C

crixi

När jag är ute med mina hästar i skogen, så bara äääääälskar de att käka Ljung. Är det någon här som vet vad de möjligtvis kan innehålla för mineraler eller vitaminer el dyl. :confused:
 
Sv: Ljung

Då kan man ju förebygga bristen (som det kan röra sig om) så behöver hästarna inte kasta sig på ljungen i skogen!
 
Sv: Ljung

Mmm min häst åt också en del i höstas, med det innehåller inga speciella saker, så man behöver inte vara orolig för att de ska ha någon brist! Det är "bara" smaskigt för dem.
 
Sv: Ljung

Calluna vulgaris
Hull

LJUNGVÄXTER
Ericaceae



Namnet Calluna anses komma av det grekiska ordet kallynein, göra skön, fejaljungriset har använts vid kvasttillverkning. Till utseendet är ljungen lik klockljung och även andra arter av släktet Erica; liksom dessa är den en låg, risig buske. Ljung växer med förkärlek på näringsfattig, sur mark, framför allt på hedar och myrar men även i ljusa tallskogar. På sensommaren är de vackert ljusvioletta ljungblommorna i många trakter det helt dominerande inslaget i landskapsbilden. Blommorna lämnar stora mängder nektar som ger en brunaktig honung. De vedartade rötterna kan användas till rot- och korgarbeten. Ljung har också använts som strö i ladugårdar och stall, som taktäckningsmaterial och som bränsle. Ljungens bark är rik på garvsyra och kan användas vid garvning av hudar.
I folkmedicinen används de blommande grenspetsarna, insamlade just när de slagit ut, som medel mot olika njuråkommor och mot blåssten. Under de båda världskrigen användes ljung som tesurrogat och som sömnmedel.

Förekomst: Allmän över hela landet, sparsammare längst i norr. Går i Torne lappmark upp till 750 m. Trivs bäst på kalkfattiga, sura jordar. Växer på hedar och i Ijusa skogar. Kan bilda omfattande bestånd.

Kännetecken: En 20-100 cm hög, rikgrenig halvbuske (el. ris), som kan bli uppåt 40 år gammal. Bladen är ständigt gröna. De är nålformade, mycket små och sitter korsvis motsatta i fyra rader. Blommorna är Ijuslila (juli-oktober) och sitter i täta ensidiga klasar. Blomningen kan vara i ca 6 veckor. Kronan är klocklik med 4 flikar och kortare än det kronlika, pergamentartade fodret. Frukten består av en torr kapsel med många frön.

Använda växtdelar: Färska blommande grenspetsar med blad.

Innehållsämnen: Garvämne, arbutin, ericolin (harts), fumar- och citronsyra, karotin.

Medicinsk verkan: Antiseptisk, adstringerande, urindrivande.

Användning: Vid urinvägsinfektioner.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Migo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp