- eller tennislektioner istället. Att man aldrig lär sig. :banana:

Ja, vi skulle ha satt dem på golf- eller tennislektioner istället. Att man aldrig lär sig. :banana:
:rofl: haha.. jamen vad trist det skulle vara och sitta och titta på tennismatch efter tennismatch....eller genomlida golfturneringar.... uff...

Nej nej. Golf och tennisställen har flotta restauranger med fullständiga rättigheter. Man lämnar barnet vid ingången, sätter sig i restaurangen och håvar sen in prispengarna. Inte mycket lasta ut/in häst och sadla i snålblåsten och regnet där inte.

jusst ja, det tänkte jag inte på... kanske vore nåt för mig o terese då...
Jag får kolla med dottern ikväll vad hon säger om att byta ut totan mot golfklubba eller tennisracket...

Och vad tror du folk säger om oss. :angel: Och vi som tävlar dressyr dessutom. Som att se målarfärg torka. Och det är verkligen klubben för närmast sörjande på tävlingarna. På en prisutdelning var det jag, min dotter (som vinnare och enda placerad) och domaren med. Vi klappade och gjorde vågen så gott vi kunde, domaren och jag. :D I o f s kat. B och tidigt på morgonen men det är ju inte Skandinavium precis.

Tar dom emot nybörjare på 12 och 14 år? Jag anmäler dem direkt. Låter som en drömtillvaro. :love: Och sen blir jag förhoppningsvis försörjd resten av livet...:bow::bow:

Och vad tror du folk säger om oss. :angel: Och vi som tävlar dressyr dessutom. Som att se målarfärg torka. Och det är verkligen klubben för närmast sörjande på tävlingarna. På en prisutdelning var det jag, min dotter (som vinnare och enda placerad) och domaren med. Vi klappade och gjorde vågen så gott vi kunde, domaren och jag. :D I o f s kat. B och tidigt på morgonen men det är ju inte Skandinavium precis.

:rofl: jag kan tänka mig det ja, vi hoppar ju och där blir det ju lite mer fart o fläkt med hejarop och hejarklack... det brukar faktist vara fullt på läktarna de tävlingar vi varit på.... men det kan ju bero på att klubbarna har fler startande i hoppning än dressyr kanske...

Tar dom emot nybörjare på 12 och 14 år? Jag anmäler dem direkt. Låter som en drömtillvaro. :love: Och sen blir jag förhoppningsvis försörjd resten av livet...:bow::bow:

och vad tror du om min 16 åring och 18 årings chanser ?? :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tävlingsansvariga i Ljungby Ridklubb, som arrangerat sin traditionella regionala/nationella hösthoppning under flera år, menar att...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet efterlyser förslag på personer som gjort en stor insats för ridsporten eller för den enskilda klubben, och som...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I samband med helgens nationella ponnytävlingar i hoppning i Ljungby finns avsikten att bilda gruppen Ponnysportens Vänner...
Svar
0
· Visningar
679
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) HOPPNING, LJUNGBY: Katarina Torstensson och Jörgen Larsson vann varsin medelsvår 1,40-hoppning under helgens nationella...
Svar
0
· Visningar
607
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023