Ljudbeskrivning

freyja

Trådstartare
;)Apropå definitioner och benämningar, så började jag fundera på ljudbeskrivningen av ren tölt.
Vet att en del vill beskriva ren tölt som "blackanddecker". När jag upprepar det för mig själv får jag faktiskt bilden av en något haltande häst.... Likadant om jag skulle tänka mig en skrittande häst. Den sätter absolut ner vänster fram
hårdare än övriga ben... :p

Skulle ticketicketicketicke... vara en bättre beskrivning eller kanske tocketicketocketicke om man har en häst med hög frambensaktion som sätter ner framhovarna hårdare?

Vad har ni för förslag och associationer?
(Jag vet att tocke i vissa dialekter betyder tupp.. ;)

Hur ska bäst pass beskrivas (förutom att hastigheten i alla fall ska uppnå snabb trav eller helst galoppfart för att kallas pass)
Går det långsammare än så är det för mig grisepass.

Sv: Ljudbeskrivning

Själv brukar jag använda ticketackiticketacki.
Brukar kännas bra.
Testa. Tänk bara på att om det är annat folk runt om kring som inte håller på med hästar/islandshästar kanske dom tror att "nu har det brunnit för Freyja".
Lyckatill-

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 845
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30