Ljudproblem!

F

Farouk

Vad kan det bero på om ljudet i Winamp hackar sig (inte så lite heller) när jag ex. ska öppna ett nytt IE-fönster eller något annat program?

Har 248 mb i RAM-minne samt 21,7 gb ledigt på hårddisken (15,5 använt).
Kan det bero på att jag har för lite minne ledigt, eller att jag har för mkt program igång? (ex. 2-3 IE-fönster, MSN, Winamp, Adobe osv osv).

Jättetacksam för svar :bow:
 
Sv: Ljudproblem!

Kan vara så att du har en hel del program som jobbar i bakgrunden som tar kraft.
En del program är inställda att automatisk starta när windows startar.

Så troligen är att det är för lite minne ledigt och du får stänga ner en del program innan du startar din winamp.

Winamp är i sig en del krävande för den är så grafisk byggd.

Du kan ju testa Foobar2000, är inte så grafisk byggt och se om det hackar www.foobar2000.org
Är ett bra program som jag själv kör :)
 
Sv: Ljudproblem!

Vad har du för hårdvara i övrigt? För även om hårddisken arbetar, ska inte winamp hacka, såvida man inte har väldigt lite minne över.
 
Sv: Ljudproblem!

dra upp winamps processprioritet till high i inställningarna. drar ändå bara 1-2% cpu.

sen så kanske det vore värt att se eftero m du kör med wave-out eller directsound som uppspelningsmekanism (plugins-> output)
 
Sv: Ljudproblem!

Är det en xp maskin så har du för lite ram minne.
skulle tro att det gäller även om du har w2k

är det en gammal installation kan du som tidigare nämnt ha en hel del som ligger i bakgrunden.
kolla i taskmanagern och se vilka processer som tar upp minnet (inte program, fliken bredvid)
 
Sv: Ljudproblem!

Jag tog det bara som ett exempel - det hackar när jag ex. bara har 2 IE-fönster + Winamp + MSN. :(
 
Sv: Ljudproblem!

men vad har du för maskin, prestanda? operativsystem?
lite lättare att hjälpa om man vet mer
 
Sv: Ljudproblem!

XP, version 2002.
Service Pack 2.
Compaq Computer Corporation
Intel (R)
Celeron (R) CPU 1.80 GHz
1.79 GHz 248 mb RAM

Det är vad jag får fram vid högerklickning -> Egenskaper på "Den här datorn" :p
Säger mig inte så mkt, men kanske dessto mer för dig? ;)

Vad är CPU-användning förresten?
Den växlar mellan 18-100% :crazy:
 
Sv: Ljudproblem!

Förmodligen sitter du dessutom med någon tidig kass variant av inbyggt ljudkort på moderkortet.
Jag skulle nästan slå vad att om du köper ett extern PCI ljudkort för några hundralappar och dessutom sätter i 256 meg minne till för ytterligare 250kr, så slutar det att hacka och du får nytt liv i datorn.
Sammanlagd kostnad max 600kr.
 
Sv: Ljudproblem!

Helt riktigt.
att köra xp på en maskin under 512 Mb, så blir det massor av småfel, så mer minne skall du ha hur som helst.
jobbar du med ljud eller bilder, gärna 1 Gb i minne.
xp tar mycket kraft i sig själv.
lycka till!
 
Sv: Ljudproblem!

Fast innan du investera så tycker jag du kan testa alternativ till Winamp för den tar en del.
 
Sv: Ljudproblem!

Tack så hemskt mkt för alla svar! :bow:
Blir till att renovera litegranna ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Tömde ALLT i min dator och installerade om...Har Win-98 första utgåvan...villket jag hade förut oxå. Men har aldrig vart med om att när...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: geisli96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp