E

Egonson

Vad använder ni för 'ljudkommandon' för skritt, trav, galopp, stopp/halt?

Galopp = pussljud, Halt = Whoa, men sen då? :p Att jag har dålig fantasi. Använder just nu inga särskilda ljud för skritt, trav, avsaktning mellan gångarterna men jag skulle vilja ha det ltie mer renodlat.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljud

Och back förståss, använder jag "Back", svenskt uttalat alltså.

använder inga ljud, eftersom man inte ska prata med hästen inne på tävlingsbanan. Lär istället in för sits och hjälper :idea:

Jag använder de här röstkommandona, som funkar så bra att jag bara kan använda mig av dem om jag vill. Har lärt in dem sen hon var bebis.

Skritt: vanligt smack
Trav: Ssshhhhhh
Galopp: Pussljud
Sakta ner till ett lugnare tempo: Eaaaaasyyy
Halt: Wooooah
Rygga: Wooooah

(andledningen till att stanna och rygga har samma ljud är för att i reining när hästen ska stoppa och glida ska den tänka back, och föra in benen under sig som om den skulle backa...)

Halt= whow
Skritt= Ssss..
Trav= hur fan skriver man det? men den "lilla smackningen", typ tjick tjick.
Galopp= pussljud
Backa= backka..!

Ja det är klart, men man kan ju använda ljud också, som komplement eller hur man ska uttrycka sig :D

Jag tycker att ljud är jättebra, speciellt när man rider in en häst. Då kan man lära in ljuden från marken när man tex longerar, sen när man sitter upp kan ju hästen alla ljud.. det underlättar.

Skritt: Tänker nog bara frammåt :confused:
Trav: klick klick med tungan
Galopp: Pussljud
Sakta ner till ett lugnare tempo: proo
Halt: Wooooah
Rygga: back

Hola,

Är hästen välriden och ordentligt igång behövs inga ljud. Då behöver jag bara tänka så blir det.
Men rent generellt är jag vän av att använda ljud, i synnerhet när man har unghäst som skall skolas in.

De ord och ljud som mina hästar får lära sig är FRAM!=betyder mera framåt, mera action. Back=backa. Eeaasyyy=tagga ner, lugna ner tempot.
En enkel puss betyder mera fart.
Dubbelpuss betyder galopp.
Whoa betyder stopp.

Sen kan dom en massa annat som NEJ, kom hit, varsågod, stilla, foten etc.. men det är ju inget som jag använder i ridningen direkt.

mvh Eva

För skritt och trav anväder jag bara sitsen.
Stop och Back Whooow. Kan lägga till något "klick med tungan-ljud" för att öka farten mer i backen (tillsammans med ben)
Nedsaktning är säte också (även ben här för att driva in i det lägra tempot)
Galopp är det mycket sits och ett litet pussljud (håller på att vänja över helt till säte/ben)
Lugnare tempo SÄTE! :p

Måste bara få skriva en sak som gjorde mig jätteglad. Jag tränade galoppfattningar häromdagen. har tränat länge på att föra över pussljudet till att lära henne att fatta galopp när jag vrider höfterna. Så jag tänkte bara prova det en gång, så jag vinklade höfterna och vips - galoppfattning! Gud vad jag blev glad på min häst då :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 848
Senast: banani
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård