Ljud bakom !

S

sensual

Min shettis blir jätte rädd när jag och syrran kommer bakifrån med vagnen. Fast han har sett den och tuggat på den :angel: så är han ändå rädd för ljudet. Några tips att träna bort detta?

Sv: Ljud bakom !

Ställ ponnyn i hagen.

Ställ in mat i hagen.

Dra in vagnen i hagen.

Gå och spring runt hästen med vagnen, först i större cirklar, sedan i mindre cirklar, tills det slutar vara läskigt.

Eller så blir det värre med den metoden...beror på häst.

Jag skulle skippat vagnen och starta en miljöträning. gå ut o gå med en påse skrammel efter, kedjor som släpar, plåtburkar, hästskor, bjällror. En körhäst får aldrig bli bakrädd, eller fly från ljud.

Som jag förstår det kör ni in en shettis, eller? Har ni hjälp av en van kusk, det är rekommenderat eftersom så mycket kan gå fel i inkörningsstadiet, och även senare när man kör.

Kanske ska det bli en travshettis?

Ta kontakt med eskilstunas körsektion, där finns många duktiga kuskar, kanske ska de hålla någon inkörningskurs?

Min shettis blir jätte rädd när jag och syrran kommer bakifrån med vagnen. Fast han har sett den och tuggat på den :angel: så är han ändå rädd för ljudet. Några tips att träna bort detta?

Det där borde den som har kört in hästen tänkt på innan, det första man gör är väl att vänja hästen vid oväsen bakifrån? Innan man ens funderar på att sätta på en vagn måste man vara säker på att hästen inte är bakrädd. Mitt tips till dej är att ha honom i grimskaft sen kanske spontant kasta lite saker runt omkring dig, dock inte så han flyger i luften, då är han inte redo. Poängen är att han skall acceptera oljudet och lita på dej som ledare, han kommer läsa av hur du reagerar om ni har en bra relation, annars är det hög tid att jobba på den.

En annan idé är ju att proppa massa bomull i öronen men det gör ju inte så problemet försvinner helt på lång sikt. Jag tränar min 04:a nu genom att dra presseningen och andra saker efter henne och hon är ju inte rädd för någonting för hon har växt upp med mig och ser ingen mening med att vara rädd om inte matte är det.

Annars kan du ju gå med shettisen framme och sen att du ber någon dra vagnen både framför och bakom, variera, under en skogstur eller vad som helst. Så han ser vad det är som låter och att det inte är något som tänker äta upp honom. Tänk bara på vad du gör, hur du reagerar och hur du vill att han skall reagera. Dumåste vara säker på dig själv om han skall kunna vara det. Nu säger jag inte att du inte är det men grunden till all träning överhuvudtaget enligt mej är fortroende, förståelse och dominans.

Träning, träning och åter träning...

jag håller med ovanstående - är klok

Senast ändrad av en moderator:

Det ska jag prova ! Ja, vi håller på att kör in han. Min kompis har kört in 3 ponnysar själv och är jätte duktigt ang. inkörning. Fast han kommer dock inte bli en riktig travponny utan en julnisse på julafton och så :D

Jag har haft 5 shettisar, vid olika tillfällen, som varit inkörda (vuxna) men så dåligt inkörda att det är en skam att ens kalla dom körda :crazy:
Om man kört in 10-20 hästar har man lite mer erfarenhet, dock är kunskap ändå mkt viktigt!
Har oxå kört in flera shettisar och dom är väldigt trevliga och lättlärda att köra in!
Om man inte råkar på en som tror att den är en stor häst! :D
Eller shettisar som har dåliga erfarenhetar av vagn eller pga misslyckade inkörningsförsök...

Håll på ni så länge det går, mer risken finns att både ni och ponnyn skadar er eller att ponnyn blir så rädd för det ni gör med den att den inte går att köra.
Att vänja en häst vid ljud och att skrämma den är hårfint och där är det mkt lätt att göra fel!
Ta hjälp av en som kan, som tex nån på sidan nedan, ring och hör?!
http://www.kuskringen.nu/officals/tranar-text.htm

Info om körning, läs noga! ;)
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html

Om man inte råkar på en som tror att den är en stor häst!

Host host.. Harkel

Host

Jag skulle gärna vilja träffa en shettis som INTE tror att den är en stor häst

host

Hurdan är din shettis annars?
Är den alltid rädd för ljud bakom?

Är den inte det så ÄR den inte bakrädd utan då är det något med vagnen/inkörningen som är fel.

kanske är den väldigt väldigt lat...:angel:

Ta hjälp av en som kan, som tex nån på sidan nedan, ring och hör?!

Här skulle jag vilja tillägga att det är bra om du även prestenterar dig och berättar om problemet.

Annars är risken stor är den som svarar lägger på om du bara ska lyssna

Men om den är lat så borde man väl märka det ganska snart. En rejäl klatch på aslet!! Går han inte då, ja då e det en lat rackare man har råkat ut för. Sorry i så fall.

En rejäl klatch på aslet!! Går han inte då, ja då e det en lat rackare man har råkat ut för. Sorry i så fall.

Åke.. du behöver väl inte dra in dina sovrumshistorier i det här är du snäll..detta är ett HÄSTFORUM där även barn och singlar som jag vistas..

Nu ska jag inte trycka på citatknappen en enda gång till ikväll

OPS ojdå, fasen har jag hamnat på buke? Jag såg ju bara att du va här så jag tog förgivet att det va ett hmmhhmm forum.

Dom där ljuden tror jag att vi måste fråga Bosse Bildoktorn vad det betyder för att kunna förstå vad du menar..:angel:

Å nu stänger vi Doobidoo för ikväll!
ny_lasse_liten.jpg

Tänk om det fanns en Bosse Hästdoktor som man kunde vänt sig till också!

Då hade bl a trådskaparen sluppit det här midnatts-surret..

Host host.. Harkel

Host

Jag skulle gärna vilja träffa en shettis som INTE tror att den är en stor häst

host

Hurdan är din shettis annars?
Är den alltid rädd för ljud bakom?

Är den inte det så ÄR den inte bakrädd utan då är det något med vagnen/inkörningen som är fel.

kanske är den väldigt väldigt lat...:angel:
Influensan? :smirk:
Kaffet i fel strupe?
*DUNK DUNK* :D

Två av mina shettisar vet vad dom är i för storlek (liten, snäll och söt :love: ), dom andra är ju faktiskt närmare en ardenner :D
Det brukar bli en jämn dragkamp och det är bara en jag inte vinner över! Hon är snart 30 och lika j*vla envis vad man än gör!
Och hallå hon spöar min fjording (som iof ger tillbaka :devil: ) och varmblodet (skiträdd :D ) så vad har jag å komma med liksom? :p
600 kg + min hjärna ok den dagen så :devil: :angel:

*ring* *ring*
-Krister Pålson här.
-Jo hej jag heter *** *** och jag undrar hur jag gör nu!?
Min ponny har skenat med vagnen, selen gick lite sönder men det har jag lagat. Jag skulle nämligen sätta på´n en plastkasse och köra ut för då hade han blivit van med prassel.
Men jag halkade till och tappade tömmen, råkade slå till án med pösen i huvve vilket inte var meningen och då stack han, me vagn o allt.
Jädrans tänkte jag o sprang etter. Men jag hitte på´n en bit bort och han klarade sig bra lite bloande skrubbesår bara. Vagnen blev sne men det tror jag in gör någe.
Så nu vill han inte gå alls till vagnen, så hur tycker du jag ska göre?
-*Klick*

OBS En rolig historia! För visst kan man väl dra ett skämt ibland! :) :D

Jag skulle rekommendera att ni ta hjälp av någon som har mer erfarenhet. Att ha kört in 3 hästar är faktiskt inte särskilt mycket.
I övrigt så träna mycket hantering och annat från marken, utan vagn. ex dra pulkor jämte honom, sopborstar plastpåsatr och annat så att han vänjer sig vid ljud och likande. Börja försiktigt och gå närmare så att han vänjer sig vid ljuden.
Och som någon annan skrev, ta bort skygglapparna så att han ser vad som händer och sker.

Lycka till!

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 130
Senast: Otherside
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar